..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

متن کامل مقاله : پتانسیل ترسیب کربن خاک در اراضی بیابانی تحت اثر دو گونه تاغ و سوف_مجله اکوسیستم بیابان


پتانسیل ترسیب کربن خاک در اراضی بیابانی تحت اثر دو گونه تاغ و سوف
(مطالعه موردی: آران و بیدگل)

چکیده :

تغییر اقلیم یکی از مهم ترین چالش ها در توسعه پایدار بوده که تاثیر منفی بر اکوسیستم های خشکی و آبی می گذارد. عامل اصلی این پدیده، افزایش غلظت گاز دی اکسیدکربن در اتمسفر است. یک روش پیشنهاد شده برای کاهش گازکربنیک هوا، افزایش ذخیره جهانی کربن در خاک هاست؛ زیرا خاک تقریبا 75 درصد ذخایر کربن در خشکی را داراست. بنابراین، خاک ها در حفظ توازن چرخه جهانی کربن، نقش عمده ای را ایفا می کنند. این تحقیق با هدف تاثیر نوع گونه، عمق های مختلف و فاصله از تاج پوشش گیاه در میزان ترسیب کربن خاک در منطقه کویر مرنجاب انجام گرفت. پس از حفر پروفیل در منطقه زیر تاج پوشش گیاه و بیرون تاج پوشش در دو عمق تعریف شده اول و دوم و برداشت نمونه های لازم و انتقال به آزمایشگاه، اندازه گیری کربن در افق های تعیین شده خاک، با روش والکی و بلک انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری به دست آمده نشان داد که میزان ترسیب کربن خاک بین دو گونه تاغ و سوف، عمق های اول و دوم و همچنین زیر تاج پوشش گیاه و بیرون تاج پوشش اختلاف معنی داری وجود دارد. با توجه به مقایسه میانگین ها زیر تاج پوشش گونه تاغ در عمق اول (صفر تا 30 سانتی متر) بیشترین میزان ترسیب کربن در منطقه مورد مطالعه را دارا بود و در یک گروه جداگانه قرار گرفت و بقیه فاکتورهای در نظر گرفته شده، همگی در یک گروه قرار گرفتند.کلید واژه: توسعه پایدار، ترسیب کربن، تاغ و سوف، مرنجاب

منبع : مجله علمی پژوهشی مهندسی اکوسیستم بیابان


متن کامل مقاله  در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...

متن کامل مقاله : بررسی شدت بیابان‌زایی دررخساره های ژئومورفولوژی با استفاده از GIS در استان خوزستان

چکیده :


هدف از این مطالعه بررسی و تهیه نقشه شدت بیابان‌زایی دررخساره های ژئومورفولوژی دراستان خوزستان می باشد. برای این منظور واحدهای کاری موجود در منطقه بعنوان نقشه پایه با استفاده از روش ژئومورفولوژی تهیه گردید. علاوه بر معیارهای اصلی مدل شامل؛ اقلیم، خاک، پوشش گیاهی و مدیریت و سیاست دو معیار فرسایش آبی و فرسایش بادی نیز در ارزیابی بیابان‌زایی این منطقه استفاده شده است. در این راستا فرآیندهای عمده بیابان ‌زایی شناسایی و قابلیت‌های مدل مدالوس در ارائه یک مدل منطقه‌ای ارزیابی گردید. شاخص‌های مربوطه در واحدهای کاری؛ منطبق بر رخساره‌ها با تعیین بازه 1 تا 2 امتیاز دهی گردید و امتیاز هر معیار از محاسبه میانگین هندسی امتیازات شاخص­ها حاصل گردید. در نهایت امتیاز وضعیت بیابانزایی نیز با محاسبه میانگین هندسی امتیاز معیارهای تعیین­شده، به دست آمد و کلاس بیابان­زایی هر واحد کاری و به تبع آن کل منطقه مشخص گردید. نتایج نشان ‌می دهد 53/7 % از کل منطقه در کلاس بسیار شدید بیابان‌زایی، 36/ 3% در کلاس شدید بیابان‌زایی و 8/9 % در کلاس متوسط از نظر شدت بیابان‌زایی قرار گرفتند، که منطبق با، اراضی پف کرده و کویری، سطوح تپه ماسه‌ای، فرسایش آبراهه‌ای و مخروط افکنه، دشت ریگی و پادگانه آبرفتی می باشد. نتایج حاصل از ارزیابی شاخص‌ها و معیارهای مختلف تاثیرگذاردر بیابان ‌زایی نشان داده است که مدیریت و سیاست با متوسط امتیاز  176، پوشش گیاهی با متوسط امتیاز 8/166، فرسایش بادی با متوسط امتیاز 75/164، اقلیم با متوسط امتیاز 13/162، خاک با متوسط امتیاز 25/145 و فرسایش آبی با متوسط امتیاز 4/132 است. ضمناٌ میانگین وزنی ارزش کمی شدت بیابان زایی برای کل منطقه بر اساس شش معیار مورد بررسی  7/ 155 DS= است که کلاس حساسیت به بیابان‌زایی  برای کل منطقه بحرانی نوع (C3) برآورد گردید.


