..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

زباله های الکترونیکی مشکلی جدی برای محیط زیست جهان

در سال های اخیر مشکل زباله های الکترونیکی، کشورهای در حال توسعه را با چالش های جدی مواجه ساخته است.


در سال های اخیر مشکل زباله های الکترونیکی، کشورهای در حال توسعه را با چالش های جدی مواجه ساخته است. براساس بررسی های انجام شده، هر سال تولید زباله های الکترونیکی ناشی از دور ریختن دستگاه های الکترونیکی دیجیتالی یا به اصطلاح همان گجت ها در مقایسه با سال قبل حدود ۴۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و بر این اساس پیش بینی می شود که در ۱۰ سال آینده میزان تولید زباله های الکترونیکی به حدود ۱۰ برابر افزایش یابد.


اگرچه در بعضی از کشورها از قطعات قابل بازیافت زباله های الکترونیکی استفاده می شود، اما حقیقت این است که تلاش های انجام شده برای بازیافت زباله های الکترونیکی نمی تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از افزایش خطرات ناشی از آلودگی های زیست محیطی حاصل از زباله های الکترونیکی باشد و این در حالی است که اگر شرکت های تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی، راهکار جدیدی را برای بازیافت این زباله ها ارائه ندهند این کشورها با مشکلات زیست محیطی جدی روبه رو خواهند شد. زباله های الکترونیکی به عنوان سریع ترین منبع تولید زباله در سطح دنیا شناخته شده اند. از آنجا که بیشتر تجهیزات الکترونیکی کامپیوتری عمر کوتاهی دارند و هر روزه انواع جدیدی از این تجهیزات به بازار عرضه می شود که مصرف کنندگان پس از مدت کوتاهی تصمیم می گیرند تجهیزات الکترونیکی کامپیوتری یا دیجیتالی جدیدتر را که در مقایسه از امکانات بیشتری برخوردارند جایگزین انواع قدیمی تر کنند. در سال های اخیر امکان بازیافت زباله های الکترونیکی به مشکل بزرگی برای تولیدکنندگان این محصولات مبدل شده است.


جالب است بدانید علی رغم این که زباله های الکترونیکی تنها ۷ درصد از حجم کل زباله های جمع آوری شده در کشورهای بزرگ را تشکیل می دهند، اما متاسفانه این زباله ها ۷۰ درصد زباله های حاوی مواد سمی را تشکیل می دهند که می تواند پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی را در جهت تهدید سلامت انسان ها به همراه داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در سال های اخیر تلاش های جدیدی در زمینه تولید محصولات مختلف انجام شده که تحت عنوان فناوری های سبز با تولید محصولات سبز از آن نام برده می شود. در تولید محصولات سبز از روش ها و موادی در تولید استفاده می شود که کمترین آسیب های زیست محیطی را به همراه داشته باشد و در این میان شرکت های تولیدکننده سیستم های کامپیوتری و دیجیتالی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان پیشگام بوده و در تلاش هستند تا با استفاده از روش های جدید تولید و ساخت این تجهیزات، سازگاری محصول نهایی را با محیط زیست به حداکثر افزایش دهند. سازمان جهانی صلح سبز که با هدف حمایت، حفظ و توسعه محیط زیست طبیعی به وجود آمده است تحقیقات جدیدی را برای یافتن سبزترین محصولات الکترونیکی در سطح دنیا انجام داده است که براساس نتایج به دست آمده از این تحقیقات، همه تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی در سراسر دنیا گام های مختلف جدیدی را در راستای سازگاری های زیست محیطی محصولات خود برداشته اند که به نظر می رسد اجرای این اقدامات بتواند نقش مهمی در کاهش پیامدهای زیست محیطی ناشی از زباله های الکترونیکی داشته باشد.


