..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

گسترش کابوس دی اکسید کرین

کارشناسان تغییرات جوی در گزارش جدیدی هشدار دادند که حجم مهمترین گاز گرم کننده زمین به نقطه عطف نگران کننده ای رسیده است.



به گزارش ایسنا، کارشناسان علوم جوی و هواشناسی در امریکا تاکید کردند که حجم گاز دی اکسید کربن که مهمترین عامل بروز پدیده گرمایش جهانی به شمار می آید در حال حاضر به یک نقطه عطف جدید نگران کننده ای رسیده است. ایستگاه های کنترل شرایط جوی در منطقه قطب شمالگان هم اکنون در حال بررسی و اندازه‌گیری دقیق حجم این گاز را در بخش‌های مختلف اتمسفر هستند.

به گزارش خبرگزاری آشیتدپرس، آمار بدست آمده نشان می دهد که حجم این گاز در اتمسفر با سرعت افزایش یافته است. بررسی ها نشان داده است که میزان افزایش حجم گاز دی اکسید کربن در قطب شمال نسبت به چندین سال قبل بیشتر شده و به احتمال زیاد این روند فزاینده به زودی به سایر نقاط زمین نیز خواهد رسید. به گفته کارشناسان منطقه قطب شمال شاخص اصلی برای بررسی پدیده گرمایش جهانی هم از نظر مقدار دی اکسید کربن و هم به لحاظ تاثیرات آن بر زمین است.

آلودگی هوا خطر حمله قلبی را 40 درصد افزایش می‌دهد

تحقیقات جدید در آمریکا نشان می‌دهد که آلودگی هوا انسان را در معرض خطرات زیادی به وی‍ژه بیماریهای قلبی مزمن، سکته و حملات قلبی قرار می‌دهد.



به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات جدید حاکی است: بروز این خطرات سلامتی این است که دود و آلاینده ها و منابع مختلف آلودگی هوا باعث تحریک و افزایش شدت التهاب و عفونت می‌شود و قرار گرفتن مداوم در معرض آلاینده‌ها در نهایت منجر به ابتلا به بیماریهای مختلفی قلبی می‌شود.

محققان گفتند: بیماران قلبی که در مناطق دارای آلودگی هوای زیاد زندگی می‌کنند – نسبت به بیماران قلبی ساکن در مناطق عاری از آلودگی هوا- 40 درصد بیشتر با خطر احتمال حملات قلبی روبه‌رو هستند.

نتایج این تحقیقات در نشست علمی جمیعت بیماریهای قلبی آمریکا در شهر سن دیاگو این کشور ارایه شده است.

این تحقیقات از 1120 فرد زیر 65 سال از سال 1992 تا 2011 میلادی ادامه یافت و نشان داد: آلودگی هوا فقط باعث ابتلا به این بیماریها در کوتاه مدت نمی‌شود بلکه همچین باعث حملات مکرر در بیماریهای قلبی نظیر سکته و حملات قلبی و نارسایی عضله قلب در دراز مدت می‌شود.

آلودگی هوا یکی از خطرات شدید برای محیط زیست و سلامت انسان است به گونه‌ای که خطر ابتلا به برخی بیماریها از جمله آسیب دستگاه تنفسی و سرطان ریه و بیماریهای مختلف قلبی را افزایش می‌دهد.

بان کی مون : جهان نیازمند آینده ای پایدارتر است

بان کی مون به مناسبت روز جهانی محیط زیست:


جهان نیازمند آینده ای پایدارتر است


دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست ( 5 ژوئن 2012 برابر با 16 خرداد 1391) دولت، بخش تجاری و تمامی اعضای جوامع را ترغیب کرد تا گزینه های همه جانبه ای انتخاب کنند که ضامن آینده ای پایدار برای همگان باشد.


به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران'بان کی مون' در این پیام آورده است: درحالی که جهان آماده برگزاری کنفرانس ملل متحد درباره توسعه پایدار(ریو+ 20) می شود، روزجهانی محیط زیست فرصتی است برای تاکید برنیاز به تغییرجهتی مثال زدنی به سوی جهانی پایدارتر. موضوع امسال این روز 'اقتصاد سبز:آیا شما هم در آن نقشی دارید؟' بر نیاز به ایفای نقش مستمرهر فرد در زمینه رد پای انسان در زیست بوم سراسر مرزهای کره ارض تاکید دارد.


