..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

مهندسى منابع طبیعى محیط زیست


هدف از آموزش محیط‌ زیست، توسعهٔ آگاهى و درک دانشجویان پذیرفته شده در این دوره به فرآیند و ارتباطات داخلى و در محیط‌هاى طبیعى و مصنوعى به‌ صورتى که به ارزش‌ها و نظریات، انگیزه‌ها و تعهدات خود نسبت به حمایت و حفاظت از محیط زیست جامهٔ عمل بپوشانند و بتوانند اقداماتى براى حل مسائل محیط زیست و بهبود کیفیت زندگى به عمل آورند.


دانشجویان در این دوره اطلاعات کافى در زمینهٔ علوم پایه، دانش پایه دربارهٔ مسائل محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی، مسائل آلودگى‌هاى محیط زیست، توسعه و اثرات آن بر محیط زیست کسب مى‌کنند.


طول دورهٔ کارشناسى محیط زیست به ‌طور متوسط ۴ سال و حداکثر ۶ سال است و در مجموع حدود ۱۴۵ واحد درسى گذرانده مى‌شود.


فارغ‌التحصیلان این رشته، اطلاعات، علائق و آگاهى‌هاى خود نسبت به محیط زیست و مسائل آن در سطح جهان و به‌ ویژه محیط زیست کشور را افزایش مى‌دهند. قدرت درک مفاهیم اساسى محیط زیست و محتواى علمى آنها را رشد و پرورش مى‌دهند و در تهیه و اجراء و نظارت طرح‌هاى پژوهشى کاربردى مربوط به محیط زیست مهارت لازم را کسب مى‌کنند.


بیابانزایی، تخریب سرزمین، مناطق خشک، مهاجرت مردم

بیابانزایی تخریب سرزمین در مناطق خشک و نیمه‌خشک است و به معنی کاهش یا از دست رفتن توان تولیدی یا اقتصادی اراضی دیم، مرتع، چراگاه، جنگل، بوته‌زار در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب  می باشد.

عوامل موثر بر بیابان‌زایی عبارتند از:

فرسایبیابان زداییش خاک ناشی از باد و یا آب؛

بر هم خوردن ارتباط بین بهره‌برداران و منابع طبیعی؛

از بین رفتن پوشش گیاهی (بخصوص گونه‌های بومی هر منطقه)؛

اضافه شدن گونه‌‌های شاخص بیابان‌زائی، مانند اسپند؛



مهاجرت مردم؛

افت آب‌های زیر زمینی و خشک شدن قنات‌ها؛

سبز نشدن بذرها در چندین مرحله بذرپاشی؛

بلند شدن گرد و خاک زیاد از یک منطقه؛

کم شدن بوته‌ها ؛

کم شدن بارندگی؛

از بین رفتن یا کوچ گونه‌های حیات وحش


عوامل انسانی

بهره‌برداری بیش از حد از طریق فعالیت‌های کشاورزی؛

چرای بیش از حد دام؛

قطع درختان و جنگل‌زدایی؛ 

آبیاری و زهکشی نامناسب.


تغییرات اقلیمی

بروز سیلاب‌های شدید؛

خشکسالی‌های متناوب


خشکسالی و بیابانزائی

نوعی بلای طبیعی و گاهی انسانی است که در پی کاهش بارندگی در طی یک دوره کوتاه یا بلند روی می‌دهد.


تبعات خشکسالی عبارت است از:


کاهش محصولات کشاورزی و به تبع آن دامی؛

کمبود آب برای مصارف صنعتی و خانگی؛

کاهش میزان تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی.


آثار و پیامد‌های بیابان‌زایی 

تخریب مراتع؛

افت حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی ؛

وارد آمدن  خسارت به محصولات کشاورزی؛

کاهش توان تولید خاک؛

کاهش کمی و کیفی منابع آب‌های زیرزمینی؛

هجوم ماسه‌های روان و خسارت ناشی از آن ؛

بیکاری و گسترش فقر؛

مهاجرت.


پی نوشت :


رشد بیابان به مجموع مساحت هند ،امریکا ،چین و روسیه


 بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

نانو تکنولوژی و خطرات زیست محیطی آن

نانوتکنولوژی توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی عناصر و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می شود.