● سونی، رتبه اول فهرست محصولات سبز


به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور مطابقت فرایند تولید محصولات الکترونیکی با استانداردهای زیست محیطی به عامل مهمی برای انتخاب یک محصول در بازار رقابت با دیگر محصولات مشابه تبدیل شود و به همین دلیل پیش بینی می شود که از این پس خریداران در هنگام خرید یک محصول علاوه بر قابلیت های آن محصول، آسیب های زیست محیطی آن را هم مد نظر قرار داده و حتی حاضر باشند مبلغ بیشتری را برای خرید محصولات سبز پرداخت کنند. این روزها مصرف کننده تمایل دارند نسبت به روش ساخت و بسته بندی محصولات اطلاعاتی را به دست آورند تا بر این اساس نسبت به خرید یا عدم خرید یک کالا تصمیم گیری کنند. از آنجایی که بسیاری از مصرف کنندگان درخواست کرده اند تا تعریف دقیقی از مشخصات محصولات سبز ارائه شود و این محصولات براساس مشخصات آنها رتبه بندی شوند تا خریداران بتوانند با اطلاعات دقیق تری برای خرید آنها تصمیم گیری کنند، سازمان جهانی صلح سبز تصمیم گرفته است تا طبقه بندی جدیدی را از محصولات الکترونیکی سبز یا دوستدار محیط زیست ارائه کند. جالب است بدانید که براساس رتبه بندی جدید محصولات سبز که توسط گروه تولیدات سبز این سازمان ارائه شده است، محصولات الکترونیکی شرکت نوکیا که یکی از بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده گوشی های تلفن همراه در سطح دنیاست، به عنوان سبزترین تولیدات الکترونیکی در سطح دنیا شناخته شده اند.


به گزارش این سازمان که از ۳ سال پیش رتبه بندی محصولات سبز و فناوری های برتر در این حوزه را در فهرست برنامه های کاری خود قرار داده است، معیار طبقه بندی محصولات در این رتبه بندی میزان بازیافت قطعات، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مواد سمی و همچنین ارزیابی فرآیند تولید این محصولات بوده است که بر این اساس نوکیا با کسب ۵/۷ امتیاز از مجموع ۱۰ امتیاز در نظر گرفته شده برای این معیارها رتبه اول جدول طبقه بندی محصولات منو را به خود اختصاص داده است. در این رتبه بندی جدید در یک دوره زمانی ۳ ماهه ۱۸ شرکت بزرگ تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی از نظر پیشرفت های به دست آمده در زمینه منع مصرف مواد شیمیایی خطرناک در تولیداتشان، بهبود مصرف انرژی در زمینه دستیابی به روش هایی برای کاهش اثرات ناشی از پدیده گرمایش جهانی و همچنین بازیافت زباله های الکترونیکی توسط سازمان جهانی صلح سبز مورد بررسی قرار گرفتند. مهم ترین هدف این گروه حذف دوباره مواد شیمیایی خطرناک مانند مواد پی وی سی و مواد ضدآتش سوزی در تولیدات الکترونیکی است که می تواند سلامت انسان ها را به خطر اندازد. سونی اریکسون پس از نوکیا در رتبه دوم این فهرست و فیلیپس در جایگاه سوم قرار گرفتند. همچنین پاناسونیک و سونی نیز پس از موتورولا و اپل به طور مشترک در جایگاه ششم این فهرست قرار گرفتند. جالب است بدانید که در میان این شرکت ها برخی از آنها به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی ارائه شده از سوی سازمان جهانی صلح سبز در مقایسه با رتبه بندی پیشین ارائه شده توسط این سازمان به رتبه های پایین تری تنزل کردند که از بین آنها می توان به شرکت های سامسونگ و ال جی اشاره کرد که به ترتیب از رتبه ششم و نهم به رتبه های سیزدهم و چهاردهم این فهرست تنزل کردند.