در پیام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: در زمان حاضر جمعیت جهان به رقم هفت میلیارد نفر رسیده و ممکن است تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر افزایش یابد. این به معنای فشار بیشتر بر شهرهای پر جمعیتی است که بیش از نیمی از مردم جهان هم اکنون در آن به سر می برند و در عین حال هیچ منبع طبیعی مورد نیاز برای تامین غذا، آب و انرژی افزایش پیدا نخواهد کرد.


وی در این پیام تصریح کرده است، این آمار به معنای این است که مردم بیشتری به دنبال شغل آبرومند هستند.


همچنین در این پیام آمده است: هم اکنون در سطح جهان، یک میلیارد و 300 میلیون نفر بیکارند یا شغل مناسبی ندارند و تقریبا نیم میلیارد نفر متقاضی بیشتر طی دهه آینده به بازار کار افزوده می شود.


بان کی مون در این پیام آورده است، پایداری، مشروط به ارائه فرصت برای همگان به وسیله ایجاد توازن در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی توسعه است. ما باید این طرز فکر را که می گویند بین سلامت اقتصادی و محیط زیست تضاد وجود دارد نفی کنیم.


دبیرکل سازمان ملل متحد در این پیام ادامه داده است: با سیاست های هوشمند و سرمایه گذاری های صحیح، کشورها می توانند ضمن حفاظت ازمحیط زیست خود، رشد اقتصادی ایجاد نمایند، شغل آبرومند به وجود آورند و پیشرفت اجتماعی را سرعت دهند.


وی در این پیام تصریح کرده است: ( ریو+ 20) فرصتی برای تعمیق تعهد جهانی نسبت به توسعه پایدار است. در کنفرانس ملل متحد درباره توسعه پایدار ما باید به توفق برسیم که سنجش رشد و ثروت به وسیله تولید نا خالص محلی به تنهایی کافی نیست. ما باید توافق کنیم که جهان نیاز به یک سلسله اهداف توسعه پایدار دارد که بر پایه آرمان های توسعه هزاره بنا شوند. ما باید پیشرفت را براساس بلوک هایی پایدار همچون انرژی، غذا، شهرها، اقیانوس ها، مشاغل و توانمندی سازی زنان ایجاد نماییم.


بان کی مون دراین پیام با بیان اینکه موضع پایداری در دستور کار سیاست های عمومی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به گونه ای برجسته مطرح است افروده است: سازمان ملل متحد نیز برای حفظ محیط زیست و مدیریت پایدار ادارات و فعالیت های خود تلاش می نماید و ما باید در ریو مشارکت های مورد نیاز برای انتقال جهان به مسیر رشد و توسعه ای پایدارتر را مهیا نماییم.


دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان این پیام آورده است: در این روز جهانی محیط زیست و پیش از برگزاری کنفرانس تاریخی ریو، اینجانب دولت ها، بخش تجاری و تمامی اعضای جوامع را ترغیب می کنم گزینه های همه جانبه ای انتخاب کنند که ضامن آینده ای پایدار باشد، یعنی آینده ای که می خواهیم.

بررسی کاربرد اصول آمایش سرزمین و GIS در توسعه جنگل و فضای سبز

بررسی کاربرد اصول آمایش سرزمین و GIS در توسعه جنگل و فضای سبز


مطالعه موردی : جنگل سرخه حصار تهران


علی ملک قاسمی

ساسان بابائی کفاکی

ابراهیم عادلی پیشبیجاری


چکیده
در این تحقیق منطقه پارک جنگلی سرخه حصار واق ع در شرق تهران جهت مکان یابی عرصه های مناسب برای توسعه جنگل و انتخاب شد . بعد از انجام مطالعات پایه و تهیه نقشه های موضوعی GIS فضای سبز بر اساس اصول آمایش سرزمین و با استفاده از انجام شد . در نهایت نقشه واحدهای GIS منطقه، رقومی سازی، تجزیه و تحلیل و جمع بندی و روی هم گذاری لایه ها در محیط زیست محیطی منطقه تولید و سپس مدل اکولوژیکی توان توسعه جنگل و فضای سبز بعد از آزمایش و بررسی مدل اکولوژیک دکتر مخدوم، در پنج طبقه توان برای منطقه ارائه شد.