نانوتکنولوژی توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی عناصر و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می شود. برای نانوتکنولوژی کاربردهایی در حوزه های مختلف از غذا و دارو و تشخیص پزشکی و بیوتکنولوژی تا الکترونیک و کامپیوتر، ارتباطات، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی برشمرده اند.بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت برنامه هایی را برای پشتیبانی از فعالیت های تحقیقاتی و صنعتی نانوتکنولوژی در دست تدوین و اجرا دارند.


پیش بینی می شود نانوتکنولوژی به عنوان انقلابی در شرف وقوع آینده اقتصادی کشورها و جایگاه آنها در جهان را تحت تاثیر قرار دهد.با توجه به کاربرد بسیار گسترده محصولات نانوتکنولوژی، کارشناسان محیط زیست بر خود واجب می دانند موضوع ترویج تکنولوژی نوین را در ابعاد حفظ محیط زیست و رعایت کامل بهداشت و سلامتی انسان، حیوان و طبیعت، مورد بررسی قرار دهند و ارزش نو بودن این شاخه از دانش نمی تواند آنان را به سکوت وادار کند.نمونه یی از این حرکت را می توان در بحث ساخت غذا برای انسان با استفاده از دستکاری ژنتیکی، مشاهده کرد که اعتراض گروه های مختلف باعث تدوین و تصویب استانداردها و ضوابطی برای ارائه این مواد در بازارهای تجاری شد. نوشتار حاضر از مراجعی تهیه شده است که بحث مشکلات زیست محیطی ناشی از کاربرد فناوری نانو را مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند.


درگیری محققان و طرفداران محیط زیست در زمینه نانوتکنولوژی


در آینده کارهای بزرگ توسط ذرات بسیار ریز انجام می شود. البته این چیزی است که دانشمندان و شرکت های بزرگ اظهار می دارند و امیدوارند که میلیاردها دلار را جذب نانوتکنولوژی کنند. این در حالی است که رئیس جمهور امریکا در بودجه سال ۲۰۰۴ ایالات متحده ۸۴۹ میلیون دلار به اهداف ملی در زمینه نانوتکنولوژی اختصاص داده است.


ادامه نوشته در ادامه.... 

ادامه مطلب ...

به کارگیری فناوری نانو در محیط زیست

به کارگیری فناوری نانو در محیط زیست؛ آری یا نه ؟



نانوتکنولوژی بعنوان یک فنا وری کاربردی در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. کاربرد این فناوری در حوزه های مختلف، متفاوت است. این فناوری با تولید محصولات متنوع در بخش های شیمی، انرژی و محیط زیست کاربرد فراوانی دارد. البته قبل از استفاده از محصولات این فناوری در محیط زیست، لازم است ارزیابی دقیقی از تأثیرات مثبت و منفی کاربردآنها بر محیط زیست صورت گیرد. در مطلب زیر به برخی جنبه های مثبت و منفی استفاده از فناوری نانو در محیط زیست پرداخته شده است.


مقدمه


فناوری نانو از همگرایی علوم فیزیک، شیمی و زیست شناسی به وجود آمده است. نانو دارای ریشه یونانی می باشد. این فنا وری توانایی کار در سطح اتم و ایجاد ساختارهایی که نظم مولکولی کاملاً جدیدی دارند را فراهم می آورد. ماده اصلاح شده در مقیاس نانو، خصوصیات جدید و مفیدی را دارا می گردد که قبلاً در آن مشاهده نمی شد.


بسیاری از متخصصان، محققان، مهندسان و دانشمندان علوم اجتماعی و سیاستمداران معتقدند که فناوری نانو موجب تغییرات مهمی در جامعه می شود و این تغییرات می تواند به اهمیت تغییرات حاصل از ساخت کامپیوتر ارزیابی شوند. فناوری نانو این امکان را ایجاد می کند که مواد جدیدی تولید کنیم، موادی که به صورت بالقوه می تواند اثرات مثبت یا منفی روی محیط زیست و بهداشت داشته باشند.


 بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

نقش بیوتکنولوژی در سلامت محیط زیست

از آنجایی که همیشه نمی توان بهره برداری صد درصد را انتظار داشت و همچنین عوامل دیگری از جمله فرسایش خاک، کمبود آب، عدم حاصلخیزی خاک به دلیل نامساعد بودن شرایط محیطی، کمبود منابع تجدیدناپذیر و از طرف دیگر کم شدن جمعیت افرادی که مشتاق به کار بر روی زمین های زراعی هستند، لذا در آینده نه تنها برای چین بلکه برای تامین غذای ۸ میلیارد انسان ساکن بر روی کره زمین مشکلات زیادی در پیش خواهد بود.

افزایش جمعیت کره زمین و افزایش گرمای کره زمین از یک طرف و کم شدن تنوع و گوناگونی موجودات از طرفی دیگر، باعث شده است فشارهای زیادی به محیط زیست وارد آید. تا سال ۲۰۲۰ جمعیت کره زمین به ۸ میلیارد نفر می رسد و این بدان معناست که در ۲۰ سال آینده انتظار می رود ۲ میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه شود، لذا تغذیه این جمعیت از دیدگاه تولید، توزیع و سالم رساندن به مصرف کننده مساله یی بسیار مهم و اساسی است و در صورتی که جهت برخورد با چنین وقایعی آینده نگری در کار نباشد حتماً مشکلات و مسائلی در پیش خواهند بود که فردا برای مقابله با آنها دیر است.


متاسفانه زمین های زراعی و جمعیت به طور یکسانی توزیع نشده اند. به عنوان مثال، چین فقط ۷ درصد از زمین های حاصلخیز کره زمین را داراست در صورتی که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت کره زمین در چین ساکنند. بنابراین حتی اگر از تمام این اراضی به بهترین روش و در بهترین شرایط استفاده شود، باز هم پاسخگوی نیاز غذایی این جمعیت نخواهد بود.

از آنجایی که همیشه نمی توان بهره برداری صد درصد را انتظار داشت و همچنین عوامل دیگری از جمله فرسایش خاک، کمبود آب، عدم حاصلخیزی خاک به دلیل نامساعد بودن شرایط محیطی، کمبود منابع تجدیدناپذیر و از طرف دیگر کم شدن جمعیت افرادی که مشتاق به کار بر روی زمین های زراعی هستند، لذا در آینده نه تنها برای چین بلکه برای تامین غذای ۸ میلیارد انسان ساکن بر روی کره زمین مشکلات زیادی در پیش خواهد بود.


از سوی دیگر منابع و معادن موجود در محیط زیست ثابت و دست نخورده نخواهند ماند و در طول زمان دچار دگرگونی ها و تغییراتی می شوند که می توان گفت بیشترشان به ضرر انسان و حتی خود محیط زیست است. ویران شدن صحراها و جنگل ها و مصرف مداوم زغال سنگ و نفت، همگی منجر به افزایش دی اکسیدکربن و در نتیجه بالا رفتن گرمای کره زمین می شوند. دانشمندان ثابت کرده اند که تا سال ۲۱۰۰ میانگین دمای کره زمین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد افزایش می یابد و در کنار آن نوسانات آب و هوایی نیز بیشتر خواهد شد.


تغییرات آب و هوایی می تواند زمان بندی بارش ها را به طور اساسی تغییر دهد و همین امر باعث مهاجرت مردم و تغییر شغل و پیشه کشاورزان می شود. به علاوه، افزایش آلودگی های بشر، خود از جمله عواملی است که به مرور باعث فرسایش بیابان ها، زمین ها و صحراها می شود و از همه مهم تر مشکلاتی را در کمیت و کیفیت آب و دسترسی به آن ایجاد می کند که این امر حیات موجودات زنده را به خطر خواهد انداخت.


بقیه در ادامه مطلب 

ادامه مطلب ...

محیط زیست و مطالب مرتبط با توسعه پایدار

محیط زیست و مطالب مرتبط با توسعه پایدار


محیط زیست مجموعه ای است از منابع انرژی، مواد بی جان (آب، خاک، هوا) و موجودات جاندار (گیاه، جانور، انسان) که این سه عامل پیوسته در ارتباط با یکدیگر بوده و در جهت بقای محیط زیست لازم و ملزوم یکدیگرند.