توشیبا که در فهرست رتبه بندی منتشر شده در دسامبر سال گذشته رتبه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده بود در این رتبه بندی جدید به دلیل عدم رعایت از وعده های خود در جایگاه چهاردهم قرار گرفت. جالب است بدانید که نینتندو از تولیدکنندگان مطرح کنسول های بازی در بازار رقابتی کنونی، تنها شرکتی بوده که هیچ گاه با گروه صلح سبز وارد مذاکره نشده است و به همین دلیل در انتهای این فهرست قرار گرفته است. مایکروسافت نیز علی رغم این که در دنیای فناوری های کامپیوتری همواره پیشگام بوده، اما متاسفانه در جایگاه شانزدهم این فهرست قرار گرفته است. براساس اعلام این گزارش با وجود این که شرکت های نوکیا و سونی اریکسون به عنوان برترین شرکت ها در تولید سیستم های دوستدار محیط زیست شناخته شده اند، اما برخی از شرکت های شناخته شده در عرصه تولیدات الکترونیکی همانند نینتندو و توشیبا از حداقل معیارهای زیست محیطی برخوردار بوده اند. ۲ شرکت بزرگ مایکروسافت و نینتندو که برای دومین سال متوالی در فهرست اسامی شرکت های تولیدکننده سیستم های دیجیتالی که بیشترین سهم را در آلودگی های زیست محیطی داشته اند از آنها نام برده شده است. همچنان بدون توجه به اخطارهای سازمان جهانی صلح سبز به تولید محصولاتشان در رقابت با شرکت سونی که امروزه مثلث رقابتی تولید کنسول های بازی را تشکیل داده اند، ادامه می دهند. این دو شرکت در تولید محصولاتشان از پلاستیک های غیرقابل بازیافت استفاده می کنند و به همین دلیل پیش بینی می شود در صورتی که این دو شرکت نتوانند تولید محصولات شان را با استانداردهای زیست محیطی تطبیق دهند باید در انتظار تحریم های جوی از سوی کاربران و فروشندگان باشند.


● سایه آلودگی بر بازار رقابت تولیدکنندگان مطرح دنیا


محصولات حاوی بر چسب سبز که به عنوان تولیدات سبز از آنها نام برده می شود به گونه ای طراحی می شوند که کم ترین آسیب های زیست محیطی را به همراه داشته باشند. اگرچه محصولات سبز با صرف کمترین انرژی و با استفاده از مواد غیرسمی تولید می شوند، اما بهترین عملکرد را داشته و نقش آنها در انتشار گازهای آلاینده زیست محیطی به مراتب کمتر خواهد بود و به این ترتیب مصرف کنندگان و کاربران با خرید آنها می توانند در حفظ محیط زیست سهیم باشند. از آنجایی که این روزها تولید کنسول های بازی شرکت های سونی، مایکروسافت و نینتندو به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان کنسول های بازی در سراسر دنیا مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به بازی های کامپیوتری و بخصوص گروه های سنی نوجوان و جوان قرار گرفته است سازمان جهانی صلح سبز محصولات این شرکت ها را از نظر میزان آلودگی مورد بررسی قرار داده اند. براساس نتایج به دست آمده از بررسی های انجام شده در این زمینه، به نظر می رسد که کنسول های بازی سونی مرسوم به Play Station در مقایسه با دیگر محصولات این شرکت همچون لپ تاپ های تولید سونی، از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نباشند و این در حالی است که کنسول های بازی تولید مایکروسافت و نینتندو در مقایسه با سونی از آلودگی های بیشتری برخوردار هستند.


اگر چه همه این شرکت ها در تولید کنسول های بازی از مواد آلاینده ای مانند پی وی سی و سرب که مواد غیرقابل بازیافت هستند استفاده می کنند، اما در مقایسه وضعیت سونی از همه بهتر است. البته قرار است این شرکت ها براساس استاندارد اعلام شده از سوی سازمان جهانی صلح سبز از موادی استفاده کنندکه قابل تجزیه و بازیافت هستند. جالب است بدانید علی رغم این که شرکت سونی در تولید بسیاری از تجهیزات الکترونی از مواد سمی به میزان کمتری استفاده می کند، اما متاسفانه در تولید کنسول های بازی از موادی سرطان زا استفاده می کند و این در حالی است که اغلب کاربران کنسول های بازی کودکان هستند که در تماس مستقیم با آنها بوده و به این ترتیب سلامتی آنها با خطر جدی مواجه خواهد شد به همین علت با توجه به اهمیت این موضوع گروه تولیدات صلح سبز شرکت سونی را به استفاده از مواد جایگزین و غیرسمی در تولید کنسول های بازی ملزم کرده است که پیش از این از آن در تولید لپ تاپ های تولید این شرکت استفاده کرده است. در غیر این صورت به نظر می رسد که این شرکت ها در آینده ای نه چندان دور در معرض تحریم های گسترده ای قرار گیرند تا به این ترتیب بتوان پیامدهای نامطلوب ناشی از آلودگی های زیست محیطی زباله های الکترونی را به حداقل رساند.