در این مدل، طبقات به ترتیب عبارتند از:


طبقه 1: اراضی فاقد محدودیت برای توسعه جنگل و فضای سبز
طبقه 2: اراضی با محدودیت کم برای توسعه جنگل و فضای سبز
طبقه 3: اراضی با محدودیت متوسط برای توسعه جنگل و فضای سبز
طبقه 4: اراضی با محدودیت زیاد برای توسعه جنگل و فضای سبز
طبقه 5: اراضی فاقد توان برای توسعه جنگل و فضای سبز


منبع : مجله علمی - پژوهشی علوم کشاورزی 1384 - سال یازدهم، شماره 3


واژه های کلیدی:

آمایش سرزمین، GIS ، توسعه جنگل و فضای سبز، پارک جنگلی سرخه حصار، تهران


دانلود متن کامل مقاله در ادامه مطلب....


  ** لطفا نظر خود را در مورد این مقاله و سایر مطالب و محتویات این وبلاگ بیان نمائید ...  .  

ادامه مطلب ...

بررسی آراء و نیاز های تفرجی بازدیدکنند گان پارک جنگلی سی سنگان

بررسی آراء و نیاز های تفرجی بازدیدکنند گان پارک جنگلی سی سنگان


حمید گشتاسب میگونی ، بهمن شمس ، بهاره چشمه خاور



چکیده
تحقیق حاضر حاصل یک سال مطالعه میدانی است که جهت ارزشیابی نیازهای تفرجگاهی مردمی که از پارک جنگلی سی سنگان بازدید نموده اند صورت پذ یرفت .


در این تحقیق از روش کلاوسون که یکی از متد اول ترین روش های بررسی تفرجگاه ها در جهان است و برای ارزشیابی انواع سیستم های تفریحی به کار گرفته می شود جهت آگاه شدن از نظرات مردم بهره جسته و با تنظیم پرسشنامه هایی از نوع خود ایفا  اقدام به بررسی گردید . پرسشنامه با تعداد 21 سوال تنظیم و با تکمیل 2500 نسخه از آن از طریق توزیع و مصاحبه حضوری به مد ت یک سال از تیر ماه تابستان 1384 تا اواخر خرداد ماه 1385 به طول انجامی د . توزیع پرسشنام ه ها در طول سال به گونه ای بوده است که روزهای تعطی ل ، اواسط و اوایل هفته را در هر فصل تحت پوشش قرار میداد .


نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مردها و متأهلین بیشترین افراد بازدید کننده را تشکیل می دهند . اکثر بازدید کنندگان از قشر تحصیل کرده جامعه می باشند که از نظر مالی وضعیت متوسط و خوبی داشته و در دستگاه دولت و بخ ش خصوصی اشتغال دارند . بیشتر 20 سال قرا دارند و اغلب آنها در – بازدید ک نندگان در کلاس سنی 40 فصول بهار و تابستان از این پارک بازدید م ی نمایند . استفاده کنندگان غالبا به صورت گروهی به پارک م ی آیند و بیشتر آنها مایلند که اوقات فراغت خود را در مناطق جنگلی یا کنار دریا بگذرانن د . حفظ حالت طبیعی پارک ، عد م وجود ت أسیسات و تسهیلات مناسب و ناکافی بودن امکانات موجود در پارک مورد ت أیید اغلب افراد بازدیدکننده بوده است . برای بهبود امکانات پارک ، اکثر بازدیدکنندگان مایل به پرداخت ورودیه هستند و تقریبا تمام گرد شگران تأکید به رسیدگی پارک از نظر بهداشتی دارند.


کلید واژه ها: تفرج، آراء، بازدید کننده، پارک جنگلی، سی سنگان، پرسشنامه.


منبع : نشریه علوم محیطی سال ششم ، شماره دوم، زمستان 1387


دانلود متن کامل مقاله در ادامه مطلب....

ادامه مطلب ...