واژه‌های کلیدی :  بیابان‌زایی، رخساره های ژئومورفولوژی، خوزستان، مدل مدالوس، فرسایش،



متن کامل مقاله در ادامه مطالب 


ادامه مطلب ...

مقاله : ارزیابی نیروگاه های خورشیدی و مزیت های استفاده از آن با توجه به پتانسیل موجود در مناطق کویری

 ارزیابی نیروگاه های خورشیدی و مزیت های استفاده از آن با توجه به پتانسیل موجود در مناطق  کویری


نوید مدندوست


چکیده


حدود سه چهارم مساحت کشور ما در مناطق گرم و خشک قرار دارد، لذا این مسئله ضرورت مطالعه و توجه به پتانسیل های اقلیمی نواحی بیابانی را در جهت بهره گیری از انرژی های پایدار این مناطق، ایجاب می نماید. از طرفی نیز گرم شدن کره زمین،نازک شدن لایه ازن بعلت استفاده از انواع آلاینده ها، افزایش آلودگی محیط زیست و انقراض گونه های زیستی همه و همه با هم می آمیزند تا ضرورت استفاده از انرژی های نوین را اجتناب ناپذیر نمایند. با توجه به محدودیت های موجود، تنها استفاده از روشهای درست مصرف، بهینه سازی مصرف انرژی و به کارگیری انرژی های نو می تواند بحران انرژی را مهار کند. استفاده ازانرژی خورشید که منبع انرژی قابل توجهی است و خود نیز در ایجاد انرژی های دیگری همچون انرژی زمین گرمایی، باد، جزر و مد و آبشارها سهیم است، یکی از راهکارهای توسعه پایدار می باشد. در همین راستا جهت ذخیره سازی و استفاده بهینه از این انرژی، انواع نیروگاه های خورشیدی بر حسب موقعیت مکانی و امکانات موجود مورد استفاده قرار می گیرند که در تحقیق حاضربه معرفی و چگونگی استفاده و مزیت های این نیروگاه ها با توجه به ظرفیت های موجود در زمینه انرژی خورشیدی در نواحی کویری کشورمان به عنوان یکی از منابع انرژی تجدید پذیر پرداخته ایم .


  ادامه مطلب ...

ترسیب کربن (carbon sequestration) چیست ؟ + عکس

ترسیب کربن

carbon sequestration



تعریف :

به جذب دی‌اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به‌منظور کاهش پدیده گرمایش زمین، ترسیب گفته می‌شود.


ترسیب کربن روشی  برای ذخیره سازی طولانی مدت از دی اکسید کربن است. این امر برای جلوگیری از پدیده جهانی گرمایش جهانی صورت می گیرد.


ترسیب کربن که همان ذخیره کربن به طور دراز مدت در اکو سیستم های طبیعی (جنگل ،خاک و بیوماس اقیانوس ها )یا به وسیله روش ها و وسیله های مصنوعی (تزریق دی اکسید کربن در لایه های عمیق دریا ،ترسیب معدنی و ترسیب زمین شناسی) است  از دیگر راه حل های پیشنهادی جهت کاهش کربن تولید شده در اتمسفر است . تلاشهای اخیر در علم ژنتیک وفنون کشت یافت ، درهای جدیدی را ، برای توسعه درختان جنگلی جدید و فیتوپلانکتون ها با فتوسنتز بالاوترسیب کربن نسبتا  بالا ، باز کرده است .


کاهش باران و ذوب یخ‌های قطبی همگی از اثرات گازهای گلخانه‌ای است و از بین 6 گاز گلخانه‌ای بیشترین سهم مربوط به دی‌اکسید کربن (co2) است و حدود 60 درصد گرمای زمین به خاطر وجود دی‌اکسید کربن اضافی در جو زمین است؛ لذا پروژه ترسیب کربن به دنبال کاهش دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین به‌عنوان مهمترین گاز گلخانه‌ای است

.


موضوع ترسیب کربن امروز یک بحث جهانی است و جامعه جهانی اصرار بر ترسیب کربن دارد. در دنیا کشورهای توسعه‌یافته بیشترین سهم را در آلایندگی دارند و کشور ما نیز در سال 2000 میلادی رتبه هفده‌هم آلایندگی را داشته است و این به معنی این است که ایران نیز در جریان گرمایش زمین سهم دارد.


درهر صورت اگر زمین گرم شود بارش (برف و باران) کم می‌شود و بیابانزایی اتفاق می‌افتد و نهایتاً دامداری، کشاورزی و آب شرب با مشکل مواجه شده و فقر به وجود خواهد آمد و متأسفانه تبعات تغییر اقلیم بیشتر به مردم محروم و بی‌بضاعت جامعه می‌رسد و بیشتر مشکلات برای آنها به وجود می‌آید.


بر اساس اهداف تعیین شده پروژه جهانی ترسیب کربن در ایران  هدف های آن به موارد ذیل خلاصه می شود :


ضرورت ها و اهداف پروژه ترسیب کربن :


مهمترین هدف پروژه ترسیب کربن، توانمند سازی مردم (جوامع محلی) برای مدیریت منابع زیستی تجدید شونده Empowering people for environmental resources management می باشد.










استفاده از مطالب و عکس ها صرفا با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 
ادامه مطلب ...

;کتاب هیدرولوژی کاربردی (دکتر امین علیزاده)+دانلود


;کتاب هیدرولوژی کاربردی 
(چاپ بیستم با تجدید نظر)

دکتر امین علیزاده
استاد دانشگاه فردوسی مشهد





فصل اول- مقدمه

فصل دوم- تابش خورشیدی

فصل سوم- اتمسفر و خصوصیات آن

فصل چهارم- توده ها و جبهه های هوا

فصل پنجم- بارش و نزولات جوی

فصل ششم- تبخیر

فصل هفتم- هیدرولوژی و اقلیم

فصل هشتم- برگاب و نفوذ

فصل نهم- هیدرولوژی آب های زیرزمینی

فصل دهم- حرکت آب در لایه های زیرزمینی

فصل یازدهم- استخراج آب های زیر زمینی

فصل دوازدهم- حوضه های آبریز و خصوصیات آن ها

فصل سیزدهم- رواناب سطحی

فصل چهاردهم- آب سنجی

فصل پانزدهم- تحلیل هیدروگراف

فصل شانزدهم- روندیابی سیل

فصل هفدهم- آمار و احتمالات در هیدرولوژی

فصل هجدهم- آزمون و بازسازی داده ها

فصل نوزدهم- فرسایش و رسوب

فصل بیستم- سیل طرح



دانلود در ادامه مطلب

دانلود ها به صورت جداگانه (هر فصل مجزا)

ادامه مطلب ...