منبع : روزنامه جام جم www.jamejamonline.ir













 )

سرمایه های طبیعی زیر بنای رونق اقتصادی

بهره برداری اصولی از زیستگاه های طبیعی موجب رونق اقتصاد می شود

اغلب مفاهیم با گذر زمان تغییر می کند و مفهوم سرمایه نیز از این قاعده مستثنا نیست. شاید در گذشته های دور، سرمایه های مادی جوامع بیش از سرمایه های معنوی به چشم می آمد، اما حالا بر همگان مشهود است که سرمایه های معنوی جوامع مختلف می تواند حتی در ارتقای سرمایه های مادی نیز موثر باشد.

یکی از عمده سرمایه های معنوی کشور ما زیستگاه های طبیعی است که می تواند در صورت معرفی علمی به گردشگران و حفاظت اصولی از این نگین های طبیعی، بر میزان درآمد ناخالص ملی بیفزاید.


اما بسیاری از شهروندان از انواع زیستگاه های کشور بی اطلاع هستند و به طور مثال، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که فرق بین پارک ملی و مناطق حفاظت شده را بداند.


گرچه شاید به نظر برسد آگاهی به انواع زیستگاه های ملی ما برای همه شهروندان الزامی ندارد، اما وقتی عمیق تر به قضیه نگاه می کنیم، براحتی درمی یابیم همین ناآگاهی در بسیاری موارد موجب تهدید و حتی تخریب محیط زیست شده است.


مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش، پارک ملی و اثر ملی و طبیعی، به عنوان چهار منطقه زیست محیطی کشور شناخته می شود که تشخیص تفاوت این مناطق می تواند ما را در حفظ و حراست بیشتر از سرمایه های معنوی مان یاری کند.


مناطق حفاظت شده، محدوده ای از منابع طبیعی است که به منظور حفظ جانوران و تکثیر نسل آنها مورد حفاظت قرار می گیرد. همچنین به منظور نگهداری از درختان آن منطقه، قطع درخت و شکار بدون مجوز در این مناطق ممنوع است.


بالغ بر ۹۳ منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد که به طور مثال، آبشار مارگون در فارس، منطقه آق داغ در اردبیل، منطقه حفاظت شده ارژن در فارس، منطقه ارس در سیستان، منطقه حفاظت شده ارسباران، منطقه اساس در مازندران، اشترانکوه در لرستان، منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و منطقه الوند در خمین از جمله مناطق حفاظت شده در کشور است.


پناهگاه حیات وحش محدوده ای از منابع طبیعی کشور شامل جنگل، مرتع، زیستگاه های آبی یا کوهستانی است که از موقعیت و شرایط اقلیمی ویژه ای برای زیست برخی حیوانات وحشی برخوردار است؛ در پناهگاه حیات وحش، حیواناتی که خطر انقراض آنها را تهدید می کند نیز نگهداری می شود و در این مناطق، شکارکردن ممنوع است.


پارک های ملی همانند مناطق حفاظت شده یا پناهگاه های حیات وحش می تواند جنگل، مرتع، دشت، دریاچه یا کوهستان باشد، اما این مناطق نسبت به سایر مناطق زیست محیطی کشور، هم بسیار وسیع است و هم اهمیت ملی ویژه دارد.


بهره برداری مسکونی یا مصرفی در این مناطق ممنوع است، اما فعالیت های آموزشی، پژوهشی و تفریحی آزاد است.


به دلیل وجود تنوع زیستی فراوان در پارک های ملی و ذخیره های ارزشمند ژنتیکی از گیاهان و جانوران در این مناطق وسیع، از منظر قانونی باید دامنه حفاظت از این پارک های ملی، سفت و سخت تر باشد.