ارزیابی کیفی نقش فضاهای سبزشهری وبهینهسازی استفاده شهروندان ازآن

ارزیابی کیفی نقش فضاهای سبزشهری

و

بهینه سازی استفاده شهروندان ازآن در شهرکرد



جمال محمدی
مصطفی محمدی ده چشمه

 منصور ابافت یگانه




چکیده


امروزه مفهوم شهرها بدون فضای سبز در اشکال گوناگون آن، غیرقاب لتصور است .گسترش شهرها باعث تشدید عوارض توسعة شهری ب یرویه و ناپایدار شده است، که تشدید آلودگی های محیطی از مهم ترین این عوارض به شمار م یآیدکه خود زمینه ساز از بین رفتن فضاهای سبز درون شهری و تغییر کاربری این گونه اراضی است.این گسترش فناوری آنچنان در روان واحساس بشر قرن بیست ویکمی آثار نامطلوب گذاشته که همبستگی ذاتی و دیرینة انسان ها با طبیعت ب هجدایی کشیده شده وآثار آن در انسا ن خموده، عصبی و به ظاهر متحرک نمایان شده است ویگانه و جه پیونددهندة بین انسان و طبیعت، پناه بردن انسان به دامان فضاهای سبز عمومی و پارک های شهری است .اهمیت فضاهای سبز شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به عنوان یکی ازشاخص های توسعه یافتگی جوامع به حساب می آید.


هدف این تحقیق ارزیابی کیفی نقش پار کها و فضاهای سبز شهری و بهینه سازی قابلیت های استفاده شهروندان از آن در شهرکرد است که به صورت موردی پارک لاله و ملت در این شهر مورد بررسی قرار می گیرد.روش انجام تحقیق به صورت اسنادی -تحلیلی و پیمایشی است و بخش اعظم اطلاعات به صورت توزیع پرسشنامه بین مراجعان به پارک اخذ شده و تحلیل نهایی برروی آن صورت گرفته است.


یافته های تحقیق نشان می دهند که پارک ها و فضاهای سبز شهری از مهم ترین عوامل مؤثر در شکل دهی به پایداری اجتماعی و همبستگی های شهری اند ولی عواملی مانند مشکلات زندگی شهری، ایمنی پارک و فضاهای سبز، امنیت و متناسب نبودن امکانات مورد نیاز برای گرو ههای مختلف سنی و جنسی دراین مکان ها از جمله عوامل کاهش تمایل شهروندان برای استفاده از این عرصه ها م یباشند.


منبع : نشریه محیط شناسی ،سال سی و سوم،شماره 44 زمستان 86 ،صفحه 104-95


دانلود متن کامل مقاله در ادامه مطلب....



ادامه مطلب ...

تلفیق تفرج و حفاظت از منظر شهری نمونه موردی: رود دره درکه تهران

تلفیق تفرج و حفاظت از منظر شهری نمونه موردی: رود دره درکه - تهران


نگین شعبانی


چکیده


برنامهریزی سبزراهها یکی از مهمترین ابزارهای برنامهریزی در ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان شهر است. فضاهای سبز و سبزراهها به علت دارا بودن نقشعمده در افزایشکیفیتهوا و ایجاد تغییرات مثبتدر اقلیم محیطهای شهری، برای نگهداری از کیفیت زیستمحیطی شهرها ضروری هستند و ارزشهای زیباییشناختی این محیطها را به نحو قابل توجهی افزایش میدهند.


حفاظت از سیستمهای طبیعی بوم شناختی، فراهم آوردن فرصتهای تفریحی گسترده برای مردم در درون مناطق شهری و نواحی روستایی، تأمین منافع اقتصادی و حفاظت از ارزشهای فرهنگی و میراث تاریخی از جمله مزایای برنامهریزی سبزراهها هستند. توسعه و گسترش شهر تهران به سوی رشته کوه البرز و دامنههای شمالی سبب از بین رفتن فضاهای باز و سبز، باغات، مناطق ارزشمند درهها و کوهپایه و ایجاد تغییر و تحولاتی جبران ناشدنی در این محدوده شده است. احداث ساختمانها، پلها، جادهها در حریم و حتی بستر درههای شمالی تهران در کنار استفادههای فراغتی روند طبیعی را در این نواحی دچار اختلال نموده و سببتغییر منظر در این مناطق باارزش بومشناختی گردیده است. در این میان برنامهریزی این درهها به عنوان سبزراه میتواند در بهبود وضعیت زیستمحیطی این نواحی در کنار ایجاد پتانسیلهای تفریحی برای ساکنان شهر موثر باشد.


بنابراین، این نوشتار درصدد استتا با مرور ادبیاتو پیشینه سبزراهها، به معرفی این ابزار برنامهریزی در جهتبهبود وضعیت درههای شمالی شهر تهران با تمرکز بر دره درکه بپردازد.


کلید واژهها: سبزراه، برنامهریزی سبزراه، درههای شمالی تهران، دره درکه.


منبع : نشریه غلوم محیطی ، بهار1385


دانلود متن کامل مقاله در ادامه مطلب....


