محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

برج خورشیدی المپیک 2016

 Solar City Tower for Rio Olympics 2016 

 

 

به مناسبت میزبانی المپیک 2016 توسط کشور برزیل،  برج خورشیدی در جزیره کوتوندوبا (Cotonduba Island) نزدیک سواحل ریودوژانیروی برزیل بنا خواهد شد. این برج هم یک برج دیدهبانی و هم نمادی برای خوش آمد گویی به میهمانان هوایی و دریایی المپیک 2016 ریودوژانیرو است.  

 

برج شهر خورشیدی (Solar City Tower) که توسط شرکت معماری و طراحی رافا (RAFAA Architecture And Design) واقع در زوریخ سوئیس طراحی شده میبایستی که با بهره گیری  از انرژی خورشیدی در طول روز توسط سلولهای ویژه، نور بیشماری به خود جذب کند . ضمن اینکه با استفاده از حرکت آب دریا، برق مورد نیاز برای شبها نیز در طول روز ذخیره می شودتا نیروی برق مورد نیاز برای المپیک 2016 و همچنین شهر ریودوژانیرو را تامین کند. انرژی مازاد هم صرف پمپاژ کردن آب دریا به مخازن عظیم برج می​شود تا در طول مدت شب این آب از بالای برج به سمت پایین جاری شود و با به حرکت درآوردن توربین​های برج نیروی برق مورد نیاز بازیهای المپیک 2016 و شهر ریودوژانیرو را در شب هنگام نیز تامین کند.   

 

          

 

 

در قسمت سمت دریا که حدود 105 متر ارتفاع دارد فروشگاه، آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و همینطور یک کافی شاپ در پشت آبشار ساخته خواهد شد. همچنین دارای آسانسوری است که برای بردن بازدید کنندگان به طبقات بالا، جایی که منظره دیدنی دارد و  برای  کسانیکه علاقه مند به هیجان و ماجراجویی هستند ، محوطه بانجی جامپینگ یا پرش ارتفاع در نظر گرفته شده است، استفاده می  

البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این طرح فقط یک ایده بلندپروازانه است و امکان دارد هرگز ساخته نشود.

بیست و ششمین نشست شورای حکام برنامه محیط زیست ملل متحد

بیست و ششمین نشست شورای حکام برنامه محیط زیست ملل متحد (یونپ) و مجمع جهانی وزرای محیط زیست، دوم الی ششم اسفندماه سالجاری ، در مقر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در نایروبی کنیا برگزار می گردد.

متعاقب تصمیم 242/53 مجمع عمومی،‌در 28 جولای 1999،  درخصوص گزارش دبیرکل پیرامون زیستگاه انسان و محیط زیست، ‌شورای حکام،‌ نشست جهانی در سطح وزرای محیط زیست جهت بررسی موضوعات مهم و نوظهور درحوزه محیط زیست برگزار می گردد. رایزنی های وزرا طی اجلاس بیست وششم برروی  سیاستهای نوظهور تحت موضوع کلی "سهم یونپ در آماده سازی فرآیند کنفرانس توسعه پایدار ملل متحد ( که ریو+20 خوانده می شود)"  که در سال 2012 در ریو دو ژانیرو برزیل برگزار می گردد،‌ تمرکز خواهد کرد. همچنین دو موضوع تخصصی دیگرتحت عنوان " اقتصاد سبز" و " حاکمیت بین المللی زیست محیطی" در نشست بررسی خواهد شد.   

                              

 

شورای حکام اولین روز کاری خود را با تمرکز بر موضوع همکاری برنامه محیط زیست ملل متحد با کمیسون توسعه پایدار در آماده سازی اسناد اجلاس زمین در سال 2012 تحت عنوان "ریو +20" و با حضور ۸۰ مقام عالی رتبه و نمایندگان ۱۴۲ کشور جهان آغاز کرد.

مجمع جهانی تالابهای آینده - ایران

کمتر از یک ماه به برگزاری مجمع جهانی تالابهای آینده به میزبانی ایران باقی مانده است و بیش از دوماه است که به طور مستقیم درگیر کارهای مقدماتی و دبیرخانه ای این اجلاس مهم می باشم که امیدوارم در پایان شاهد نتایج مثبت ملی و بین المللی در حوزه حفاظت از محیط زیست و نگاه ویژه به تالابها در سراسر جهان باشیم.

این اجلاس به مناسبت چهلمین سالگرد امضای کنوانسیون تالابها در شهر رامسر ایران و به منظور تبادل تجربیات کارشناسان ارشد و مقامات مسئول حفاظت از تالابها برنامه ریزی شده است و در این راستا طی دعوتنامه مشترکی از  طرف دبیرخانه کنوانسیون رامسر در ژنو و سازمان حفاظت محیط زیست ایران، از کلیه وزرای محیط زیست، جنگلداری و منابع آب جهان و همچنین نمایندگان دولتی و غیر دولتی متولی حفاظت از تالابها، به منظور شرکت در این همایش جهانی دعوت بعمل آمده است.  

                                        

حضور یکی از حاضرین در مراسم انعقاد کنوانسیون در سال  1971 یعنی  پروفسور " Mr. Eckhart Kuijken" کارشناس و محقق بلژیکی در امور حفاظت از تالابها و محیط زیست، انتخاب سه فعال زیست محیطی در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی که خدمات ارزنده ای در حفظ و صیانت از تالابها بعنوان اکوسیستمهای زنده داشتند ، ارایه تجربیات، معرفی چالشهای پیش رو و برنامه های روبه جلو در نگهداری از تالابهای جهان و حضور وزیران و مقامات عالیرتبه بین المللی طی یک روز اجلاس اصلی در تهران درتاریخ 5 مارس 2011 (14 اسفندماه 1389) از مهمترین رویدادهای این اجلاس خواهد بود.

بازدید از سایت رامسر و جاذبه  های طبیعی و زیست محیطی این شهر زیبا در روز 6 مارس (15 اسفندماه ) برنامه پایانی این مجمع مهم جهانی خواهد بود.  

سایت رسمی اجلاس :

www.40ramsar.com

همایش تنوع زیستی، تجارت و امنیت جهانی

قابل توجه علاقه مندان به موضوعات زیست محیطی و تجارت جهانی 

(کارشناسان، مدیران، اساتید و دانشجویان رشته های حقوق، اقتصاد، محیط زیست، علوم سیاسی و روابط بین الملل و سازمانهای غیردولتی و فعالان زیست محیطی)

 

  

سبز شدن اقتصاد، دغدغه جهانی

 

در آخرین نشست ویژه شورای حکام که فوریه 2010 در بالی اندونزی برگزار گردید، سه موضوع، اقتصاد سبز، حاکمیت بین المللی محیط زیست و تنوع زیستی که بعنوان مباحث روز محیط زیست در بین وزرای جهان مطرح است و مدتی است در دستور کار برنامه محیط زیست ملل متحد قرار گرفته به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و طی سال 2010 نیز نشستهای مختلف به طور خاص و ویژه به هر یک از آنان اختصاص داده شد. اقتصاد سبز با رویکرد همگام سازی دنیای امروز اقتصادی با محیط زیست به منظور استفاده بهینه از سرمایه های طبیعی و بهره وری از منابع اقتصادی موجود جهان بسیار مورد توجه سازمان ملل، کشورهای توسعه یافته و تا حدودی کشورهای درحال توسعه است و به این خاطر چند سالی است که به طور خاص در اجلاسهای مختلف مطرح و برای توسعه آن دوره ها و کارگاههای آموزشی مختلفی برای آشنایی کارشناسان نهادهای ذیربط مانند محیط زیست، اقتصاد و دارایی، بازرگانی، کار و ... برگزار می گردد. که خوشبختانه ایران نیز مدتی است به این موضوع هرچند به صورت جزئی و نه عمیق، نگاه خاصی دارد.  

 

قابل ذکر است که کشور کره جنوبی به لحاظ استقرار سیستم های توسعه ای سبز تحت نام برنامه رشد سبز در کشور خود سبزترین کشور جهان از لحاظ زیست محیطی و استفاده از تکنولوژی است .  

 متعاقب اجلاس بالی و قرارگیری در شرایط حاکم بر تصمیم گیریهای جهانی درخصوص اقتصاد سبز، شرایطی پیش آمد تا سوال خود را در خصوص اینکه " کشورهای درحال توسعه برای استقرار نظام اقتصادی سبز در کشور خود چه اقداماتی را باید انجام دهند؟" از جناب آقای آخیم اشتاینر، معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیراجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد داشته باشم. 

ایشان موارد زیر را فهرست وار این چنین بیان نمودند که :  

ادامه مطلب ...