از خزر تا خلیج فارس بالغ بر ۲۶ پارک ملی به چشم می خورد که از جمله مهم ترین این پارک ها می توان به پارک ملی گلستان در استان گلستان، سرخه حصار در شرق تهران، دریاچه ارومیه، پارک ملی کویر سمنان، بختگان فارس، بمو شمال شیراز و پارک ملی خبر در شهرستان بافت اشاره کرد.


علاوه بر این سه منطقه زیست محیطی، کشور ما به داشتن ۳۵ اثر طبیعی ملی مفتخر است؛ این آثار در نقشه زیستگاه های کشور با علامت ستاره نمایش داده می شود و اگر سری به این مناطق بزنیم، بوضوح می بینیم این زیستگاه ها، ستاره های واقعی جغرافیای ایران هستند.


اغلب آثار طبیعی ملی به وسعت پارک های ملی یا مناطق حفاظت شده نیست، اما از نظر جاذبه های گردشگری و ویژگی های خاص جغرافیایی، از جمله نوادر طبیعت به حساب می آیند.


مثلا اگر سری به غار قوری قلعه در کرمانشاه بزنید، می توانید از مناظر حیرت انگیز و کم نظیر این غار آبی لذت ببرید.


اثر طبیعی فسیلی مراغه (آذربایجان شرقی)، غار سهولان (آذربایجان غربی)، قله سبلان و غار یخکان (اردبیل)، دهلران و تنگه رازیانه (ایلام)، کوه نمک جاشک و جزیره خارکو (بوشهر) و... از جمله آثار طبیعی ملی است که هر ساله گردشگران زیادی را به این مناطق می کشاند.


اما با وجود زیستگاه های کم نظیری که در سراسر ایران گسترده است، جالب است تنها حدود دو هزار و ۵۰۰ محیط بان در کل این مناطق فعالیت می کنند که چنین کمبود نیروی فعال در حوزه حفظ و حراست از محیط زیست، می طلبد مسئولان با استخدام محیط بانان بیشتر، گامی عملی برای پاسداشت بیشتر سرمایه های ملی بردارند.


منبع : روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

عکس هایی از طبیعت



مشاهده همه عکس ها در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

معرفی چند کتاب زیست محیطی به زبان انگلیسی

۱) Conservation Biology نویسنده: Fred Van Dyke که پایه ها مفاهیم و کاربردهای حفاظت محیط زیست را عنوام می کند و چاپ ۲۰۰۸ می باشد. در فصل اول این کتاب به تاریخچه و معنای حفاظت محیط زیست و در ادامه به ارزش ها و اصول اخلاقی در این علم پرداخته و در ادامه به مباحثی تخصصی شامل تنوع زیستی، ارزیابی و مفاهیم آن در این علم می پردازد. همچنین به مباحثی مانند تغییرات آب و هوای و تاثیرات آن بر حفاظت محیط زیست، ژنتیک جمعیت ها و حفاظت .... می پردازد.



۲) Practical Conservation Biology نویسندگان: دیوید لیندنمیر و مارک برگمن بوده که در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسیده است. در فصل اول به بررسی اصول حفاظت و همچنین به بررسی مواردی چون مناطق حفاظت شده، مدیریت جمعیت، از دست دادن تنوع زیستی ژنتیکی و ... می پردازد. بطورکلی می توان گفت کتابی بسیار مناسب برای کسانی است که می خواهند با علم حفاظت محیط زیست بیشتر آشنا شوند و همچنین به برخی از روش های حفاظت محیط زیست بطور عملی اشاره می کند.



۳) Models for Ecological Data کتاب دیگری است که به بررسی مدل های ریاضی و آماری در بررسی های اکولوژی مانند تخمین های جمعیتی، مدل های سری زمانی، ماندگاری جمعیت (Population Viability Analysis, PVA) و بسیاری دیگر از مدل های پیشرفته در اکولوژی می پردازد. این کتاب نوشته جیم اس کلارک بوده و در سال ۲۰۰۷ منشتر شده است. کتابی بسیار مفید برای علاقه مندان به اکولوژی بخصوص از دید ریاضی و مدل سازی است.