ادامه مطلب ...

تقویت شبکه اکولوژیکی شهرها با تاکید بر رود - دره درکه

تقویت شبکه اکولوژیکی شهرها با تاکید بر رود - دره درکه به عنوان کریدور سبز


 دکتر علی اکبر تقوایی
سمانه جمشیدی 




چکیده:
پیشرفت های تکنولوژی و اسکان بشر در مناطق شهری با افزایش بهره وری از مواهب طبیعی بیش از ظرفیت محیط - باعث ضایعاتی در آنها می شود، این ضایعات در مرور زمان زندگی طبیعی، چرخه و زنجیره حیات (اکوسیستم) مناطق شهری را دچار اختلالات کرده است. یکی از راه حل هایی که به منظور طراحی اکولوژیک پیشنهاد می شود تقویت شبکه های اکولوژیکی در شهرها است؛ تا هم گونه های طبیعی حفظ شده، تقویت و توسعه یابند و هم روابط متقابل انسان و فضای سبز افزایش یابد. به منظور تقویت عملکرد این سرمایه های طبیعی می توان شبکه های اکولوژیکی را با شبکه های شهری تلفیق نمود تا کریدورهای سبزی به وجود آیند که همچون تنفس گاه های طبیعی شهرها عمل می کنند. هدف از مقاله حاضر ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور تقویت شبکه های اکولوژیکی در شهرهاست. در این راستا به منظور انطباق این اصول با مناطق کشورمان، رود - دره درکه به عنوان کریدور سبز در بافت شمال تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


واژگان کلیدی:
کریدور سبز، شبکه اکولوژیکی، رود - دره درکه، تفرج و محیط زیست، شبکه شهری


منبع : نشریه اینترنتی منظر (معماری منظر)


دانلود فایل PDF  مقاله در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

روز جهانی تنوع زیستی خطر انقراض بیخ گوش حیات وحش

روز جهانی تنوع زیستی و ....


خطر انقراض بیخ گوش حیات وحش و زیستگاههای ایران



ایران دارای شرایط اقلیمی متفاوت و تنوع زیستی زیاد است اما کارشناسان با هشدار در مورد ادامه روند برداشت بی رویه از طبیعت با اهداف اقتصادی از احتمال انقراض برخی گونه‌های گیاهی و جانوری و نابودی زیستگاهها خبر می‌دهند.

روند ترکیب و تکامل گونه های جدید و نیز انقراض گونه‌هایی که توان سازگاری با تغییرات شرایط محیطی را نداشتند، بیش از چند میلیارد سال به طول انجامید. این تنوع زیستی در ایران در بخش مهره داران شامل 165 گونه پستاندار، 517 گونه پرنده، 209 گونه خزنده، 174 گونه ماهی و 22 گونه دوزیست است.

شکل گیری چهره های متفاوت طبیعت و تنوع زیستی بالا در این مرز و بوم زاییده شرایط متعددی نظیر وضعیت زمین شناسی، عوامل خاکی، اقلیمی، روند تکامل حیات و عوامل زیستی بوده است. در حقیقت تنوع زیستی نوعی بیمه طبیعت در برابر حوادث بد و ناگوار است لیکن وضعیت و روند کنونی محیط زیست جهان، در واقع چالشی نگران کننده در آستانه هزاره سوم است. چالشی میان انسان و طبیعت که به دنبال بهره برداری بی رویه و خطرناک عصر کنونی پدید آمده است.



متاسفانه توسعه بی رویه فعالیتهای اقتصادی انسان از یک سو و اتکای بلاواسطه و وابستگی معیشتی قشر کثیری از جمعیت رو به رشد جهان به طبیعت از سوی دیگر، روز به روز از تنوع طبیعی اکوسیستم ها می کاهد و محدودیتهای بیشتری برای زندگی و بقای حیات وحش فراهم کرده و همین طور عرصه های زیستی آنها را تنگ تر می کند.
با آن که سیر تکاملی موجودات جهان چند میلیون سال طول کشیده است، امروزه به دلیل بد رفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود و تخریب زیستگاهها، پراکندن آفتهای گیاهی و جانوری، تخلیه آلاینده ها در هوا، خاک و آب، روند انقراض گونه ها با سرعت بسیار نگران کننده ای افزایش یافته است.

احتمال انقراض برخی گونه‌های گیاهی و جانوری
به گفته بسیاری کارشناسان چنانچه روند تخریبی زیستگاه ها بر همین منوال ادامه یابد، امکان دارد در 50 سال آینده بسیاری از گونه های گیاهان و جانوران منقرض شوند چنانچه تا به حال گزارشات زیادی درباره ناپدید شدن بسیاری از گونه ها شنیده ایم. به عنوان مثال، گونه بی نظیر و با شکوه ببر مازندران و یا گونه ارزشمند شیر ایرانی را دیگر نخواهیم دید، چون به دست خودمان برای همیشه از طبیعت حذف شده اند.
سالهاست که طرفداران و فعالان و کارشناسان محیط زیست در ایران نسبت به تخریب، آتش سوزی، شکار غیرقانونی، انقراض گونه های اندمیک، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها و آلوده شدن شتابان آب، هوا و خاک هشدار می دهند ولی پرسش این است که چرا این روند هنوز متوقف نشده است؟



در این رابطه دکتر اسماعیل کهرم پدر محیط زیست ایران به خبرنگار مهر می گوید: متأسفانه مسئولان و متولیان حفاظت از محیط زیست ایران در طی سالهای گذشته نتوانستند گونه‌های در معرض خطر انقراض و تهدید را نجات دهند چنانچه با وجود اینکه سالهاست گونه هایی مانند تمساح پوزه کوتاه و گور ایرانی که گونه های در معرض انقراض بوده و تحت برنامه های احیا هستند هنوز تعدادشان از حدود چند صد عدد تجاوز نکرده است.

به گفته وی، تعداد گوزن های زرد تکثیر شده در اسارت نیز بعد از حدود 40 سال از 500 رأس تجاوز نمی کند که البته بر اساس معیار های تنوع زیستی جهانی این گونه، پرورش جانوران در محیط های بسته را نمی توان کمکی به غنای حیات وحش و تنوع زیستی تلقی کرد.
کهرم فاصله تعداد برآورد شده از یوزپلنگ آسیایی در کشور را که تحت برنامه های متعدد و پر هزینه حفاظتی بوده برای اینکه از لیست گونه های در معرض خطر خارج شود بسیار زیاد می داند.
به اعتقاد او پرنده شاخص و بومی کشور ما یعنی زاغ بور هم اگر در لیست گونه های در معرض انقراض نیست به دلیل این است که از دخالتهای نابجا و مدیریت های نا بخرادانه بشر به دور بوده و با پناه آوردن به مکانهایی مانند کویر لوت و خار توران از پروسه انقراض مصون مانده است.
کهرم معتقد است برای دیگر گونه های پرنده شاخص، بومی و آسیب پذیر کشور مانند هوبره ، میش مرغ، دارکوب سوری و چاخلغ نیز برنامه مدیریتی اصولی و احیایی انجام نشده است.
...

ایران در میان تمام کشورهای جنوب غربی آسیا متنوع ترین و پر جاذبه ترین شرایط را از نظر پوشش گیاهی داراست که 20 درصد از گونه های موجود، انحصاراٌ بومی ایران هستند.
...

اما دکتر هادی کیادلیری رییس انجمن جنگلبانی ایران این سیر قهقرایی را برای تنوع زیستی در میان گونه های گیاهی کشور نیز متصور است و می گوید: اگرچه در کشور ما اصولاً معیاری برای کنترل و اندازه گیری میزان تنوع زیستی و روند آن وجود ندارد ولی با توجه به تخریب شدید زیستگاههای طبیعی که مأمن گونه های مختلف گیاهی و جانوری هستند می توان به درستی دریافت که تنوع زیستی در سال های گذشته روند به شدت رو به کاهشی داشته است.
به گفته وی، گذشته از دخالت های بی رویه بشر و تخریب زیستگاهها در طی سالیان گذشته عوامل طبیعی مانند خشکسالی های پیاپی در روند رو به کاهش تنوع زیستی در ایران نقش داشته است.
کیادلیری اضافه می کند: البته تنوع زیستی بر خلاف تصور عموم فقط شامل عناصر بزرگ طبیعت مانند درختان جنگلها و یا شیر و پلنگ نیست بلکه تک تک عناصر موجود در طبعیت مانند میکرو ارگانیسم ها بخشی از تنوع زیستی محسوب می شوند که در تکامل و تعادل اکوسیستمها نقش دارند و نبود هریک از آنها این تعادل طبیعی را بر هم می زند اما متأسفانه بیشتر کارشناسان و مسئولان تنها هنگامی نسبت به تهدید تنوع زیستی هشدار می دهند و نگران می شوند که عناصر کلی و بزرگ طبیعت در معرض تهدید و نابودی قرار می گیرند.

به گفته وی، زنگ خطر تخریب جنگلهای زاگرس زمانی باید به صدا در می آمد که اجزا کوچکتر این اکوسیستم در حال نابودی بودند نه اکنون که این نابودی گریبان گیر بلوطهای زاگرس شده است.


او تعداد گونه های گیاهی کشور را معادل کل گونه های گیاهی قاره اروپا عنوان می کند: اما همین تنوع بالا اگرچه در تمام دنیا نوعی مزیت و برتری است اما به دلیل تخریب زیستگاههای کشور ما و کاهش روز افزون فضا برای گونه های متعدد، نوعی تهدید به شمار می آید و گونه های موجود را شکننده تر کرده است.
به هر حال بی گمان، اگر مردم هر کشوری ضرورت دفاع و پاسداری از محیط زیست را درک کنند، باعث خواهند شد که مسئولان به سمت حفاظت از این مواهب طبیعی سوق یابند. در حقیقت یکی از مهم ترین مشکلات محیط زیست ایران فقر فرهنگی است؛ فقری همراه با فقر اقتصادی.


متاسفانه از آنجا که دغدغه های محیط زیستی از وزن سیاسی درخور در جامعه ما برخوردار نیست، دولتمردان به حمایت از مولفه های زیست محیطی توجه نمی کنند و به همین دلیل با وجود برنامه های گاهاً پرهزینه و طولانی مدت در زمینه حفظ تنوع زیستی طی سالیان گذشته شاهد اقدام اساسی و ودرخور نبوده ایم.


لینک خبر در


خبرگزاری مهر

22 می -- روز جهانی تنوع زیستی

برای افزایش آگاهی‌ها از مسائل مربوط به تنوع زیستی، سازمان ملل روز 22 می را روز جهانی تنوع زیستی (IDB) نام‌گذاری کرد.

در اواخر سال 1993، کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل که پایه‌گذار این روز بود، روز اجرایی‌شدن کنوانسیون تنوع زیستی- 29 دسامبر- را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی معرفی کرد. در دسامبر 2000، مجمع عمومی سازمان ملل روز 22 می را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی (IDB) برگزید.


22 می 1992 روز تصویب متن کنوانسیون در پیمان‌نامه نهایی نایروبی در کنفرانسی است که به منظور تصویب متن تأییدشده کنوانسیون تنوع زیستی برگزار شد. از دیگر علل این تغییر تاریخ آن بود که به دلیل تعطیلات سال نو، بیشتر کشورها در برنامه‌ریزی برای گرامیداشت این روز بین‌المللی در تاریخ 29 دسامبر با مشکل روبه‌رو بودند.




پی نوشت :


سازمان ملل روز ۲۲ می برابر اول خرداد را روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است. به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران، بنا بر اعلام سازمان ملل دهه جاری دهه ” تنوع زیستی ” نام دارد و همه ساله در چنین روزی ، روز تنوع زیستی گرامی داشته می شود.


هدف از این اقدام افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت حفظ تنوع زیستی است، تنوع زیستی انواع حالتهای حیات بر روی کره زمین را دربر می گیرد؛ به عبارت دیگر این مفهوم در برگیرنده انواع حیوانات،میکروارگانیسم ها، گیاهان و اکوسیستمهای در برگیرنده این موجودات است. تنوع زیستی در سه لایه مختلف اکوسیستم، گونه و ژن وجود دارد.


ایران از سال ۱۳۷۵ به کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل پیوست و متعهد شد در حفاظت از آن تلاش کند.


روز جهانی تنوع زیستی در حالی در ایران گرامی داشته می شود که تالابها وضعیت مناسبی ندارند ، دریاچه ارومیه خشک شده است ، دشت ها و بیابانهای ایران به محلی برای احداث چاه نفت تبدیل می شوند و احیای گونه های جانوری در ایران با چالش های فراوانی رو به رو است.


اوضاع در دنیا هم مساعد نیست.اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت هشدار داده که بیش از یک سوم گونه های جانوری و گیاهی در تمام دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند.


طبق گزارش این اتحادیه در مجموع ۴۷ هزار و ۶۷۷ گونه گیاهی و جانوری وارد لیست قرمز این اتحادیه شده اند.


از این تعداد ۱۷ هزار و ۲۹۱ گونه برابر با ۳۶ درصد، با تهدید جدی مواجهند. این درحالی است که دوزیستان با بیشترین میزان خطر انقراض روبه هستند همچنین خطر انقراض، ۷۰ درصد از گونه های گیاهی را به شدت تهدید می کند.


تازه ترین لیست قرمز گونه های جانوری و گیاهی نشان می دهد که تمام گونه ها از پستانداران تا خزندگان، دوزیستان، ماهیان و گیاهان در معرض خطر نابودی قرار دارند و هم اکنون ۸۷۵ گونه برابر با ۲ درصد از مجموع، منقرض شده و یا در حال انقراض هستند.


۲۱ درصد از پستانداران، ۳۰ درصد از دوزیستان، ۱۲ درصد از پرندگان، ۲۸ درصد از خزندگان، ۳۷ درصد از ماهیان آبهای شیرین، ۷۰ درصد از گیاهان و ۳۵ درصد از بی مهرگان نیز تهدید شده اند.

چین برای مقابله با آلودگی رودخانه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند

دولت چین بودجه‌ای معادل 79 میلیارد دلار برای پیشگیری و کنترل آلودگی آب در نواحی اصلی در نظر گرفته است.


به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این برنامه دولتی برای مقابله با گسترش بیشتر آلودگی آبها تا سال 2015 ادامه خواهد داشت.

قرار است این برنامه 5 ساله با همکاری چندین سازمان از جمله وزارت حفاظت از محیط زیست،‌کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی، وزارت امور مالی و وزارت منابع آب این کشور صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، شائو هوآلین، یکی از مقامات وزارت حفاظت از محیط زیست در این باره اظهار داشت: دستور العمل جدید برای مقابله با آلودگی آب شامل 5998 پروژه است که روی انواعی از موضوعات از جمله آلودگی در نواحی با منابع آب شرب، آلودگی صنعتی، بهبود فاضلاب شهری، آلودگی ناشی از احشام و آلودگی آبها در نوار ساحلی متمرکز خواهد شد.

نابودی 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی

پیام بانکی مون در سالروز تنوع محیط زیستی: 

نابودی 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی


بانکی مون به مناسبت سالروز تنوع محیط زیستی گفت: بین 30 تا 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی در جهان مانند گیاهان دریایی، جنگل های حرا و صخره های مرجانی نابود شده اند.


تهران 1 خرداد 1391 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)—دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی تنوع زیستی، 22 می 2012 برابر با 2 خرداد 1391 ضمن اعلام اینکه بر اساس بر آوردها، بین 30 تا 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی در جهان مانند گیاهان دریایی، جنگل های حرا و صخره های مرجانی نابود شده اند خواستار اقدامات محلی، ملی و بین المللی برای حفاظت از زیست بوم دریایی شد. 

در پیام بان کی مون آمده است پسماند های پلاستیکی همچنان حیات در دریا ها را نابود می کنند و آلاینده های منتقل شده از خشکی در حال نابودی اکسیژن آب های نواحی ساحلی هستند. وی می افزاید علاوه بر این ها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی اقلیم جهانی را تحت تاثیر قرار داده که این امر موجب گرم شدن سطح آب دریاها و درنهایت بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و اسیدی شدن آن ها گردیده که تازه در حال درک پی آمد های آن ها هستیم.

بانی کی مون می گوید آبزیان 15 درصد از مواد پروتئین حیوانی مورد مصرف بشر را تشکیل می دهند. وی می افزاید اقیانوس ها و نواحی ساحلی خدمات زیست بومی ارزشمندی از جذب گردشگر گرفته تا حفاظت در برابر طوفان ارائه می کنند.

دبیر کل ضمن اشاره به اجلاس آتی ریو +20 گفت شرکت کنندگان در آن نشست باید برای اصلاح مدیریت و حفاظت از اقیانوس ها از راه ابتکارات سازمان ملل متحد، دولت ها و سایر شرکا به منظورکاهش صید آبزیان، گسترش مناطق حفاظت شده دریایی، کاهش آلودگی دریایی و کم کردن اثرات تغییرات اقلیمی تصمیمات قاطع اتخاذ نمایند.


به نقل از ایرن