طی بیست سال گذشته در کنار لوکس شدن روز افزون زندگی و مصرف بی رویه و رفاه طلبی فراوان خصوصاً در کشورهای غربی، ۱۲۰ میلیون هکتار به بیابانهای جهان افزوده شده و این مقدار بیش از مجموع زمینهایی است که همه سالانه در چین و نیجریه به زیر کشت می رود. در ۲۵ سال گذشته بیش از ۲ میلیون کیلومتر مربع از جنگلهای جهان ناپدید شده است که مساحت آن بیش از مساحت ایران است. این فجایع از توسعه ناپایدار حیات بشری حاصل شده است. واین توسعه شهرها وکشور ها باید از نوع پایدار باشد.

توسعه پایدار توسعه ای است که:

محیط زیست را به خطر نمی اندازد و پیشبرد آن مستلزم تخریب منابع پایه اقتصادی کشورها و کل جهان نیست.

به سمت بهره برداری همه جانبه و کلی از منابع طبیعی به نحوی که این منابع و امکانات اولیه برای حیات، برای نسل های آینده هم قابل بهره وری باشد.


رواج سبک زندگی غربی متوجه طبقه متوسط در حال رشد است در حالیکه قسمت اعظم طبقه کم درآمد قادر نیستند خود را با چنین روشی وفق دهند. خطر بزرگ و نگران کننده این است که این روش زندگی پر مصرف غرب در دراز مدت پایدار نیست.


نتیجه تحقیقات و گزارشات دانشمندان و محققین تاکنون نشان داده که سیستم اکولوژی جهان در دراز مدت توانایی تغذیه و ارایه امکانات بیشتر از نیم میلیارد نفر را با این سبک زندگی ندارد در صورتیکه امروزه با اطمینان می توان مدعی شد که حداقل یک میلیارد نفر به سبک غربی زندگی می کند و این تعداد به شدت رو به افزایش است. طبق بررسی و محاسبات موسسه تحقیقات آمریکایی اگر وضعیت به همین نحوی که تاکنون جریان داشته پیش برود تا سال ۲۰۱۰، ۲۰%مراتع ،۳۰%جنگل ها، ۲۰%زمین های کشاورزی، ۱۰% صید ماهی کمتر خواهد شد که باید افزایش کمبود آب در خیلی از نواحی و خطر تغییرات آب و هوا را نیز به این ارقام بیافزاییم.


در سالهای اخیر آگاهی مردم دنیا نسبت به خطراتی که محیط زندگیشان را تهدید می کند بسیار افزایش یافته است. در بسیاری از نقاط جهان فعالان طرفدار محیط زیست به صورت مستمر به مبارزه با عوامل آلوده کننده محیط کره زمین می پردازند. اهمیت حفظ محیط زیست در برخی کشورهای پیشرفته به حدی است که احزابی موسوم به سبزها یا صلح سبز برای اشاعه آگاهیهای زیست محیطی تشکیل شده اند و بر اثر مساعی همه جانبه این گروههاست که امروزه مردم جهان نسبت به عوامل آلوده کننده محیط زیست خود حساسیت زیادی نشان می دهند و افکار عمومی از هر اقدامی که در جهت آلودگی محیط زیست صورت گیرد به خشم می آید.


دیر یا زود همه کشورهای جهان اعم از رشد یافته یا در حال توسعه ناچاراً حفاظت محیط زیست را به عنوان یک مشکل بشری مورد توجه قرار می دهند در کشورهای در حال رشد نظیر ایران هنوز خطرات آلودگی محیط زیست به خوبی برای مردم روشن نیست. توسعه و آلودگی محیط زیست متأسفانه به صورت دو روی سکّه عمل کرده اند و مردم بایستی توجه کنند که صنعتی شدن به آلودگی بیشتر محیط منجر می شود که خوشبختانه اجتناب از آن غیر ممکن نیست بر ماست که کسب آگاهیهای لازم از تجربیات دیگران درس بگیریم و با اقدامات مؤثر و مفید دیگران در این راه آشنا شویم و از تکرار اشتباهات آنها خودداری کنیم.


هیچ کدام از ما نمی توانیم حفره لایه ازون بالای قطب جنوب را پر کنیم ولی همه ما باهم با کاهش دادن مصرف CFCها می توانیم از گسترش آن حفره به مناطق پرجمعیت جلوگیری کنیم.

محیط زیست

محیط زیست مجموعه ای است از منابع انرژی، مواد بی جان (آب، خاک، هوا) و موجودات جاندار (گیاه، جانور، انسان) که این سه عامل پیوسته در ارتباط با یکدیگر بوده و در جهت بقای محیط زیست لازم و ملزوم یکدیگرند.




محیط زیست مجموعه ای است از منابع انرژی، مواد بی جان (آب، خاک، هوا) و موجودات جاندار (گیاه، جانور، انسان) که این سه عامل پیوسته در ارتباط با یکدیگر بوده و در جهت بقای محیط زیست لازم و ملزوم یکدیگرند.

طی بیست سال گذشته در کنار لوکس شدن روز افزون زندگی و مصرف بی رویه و رفاه طلبی فراوان خصوصاً در کشورهای غربی، ۱۲۰ میلیون هکتار به بیابانهای جهان افزوده شده و این مقدار بیش از مجموع زمینهایی است که همه سالانه در چین و نیجریه به زیر کشت می رود. در ۲۵ سال گذشته بیش از ۲ میلیون کیلومتر مربع از جنگلهای جهان ناپدید شده است که مساحت آن بیش از مساحت ایران است. این فجایع از توسعه ناپایدار حیات بشری حاصل شده است. واین توسعه شهرها وکشور ها باید از نوع پایدار باشد.

توسعه پایدار توسعه ای است که:

ـ محیط زیست را به خطر نمی اندازد و پیشبرد آن مستلزم تخریب منابع پایه اقتصادی کشورها و کل جهان نیست.

ـ به سمت بهره برداری همه جانبه و کلی از منابع طبیعی به نحوی که این منابع و امکانات اولیه برای حیات، برای نسل های آینده هم قابل بهره وری باشد.

رواج سبک زندگی غربی متوجه طبقه متوسط در حال رشد است در حالیکه قسمت اعظم طبقه کم درآمد قادر نیستند خود را با چنین روشی وفق دهند. خطر بزرگ و نگران کننده این است که این روش زندگی پر مصرف غرب در دراز مدت پایدار نیست.

نتیجه تحقیقات و گزارشات دانشمندان و محققین تاکنون نشان داده که سیستم اکولوژی جهان در دراز مدت توانایی تغذیه و ارایه امکانات بیشتر از نیم میلیارد نفر را با این سبک زندگی ندارد در صورتیکه امروزه با اطمینان می توان مدعی شد که حداقل یک میلیارد نفر به سبک غربی زندگی می کند و این تعداد به شدت رو به افزایش است.

طبق بررسی و محاسبات موسسه تحقیقات آمریکایی اگر وضعیت به همین نحوی که تاکنون جریان داشته پیش برود تا سال ۲۰۱۰، ۲۰%مراتع ،۳۰%جنگل ها، ۲۰%زمین های کشاورزی، ۱۰% صید ماهی کمتر خواهد شد که باید افزایش کمبود آب در خیلی از نواحی و خطر تغییرات آب و هوا را نیز به این ارقام بیافزاییم

در سالهای اخیر آگاهی مردم دنیا نسبت به خطراتی که محیط زندگیشان را تهدید می کند بسیار افزایش یافته است. در بسیاری از نقاط جهان فعالان طرفدار محیط زیست به صورت مستمر به مبارزه با عوامل آلوده کننده محیط کره زمین می پردازند. اهمیت حفظ محیط زیست در برخی کشورهای پیشرفته به حدی است که احزابی موسوم به سبزها یا صلح سبز برای اشاعه آگاهیهای زیست محیطی تشکیل شده اند و بر اثر مساعی همه جانبه این گروههاست که امروزه مردم جهان نسبت به عوامل آلوده کننده محیط زیست خود حساسیت زیادی نشان می دهند و افکار عمومی از هر اقدامی که در جهت آلودگی محیط زیست صورت گیرد به خشم می آید.

دیر یا زود همه کشورهای جهان اعم از رشد یافته یا در حال توسعه ناچاراً حفاظت محیط زیست را به عنوان یک مشکل بشری مورد توجه قرار می دهند در کشورهای در حال رشد نظیر ایران هنوز خطرات آلودگی محیط زیست به خوبی برای مردم روشن نیست.

توسعه و آلودگی محیط زیست متأسفانه به صورت دو روی سکّه عمل کرده اند و مردم بایستی توجه کنند که صنعتی شدن به آلودگی بیشتر محیط منجر می شود که خوشبختانه اجتناب از آن غیر ممکن نیست بر ماست که کسب آگاهیهای لازم از تجربیات دیگران درس بگیریم و با اقدامات مؤثر و مفید دیگران در این راه آشنا شویم و از تکرار اشتباهات آنها خودداری کنیم.

هیچ کدام از ما نمی توانیم حفره لایه ازون بالای قطب جنوب را پر کنیم ولی همه ما باهم با کاهش دادن مصرف CFCها می توانیم از گسترش آن حفره به مناطق پرجمعیت جلوگیری کنیم.


سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

تالاب‌ از ارزش های کمتر شناخته شده طبیعت

تالاب‌ها 

  • تالاب ها به عنوان محیط زیست گروه بزرگی از گیاهان و جانوران از ارزش زیادی برخوردارند. گوناگونی کشور پهناور ایران موجب تشکیل و شناسایی بیش از ۱۵۲ تالاب شده است. این تالاب ها محل زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان مهاجر است و ما درباره حفاظت از ۱۵ تا از این تالاب ها به جامعه جهانی متعهد هستیم.
  • محیط‌هایی هستند که مشخصاتشان چیزی میان خشکی و آب است. تالاب‌ها ممکن است همواره دارای آب باشند یا اینکه گاه خشک و گاه آب‌دار باشند. برخی تالاب‌های نزدیک دریا با جزر و مد تغییر وضعیت می‌دهند.

مشخصه اصلی تالاب‌ها ماندگاری نسبی آب در آنها است. آب تالاب‌ها ممکن است شور باشد یا شیرین.


انواع تالاب های ایران
  • باتلاق زمینهای آبدار یا خیس پر از گیاه و درخت.
  • مانداب یا هور با آبی راکد و باز و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی.
  • خلاش آبگیری است که رستنی‌های آن پوسیده باشد.
  • خلنگزار تالاب‌هایی به شکل خارستان.
  • لشاب تالابی نیزاری است که آب آن از گیاه آکنده شده و هوای کمی می‌گیرد.
  • تالاب‌های مصنوعی که برای سیلگیری رودخانه‌ها و دریاها درست می‌شود، مانند پروژه‌های چاه‌نیمه در سیستان.
  • آب‌بندان گونه‌ای از تالاب‌های مصنوعی ساخته دست بشر برای پرورش ماهی و ذخیره آب.

کنوانسیون رامسر معاهده‌ای بین‌المللی است که در ۱۹۷۱ امضا شده‌است به منظور حفظ و نگهداری تالاب‌ها می‌باشد. در این کنوانسیون فهرستی از تالاب‌های مهم جهان نیز تهیه شده که به «فهرست رامسر» شهرت دارد. در این فهرست بریتانیا با ۱۶۴ تالاب از لحاظ تعداد و کانادا با ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع تالاب، از لحاظ وسعت رکورددار است. مقر دائمی کنوانسیون در گلند، سوئیس است.


وضعیت تالاب ها

وضعیت آلودگی تالاب ها در ایران همواره مورد نقد بسیاری از دوستداران محیط زیست در این کشور است. عدم مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها در محیط تالابی، قطعه قطعه کردن تالاب، آتش زدن حوضچه‌های نفتی در تالاب از ابتدای حضور تا کنون و تخلیه پسماندهای نفتی در محدوه تالابی که از تخلفات میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم است، عدم ارائه برنامه‌های احیایی و... از بحث های این فعالان محیط زیست است. محمد درویش، مژگان جمشیدی، نادره وائلی زاده و... از جمله فعالانی در این حوزه هستند که بارها به این مسائل پرداخته‌اند.


به این مطلب به زودی افزوده خواهد شد.

مشاهده چند عکس در ادامه مطلب.

ادامه مطلب ...

مناطقی که »باید« حفاظت شوند

مناطق چهارگانه+ منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست


سازمان حفاظت محیط زیست «منطقه حفاظت شده» را به شرح زیر تعریف نموده است: «اراضی به نسبت وسیع با ارزش حفاظتی زیاد که با هدف حفظ و احیای رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری انتخاب می شوند. مناطق حفاظت شده، محیط های مناسبی برای اجرای برنامه های آموزشی و پژوهش های زیست محیطی به شمار می آیند.انجام فعالیت های گردشگری و بهره برداری مصرفی و اقتصادی متناسب با نواحی هر منطقه و بر اساس طرح جامع مدیریت مناطق، مجاز است.»تعداد مناطق تحت حفاظت ایران ۹۳ منطقه میباشد.



**************************************

پارک ملی


تعریف: به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت و آب و کوهستان اطلاق می‌شود که نمایانگر نمونه‌های برجسته‌ای از مظاهر طبیعی ایران می‌باشد و به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی و طبیعی آن و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنیها در شرایط کاملاً طبیعی تحت حفاظت قرار می‌گیرد.


مناطق طبیعی به نسبت وسیع و دارای ویژگ های خاص و اهمیت ملی به لحاظ زمین شناسی، بوم شناسی، جغرافیای زیستی و چشم انداز، با هدف های حفظ وضعیت زیستی و طبیعی، بهبود جمعیت گونه های جانوری و رویشگاه های گیاهی و همچنین بهره برداری تفرجی به عنوان پارک ملی انتخاب می شوند. به منظور حفاظت بنیادی از تنوع زیستی، ذخیار ژنتیکی، یکپارچگی اکولوژیک و چشم اندازها، فعالیت های مرتبط با بهره برداری های مصرفی و مسکونی در این مناطق مجاز نیست.



**************************************


اثر طبیعی ملی


پدیده ها یا مجموعه های گیاهی و جانوری به نسبت کوچک، جالب، کم نظیر، استثنایی، غیرمتعارف و غیرقابل جایگزین که دارای ارزش های حفاظتی، علمی و تاریخی یا طبیعی باشند، با هدف حفظ و حراست، به عنوان اثر طبیعی ملی انتخاب می شوند.


تعریف: پدیده‌ه ای نمونه یا مجموعه‌های گیاهی و جانوری (زیست‌محیطی) نادر یا اشکال و مناظر کم‌نظیر، ویژه و غیر قابل جایگزین که از جهات علمی، تاریخی یا طبیعی دارای ارزش حفاظتی باشند، به عنوان اثر طبیعی ملی، با تعیین محدوده از آنها حراست می شود


**************************************


پناهگاه حیات وحش


محدوده ها یا زیستگاه های طبیعی نمونه برای جانوران وحشی که به منظور حمایت از جمعیت گونه های جانوری و افزایش سطح کیفیت آنها انتخاب می شوند، کمترین وسعت پناهگاه های حیات وحش باید به حدی باشد که ضمن رفع نیاز گونه های جانوری، پیوستگی و ارتباط متقابل واحدهای آنها را نیز تضمین کند. بهره برداری مصرفی و سازگار و همچنین فعالیت های گردشگری کنترل شده در پناهگاه ها مجاز است.


تعریف: پناهگاه‌های حیات وحش، زیستگاه‌های نمونه گونه‌های جانوران وحشی است که از اهمیت زیست محیطی و ملی برخوردارند. این مناطق، محیط‌های مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به ویژه در ارتباط با جانوران وحشی به شمار می‌آیند. بهره برداری مصرفی و سازگار و همچنین فعالیت‌های گردشکری کنترل شده در پناهگاه‌ها مجاز است.

پناهگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حیات وحش ایران به ۳۴ منطقه می‌رسد.


**************************************


منطقه حفاظت شده

اراضی به نسبت وسیع با ارزش حفاظتی زیاد که هدف حفظ و احیای رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری انتخاب می شوند، بهره برداری مصرفی و اقتصادی متناسب با هر منطقه براساس طرح جامع مدیریت مناطق مجاز است.


تعریف: محدوده‌ای از منابع طبیعی چون جنگل، مرتع، و … است که به جهت ضرورت حفظ و تکثیر جانوران و رستنی‌هایش تحت حفاظت قرار دارد. و در آن قطع اشجار و تخریب و شکار بدون مجوز ممنوع می‌باشد.


**************************************


منطقه شکار ممنوع


در زیستگاه هایی با ویگی بارز که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی رویه رو به کاهش رفته است و از این رو به حمایت نیاز دارند، برای مدتی محدود به طور معمول سه تا پنج سال شکار ممنوع می شود.


تعریف: زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز است که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی رویه رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند، برای مدتی محدود و به طور معمول ۳ تا ۵ سال، شکار ممنوع می‌شود. چنانچه جمعیت جانوری منطقه‌ای دراین دوره ترمیم شود، می‌توان آن را با توجه به سایر معیارها، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران تعیین کرد. راهکار تعیین مناطق شکار ممنوع را می‌توان پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور و نوع آزمون برای بررسی قابلیت‌های مناطق، برای پیوستن به مجموعه مناطق حفاظت شده دانست.

بهار یعنی نو شدن، یعنی دوباره شروع کردن


یک گیاه در میانه زمستان به یاد تابستان گذشته نیست بلکه متوجه بهاری است که از راه می رسد. گیاه روزهایی را که گذشته است به یاد نمی آورد، بلکه از روزهایی که در پیش است خبر می دهد. گیاه از آمدن بهار اطمینان دارد، و با رسیدن آن از درون خویشتن سربلند می کند. بهار یعنی نو شدن، یعنی دوباره شروع کردن، یعنی کامل کردن رویایی که زمستان و تابستانش را هموار کرده اید. بهاری که او هم از پنبه زدن های برف زمستانی و داغ کردن های آفتاب ظهر تابستان بی خبر نیست، اما ولع لمس شکوفه های بهار نارنج او را به صبح فروردین رسانده است. 
پس آرزوهایتان را صیغل دهید تا برق نگاهتان همواره مملو از امید و عشق به کسانی باشد که همه داشته های دنیا جایگزین خوردن یک فنجان چای در کنارشان نمی شود. 
تیم مدیریت محیط سبز هم سال نو را به شما و همه آنان که دوستشان دارید تبریک می گوید و آرزوی شادی و سلامتی روز افزون برایتان دارد.


عیدتان مبارک-مدیریت وبلاگ


نوروز 1393 به همه شما دوست داران طبیعت مبارک


الفبای انقراض

منقرض شده (EX (Extinct


گونه هایی که کاملا منقرض شده و در طبیعت وود ندارند. مثل ببر ایرانی یا ببر مازندران (Panthera tigris virgata).


منقرض شده در طبیعت (EW (Extinct in the Wild


گونه هایی که در طبیعت زندگی نمی کنند و فقط در باغ وحش ها و مراکز تحقیقاتی می توان یافت. از جمله گوزن زرد ایرانی که یکی از آنها یکی دو هفته پیش در پردیسان کشته شد.


به شدت در خطر (CE (Critically Endangered


گونه هایی که در این دسته قرار می گیرند، به صورت بحرانی و به شدت وخیم در حال انقراض هستند. لاک پشت پوزه عقابی که در قشم یافت تمی شود، جزو این گروه به حساب می آید.


در خطر انقراض (EN (Endangered


این گروه را به عنوان «در حال انقراض» می شناسند. گونه های این طبقه به دلیل کمی جمعیت آسیب پذیری به خاطر تغییر در محیط زندگی یا شکار غیرمجاز در معرض نابودی هستند. یوز ایرانی و اخیرا پلنگ ایرانی در این طبقه قرار گرفته اند.


گونه آسیب پذیر (VU (Vulnerable


حیوانات و گیاهان این طبقه به عنوان «گونه های آسیب پذیر» معرفی می شوند. تعداد این گونه ها کم است و براساس آمارت «لیست قرمز» سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی ۸۵۶۵ گونه در این طبقه جای دارند.


نزدیک به تهدید (NT (Near Threatened


گونه هایی که در این گروه قرار می گیرند، در آستانه تهدید قرار دارند ولی هنوز در معرض آسیب قرار ندارند. روباه یال دار نمونه ای از این دست گونه هاست.


کمترین نگرانی (LC (Least Concern


گونه هایی که در این گروه قرار می گیرند، با نگرانی و حساسیت کمتری به آنها نگاه می شود. گونه های این طبقه را نمی توان در طبقه دیگری جای داد و این به معنای کمی اطلاعات از آنها نیست.


نقص اطلاعات (DD (Data Deficient


گونه های گیاهی و جانوری که اطلاعات کمی نسبت به آنها وجود داشته باشد مثل کبوتر کوهی و میمون پوزه دراز کوچک و ... را در این گروه قرار می دهند.


بررسی نشده (NE (Not Evaluated


گونه هایی که در این گروه قرار می گیرند، ارزیابی در مورد آنها صورت نگرفته است.