حفاظت از محیط زیست و الگوهای نظری

توجه به مسئله ناپدید شدن بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی در نتیجه فعالیت های انسانی بتدریج دانشمندان را به سوی شاخه ی جدیدی از علم راهنمایی کرد که با عنوان حفاظت محیط زیست اکنون شناخته می شود. امکان تخمین واقعی نرخ انقراض کار دشوار و شاید تا حدودی نا ممکن باشد اما یک از تخمین های پیشنهاد شده عنوان می کند که چیزی در حدود ۴/۱ گونه های جاندار در ۵۰ سال آینده منقرض خواهند شد (Ehrlich & Wilson 1991). می توان گفت هدف اولیه این علم کاهش میزان انقراض موجودات زنده می باشد.



زرده بر (Vormela peregusna) گونه ای آسیب پذیر در فهرست سرخ IUCN


در بسیاری از تئوری های حفاظت از محیط زیست یکی از مهم ترین عوامل انقراض گونه ها را داشتن جمعیت های کوچک می دانند. چراکه جمعیت های کوچک در مقابل مسائلی چون فرآیند های تصادفی ژنتیک، زادآوری و مرگ و میر و محیط زیستی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. همانطور که می دانید فرآیند های تصادفی وابستگی بالایی به شانس دارند و اگرچه  فرآیندهای نام برده شده همیشه به یکدیگر وابسته نیستند اما این امکان را باید در نظر گرفت چنین رخ دادهای در کنار یکدیگر می توانند عاملی مهم در به خطر انداختن بقای یک گونه و یا جمعیت نقش مهمی ایفا کنند.


الگوهای نظری (paradigms) حفاظت محیط زیست Graeme James Caughley


وی که یک محقق اکولوژی جمعیت ها و حفاظت محیط زیست با رویکرد ریاضی است در سال ۱۹۹۴ دو الگوی نظری را در تئوری حفاظت محیط زیست مطرح کرد:


-الگوی نظری جمعیت های کوچک

-الگوی نظری کاهش جمعیت


مشاهده ادامه بحث در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

فعالیت گونه ها در اکوسیستم+مقاله انگلیسی

در ابتدا باید ذکر شود که مطلب پیش رو مختصری از یک مقاله به زبان انگلیسی می باشد و در پایان مطلب لینک مشاهده اصل مقاله به زبان انگلیسی آورده شده است .


برای حدود سه دهه کنکاش در پاردایم ها، دیدگاه ها و مسائل مربوط به اکوسیستم و اکولوژی جمعیت جدای از یکدیگر صورت می گرفت، با اینحال جمعیت و جامعه بخشی از یک اکوسیستم محسوب می شدند. چنانکه Linkes در سال ۱۹۹۲ اکولوژی را اینگونه تعریف نمود؛ اکولوژی مطالعه علمی تاثیر فرآیندها بر پراکنش و فراوانی موجودات، برهمکنش میان هر گروه از موجودات، برهمکنش بین موجودات و جابجایی و جریان انرژی و ماده است. براین اساس و در صورتی که ما بخواهیم به کمک اکولوژی فهم یکپارچه ای از طبیعت بدست آوریم چاره ای جز شکستن سد میان علوم وابسته به جمعیت و اکوسیستم نداریم. حال پرسش اینکه گونه ها در اکوسیستم ها چه انجام می دهند خود تلاشی است در جهت ایجاد ارتباط بین علوم مرتبط با زیست شناسی جمعیت و اکوسیستم.


در این مقاله سعی شده به سه جنبه وابسته با مسئله ذکر شده پرداخته شود؛


 ۱) از لحاظ تئوری چه ارتباطاتی ممکن است بین فرآیند های اکوسیستمی و غنای گونه ای در جوامع وجود داشته باشد؟ بطور اولیه، در صورتی که زیست توده یک جامعه به تعداد کم یا زیادی از گونه ها تقسیم شود آیا تاثیری بر عملکرد اکوسیستم دارد؟


۲) در جهت پاسخ به پرسش اصلی نویسنده مقاله یک سلسه آزمایشاتی را انجام داده تا تاثیر حضور یک گونه اضافه شده به اکوسیستم را بررسی نماید.


