..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تبدیل زباله های جامد

با سرعت یافتن روند زندگی شهری و صنعتی، نوع و حجم زباله ها تغییر یافته و زباله هایی که به راحتی و در مدت زمان اندک به طبیعت باز میگردد، به پسماندهایی تبدیل شده است که زمانی بس دراز زمین و منابع آن را در خطر می­افکند. امروزه حجم قابل توجهی از زباله­ها را مواد غیر قابل بازگشت به طبیعت تشکیل می­دهد که در صورت رها سازی در طبیعت ممکن است تا صدها سال به همان شکل باقی بماند. به عنوان مثال بطری شیشه­ای از روزی که دور انداخته می­شود تا بیش از 300 سال در طبیعت به صورت زباله باقی می­ماند .

توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعایت جنبه­های پیش گیری قبل از درمان بدون توجه به سیستم های جمع آوری و بازیافت مواد زاید که مسبب اصلی آلودگی در شهرها و روستاهای کشور است، منطقی و عقلایی نمی­باشد. اشاعه بیماری کیست هیداتیک، بروز وبا، انواع بیماری­های پوستی هم چون لیشمانیوز و سلسله بیماری­های سرطان­زا و سکته­های نابهنگام در جوامع کنونی که معمولا به مواد فساد پذیر و پسماند­های شیمیایی موجود در محیط زیست نسبت داده می­شود، ماحصل تداخل صدها نوع مواد سمی و عفونت­زا با زباله­های شهری و انتشار آنها در آب، خاک و هوای زندگی روزمره ماست .

 

انواع زباله­های شهری

زباله تر که به پسماند میوه­ها، سبزیجات­ و مواد غذایی اطلاق می­شود در ایران 70 درصد زباله­های شهری را شامل می­شود. این زباله اگر در کیسه جداگانه­ای جای گیرد پس از بازیافت می­تواند در فرآیند تبدیل به کمپوست مورد استفاده قرار گرفته و تبدیل به کود کشاورزی شود.

 

زباله خشک شامل کاغذ، پلاستیک، چوب، پارچه و فلزات می­باشد و در کشورهای پیشرفته به عنوان طلای سیاه نامیده می­شود، در صورت جدا شدن از زباله­تر می­تواند دوباره وارد چرخه مصرف شده و مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از محصولات بازیافتی ضمن صرفه قابل توجه اقتصادی که به همراه دارد مانع از نابودی منابع طبیعی می­گردد. در این زمینه می­توان به اثرات مثبت بازیافت کاغذ اشاره نمود. بر اساس مطالعه انجام گرفته برای تولید یک تن کاغذ به 17 اصله درخت و بیش از 7 هزار بشکه آب نیاز است که در صورت امکان بازیافت از کاغذهای مستعمل در کاربردهای مناسب، میزان خسارت به محیط زیست به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 

ضرورت تفکیک زباله از مبدا

وجود زباله­ها می­تواند منشاء آثار سودمند و یا مخرب فراوانی باشد. اگر زباله در محیط پراکنده شود بوی نامطبوع، بیماری، آلودگی آب، خاک و هوا را به همراه می­آورد و بالعکس اگر با روش­های صحیح و علمی دفع و یا بازیافت شود لقب طلای سفید خواهد یافت.

یکی از مهمترین مراحل بازیافت این مواد تفکیک و جدا سازی ترکیبات داخل زباله در محل کار و منزل می باشد. آنچه در خصوص فرهنگ جداسازی زباله باید بیاموزیم این است که زباله­ها را به صورت تر و خشک در کیسه­های جداگانه تفکیک کرده و تحویل سیستم­های دفع و بازیافت دهیم.

با توجه به وضعیت سیستم فاضلاب در کشور باید کیسه زباله هر خانواده عاری از هرگونه مایع باشد. زیرا وجود مایعات می­تواند باعث تولید شیرابه شده و علاوه بر اینکه عملیات بازیافت را دچار مشکل می‌کند برای محیط‌زیست نیز آلودگی به دنبال دارد.

لازم به توضیح است که معمولا شهرداری های هر شهر برای اجرای طرح تفکیک از مبدا، ظروف تفکیک را به طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می­دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد