..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

خشکیده شدن هامون کانون های ریزگرد در سیستان را 10 برابر کرده است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: کانون‌های بحران در این استان و در گذشته به میزان 50 هزار هکتار بود که با خشکسالی دریاچه هامون 560 هزار هکتار به این کانون های بحرانی افزوده شده است که ده برابر میزان سال های گذشته است.

نبی یاری در حاشیه سفر اعضای ستاد بحران استان به منطقه سیستان اظهار داشت: ساکنان سیستان در طی 15 سال گذشته نیز با وزش باد و طوفان های زیادی مواجه بودند اما این طوفان‌ها به شکل امروزی و به دلیل خشکیدگی بستر هامون تا این اندازه بحران آفرین نبوده است.

 

وی با بیان اینکه غالب طرح های این سازمان عام المنفعه است ادامه داد: کمبود اعتبارات در این سازمان ناخواسته بر روی محیط زیست، نباتات و ساکنان استان نیز تاثیر می گذارد و لذا در بحث تخصیص اعتبارات برای اقدامات پیشگیرانه باید با نگاه ویژه ای به استان نگریست.

 

وی تنها راه نجات و مقابله با طوفان ها و کاهش آسیب ها در منطقه سیستان را حفظ و توسعه پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: در حوزه سیستان تنها 30 هزار هکتار از اراضی به عنوان اراضی ملی در اختیار منابع طبیعی قرار دارد و لذا از آنجائیکه بیشترین سهم متعلق به مردم است باید در راستای مشارکت پذیری و  فعال سازی مالکان در این راستا اقدام کرد.

 

یاری حل بحران سیستان را در گرو ورود و تعامل تمامی دستگاه های اجرایی به صورت متحدالشکل دانست و افزود: اقدامات زیادی به صورت جزیره ای توسط دستگاه های اجرایی مختلف در این حوزه انجام شده است اما متاسفانه در طی سالیان گذشته این اقدامات پراکنده مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

 

وی تاکید کرد: خشکیدیگی بستر هامون و همچنین وجود کانون های بحران در کشور های همسایه بر شدت مشکلات مردم سیستان دامن می زند.


نقل از خبرگزاری مهر


مشاهده گونه نادر پرنده "بوجانگا خاکستری(Ashy Drongo)" در پارک آهوان جزیره کیش

سید علی جبلی یکی از محیطبانان سازمان منطقه آزاد کیش برای اولین بار در ایران موفق به مشاهده و تصویر برداری از گونه جدید بوجانگا خاکستری(Ashy Drongo) درپارک آهوان جزیره کیش شد.

به نقل از ایرن پیش از این نیز برخی گونه های نادر پرندگان کشور از جمله دلیجه کوچک (Lesser Kestrel)، گلاریول بال سیاه (Black-winged Pratincole)، کوکوی ابلق (Pied Cuckoo)، بلبل خرما زیر دم سرخ (Red-vented Bulbul)، زرد پره رخ زرد (Eastern Cinereous Bunting) برای نخستین بار در جزیره کیش مشاهده و نامشان در فهرست پرندگان کشورمان ثبت شده بود.


در کشور ما حدود 520 گونه پرنده مشاهده شده است که تقریبا برابر با کل پرندگان اروپا است.
 
بقیه در ادامه مطلب...
ادامه مطلب ...

بازهم آتش بر جان محیط زیست کشور-آتش سوزی در اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله

عصر روز (شنبه ۹۳/۵/۴) بر اثر وقوع آتش سوزی ۸۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله بطور کامل در آتش سوخت.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر در این باره گفت: به دنبال وقوع حریق در ساعت ۱۷ عصر دیروز(شنبه) بلافاصله محیط بانان بوسیله یکدستگاه تراکتور و تانکر آب عازم محل آتش سوزی شدند.


زمان رضا احمدی افزود: با توجه به گرمای هوا، وزش باد و گستردگی آتش، از فرمانداری شهرستان بهشهر، آتش نشانی و پاسگاه انتظامی بندرامیر آباد، یگان حفاظت منابع طبیعی، شهرداری بهشهر و تعدادی از علاقه مندان به طبیعت درخواست کمک شد.


پس از ۸ ساعت تلاش کلیه دستگاه های مذکور آتش در ساعت یک بامداد امروز (یکشنبه ۹۳/۵/۵) مهار شد.


علت وقوع آتش سوزی عامل انسانی و یقینا عمدی می باشد.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر در گفتگو بادیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: در جریان این آتش سوزی ۸۰ هکتار از اراضی پناهگاه در محدوده ای بنام میانکاله صحرا با پوشش گیاهی ۷۰ درصد سازیل و ۳۰ درصد انار وحشی و تمشک در آتش سوخت.


محدوده وقوع آتش سوزی در قلب پناهگاه بوده و زیستگاه اصلی قرقاول و دراج می باشد اما از تلفات جانوری هنوز برآوردی انجام نشده است.


وی گفت: علت وقوع آتش سوزی عامل انسانی و یقینا عمدی می باشد. به همین جهت موضوع از طریق دادستان و اداره آگاهی شهرستان بهشهر در دست بررسی است.


نقل از تابناک

وقتی همه مسئولین از درد هامون و سیستان میگویند , اما دریغ از مرهمی

هامون نامی است که برای بسیاری از مردم دنیا و پرندگان مهاجر، مصیبت‌هایش آشنا است اما به نظر می‌رسد داستان سوختن هامون و زمینه شکل گیری شهر سوخته‌ای دیگر در این منطقه دل هیچ همسایه و یا دوستدار محیط زیستی را به درد نمی‌آورد.


به نقل از  مهر ، با وجود اینکه اتفاقات به وقوع پیوسته طی چند سال گذشته در نوع خود فاجعه زیست محیطی لقب گرفته اما حتی خودکشی میلیون ها ماهی و جان دادن هزاران پرنده نیز نتوانست دل جوامع بین‌المللی و فعالان محیط زیست و از همه مهمتر همسایگان شرقی را به درد بیاورد و این تالاب همچنان در سایه بی مهری و تشنگی می سوزد.


طوفان های مستمر، بارش باران خاک، نابودی محصولات کشاورزی، انقراض نژاد گاو سیستانی، هجرت هزاران خانواده و عبور نرخ بیکاری از مرز ۴۴ درصد و ارتزاق خانواده با آب باریکه ای به نام یارانه هر کدام حکایتی تلخ از زندگی مردم این منطقه است که به نظر می رسد مرهمی برای وسعت این همه زخم نمی توان پیدا کرد.


صبوری مردم سیستان در برابر مشکلات در طی ۱۶ سال گذشته خود موجب شده است تا مسئولان در طی این سال ها تنها نظاره گر پائین رفتن سطح آب و خشکیدگی بیشتر تالاب باشند و متاسفانه به دلیل نبود برنامه های میان مدت و بلند مدت در این دوره ۱۶ ساله نه تنها مشکلی از مردم حل نشده است بلکه مشکلات به سمت بحران رفته است.


ادامه مطلب ...

بحران ریزگرد در سیستان بحران نیست... ؟

مردم سیستان شهروند درجه چندم هستند؟؟؟


«طوفان ریزگرد بحران زیست محیطی سیستان را وخیم‌تر کرده است»



وقوع طوفان ریزگرد در سیستان و بلوچستان میزان آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا را به بیش از ۵ برابر حد مجاز افزایش داده و شرایط محیط زیستی در این استان را بحرانی‌تر کرده است.


حلیمه عالی، نماینده مردم زابل در مجلس، طی تذکری به حسن روحانی از او خواست حق بدی آب و هوا و حق ریزگردها به مردم این استان داده شود.



به گفته این نماینده مجلس در روزهای گذشته سرعت طوفان در این منطقه به بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده که در نتیجه آن میزان آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا به ۱۵۰۰ میکروگرم افزایش یافته و شعاع دید عادی کمتر از ۵۰ متر شده است.

او منشاء این طوفان‌ها را خشک شدن دریاچه هامون در این استان ذکر کرد و گفت هامون به حال خود رها شده است.


به گزارش خبرگزاری ایرنا، حلیمه عالی همچنین با انتقاد ازعدم انتشار هشدارهای به موقع توسط سازمان هواشناسی گفت:«چرا طبق استانداردهای زیست محیطی قبل از شروع ساعات بحرانی ادارات تعطیل نمی شود و چرا در محاسبه هزینه برق، وجود ریزگردها را درنظر نمی گیرید؟»


او ادامه بی‌‌توجهی‌ها به وضعیت وخیم زیست محیطی در استان سیستان و بلوچستان را باعث خالی از سکنه شدن این منطقه عنوان کرد.


با این حال باید پرسید جناب آقای روحانی رئیس جمهور محبوب مردم سیستان :


آیا تا به حال پای درد دل یک زن روستایی سیستانی نشسته اید؟


آیا درد و رنج مردم سیستان را درک کرده اید؟


آیا خدای ناکرده مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار پیدا کرده اید؟


و


آیا مردم سیستان شهروند درجه چندم هستند... ؟


اگر پایتخت این وضعیت را داشت خیلی زود این مصیبت کنترل می شد و دغدغه هر روزه مردم نبود. ریزگردهای غرب کشور که هراز گاهی به پایتخت می رسد صدای همه را در می آورد ولی کوچکترین توجهی به این منطقه از ایران نمی شود. دریاچه و تالاب هامون که روزی شاید تنها راه درآمد مردم روستایی این منطقه بود چرا باید خشکیده باشد؟ مردم این منطقه اندوهی تمام ناشدنی از وضعیت خشکسالی و ریزگرد ها در دلشان مانده که....


جناب آقای روحانی شما بیشترین رای را از استان سیستان و بلوچستان داشته اید پس حداقل اگر برای قدردانی هم که شده برای این اندوه تمام ناشدنی مردم این منطقه فکری کنید.

زنگ خطر محیط زیست در تهران

 تغییر در ترکیب آلودگی هوای پایتخت  

زنگ خطر محیط زیست در تهران به صدا در آمده است


حقانی با تأکید بر لزوم نگاه کاربردی به موضوع حفاظت از محیط زیست از طریق افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه حفظ و نگهداری از محیط زیست و اتخاذ و اجرای تصمیماتی برای رویارویی با تخریب طبیعت گفت: باید به مرحله ای برسیم که نه تنها در حفظ محیط زیست شهر و کشور خود، بلکه در موضوعات مشترک جهانی همچون همراهی باشعار جهانی محیط زیست برای سال جاری با موضوع مقابله با گرمایش زمین و جلوگیری از بالا آمدن سطح آب دریاها نیز مشارکت فعال داشته باشیم.محمد حقانی افزود: امروز محیط زیست نه تنها در تهران و ایران بلکه در جهان با چالش‌های گوناگونی مواجه است و آلودگی گسترده هوا، کاهش و آلودگی آب‌های زیر زمینی، آلودگی وسیع آب‌های سطحی، نابودی تدریجی جنگل‌ها، مراتع و نقاط سرسبز، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، خشکسالی‌های پیاپی و سیلاب‌های ویرانگر از جمله این چالش‌هاست.
وی با اعلام این که افزایش روزافزون آلاینده‌ها و عدم توجه لازم به ابعاد محیط زیستی اکتشافات و توسعه صنعت و اقتصاد، ساکنان جهان را با خطرات جدی مواجه ساخته، تأکید کرد: مسائل محیط زیست شهر تهران را با جدیت و دقت در شورای اسلامی شهر تهران دنبال می‌کنیم، چرا که بر اساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است.
 
ادامه مطلب ...