۳) در دیدگاه سوم اشاره می شود که آزمایشات انجام گرفته اگرچه مهم هستند اما راهی که گونه بر اکوسیستم تاثیر گذار است و چگونه برخی گونه ها موجب تغییر، نگهداری و خلق زیستگاه ها می شوند را نشان نمی دهند. همان چیزی که بعنوان مهندسی اکولوژی شناخته می شود.


لینک مشاهده اصل مقاله به زبان انگلیسی  مشاهده در سایت Jstor

انقراض دوزیستان

از عوامل مهم انقراض تخریب زیستگاه، آلودگی های زیست محیطی و... است. همچنین مواردی چون افزایش بیماری های واگیر دار مانند برخی آلودگی های قارچی و یا باکتریای، خشک سالی و صید بی رویه در برخی نقاط جهان به انقراض گونه ها کمک نموده است. بطوریکه برخی دانشمندان قرن اخیر را قرن انقراض دوزیستان قلمداد کرده اند.

لیستی کامل از دوزیستان ایرانی

نام فارسی

وضعیت حفاظتی

Scientific Name

وزغ تالشی

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Bufo eichwaldi

وزغ لرستانی

اطلاعات در مورد گونه بسیار کم

Bufo luristanicus

وزغ سبز خراسانی

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Bufo oblongus

وزغ بلوچی

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Bufo olivaceus

وزغ مرمری

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Bufo stomaticus

وزغ بی گوش

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Bufo surdus

وزع تورانی

اطلاعات در مورد گونه کم

Bufo turanensis

وزغ رنگارنگ (سبز)

اطلاعات در مورد گونه کم

Bufo variabilis

قورباغه درختی

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Hyla savignyi

-

-

Hyla orientalis

وزغ پابیلچه ای

اطلاعات در مورد گونه کم

Pelobates syriacus

قورباغه بلوچی

اطلاعات در مورد گونه کم

Euphlyctis cyanophlyctis

قورباغه راه راه

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Rana camerani

قورباغه جنگلی

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Rana macrocnemis

قورباغه مردابی

کم اهمیت از لحاظ حفاظتی

Rana ridibunda

سمندر گرگانی

به شدت در معرض انقراض

Paradactylodon gorganensis

سمندر جویباری پارسی

در معرض انقراض

Paradactylodon persicus

سمندر آذربایجانی

آسیب پذیر

Neurergus crocatus

سمندر لرستانی

در معرض انقراض

Neurergus kaiseri

سمندر کردستانی

آسیب پذیر

Neurergus microspilotus

سمندر آتشی

آسیب پذیر

Salamandra infraimmaculata

سمندر تاجدار جنوبی

آسیب پذیر

Triturus karelinii

انقراض و مسائل مرتبط...

براساس فهرست سرخ IUCN در سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۲۱۳ گونه مهره دار در در مرز بحرانی انقراض، ۱۹۳۸ گونه  مهره دار در خطر انقراض، ۲۶۹۰ گونه آسیب پذیر، ۱۷۹۷ کونه در معرض تهدید و ۳۵۹ گونه منقرض شده اند.در این میان و با توجه به طبقه بندی گونه ها در فهرست سرخ IUCN بر آن شدم تا مقایسه ای بین گونه های مهره دار ایران  براساس فهرست سرخ طبقه بندی شده اند و سه کشور همسایه عراق، افغانستان و ترکیه  انجام دهم که در اینجا نتایج را می توان مشاهده کرد. براساس نمودار قرصی شکل (نمودار،۱) می توان مشاهده نمود که ۶ گونه در مرز بحرانی انقراض، ۱۹ گونه در خطر انقراض، ۳۵ گونه آسیب پذیر و ۴۰ گونه در شرف تهدید هستند.



نمودار ۱. تعداد مهره داران ایران در چهار رده حفاظتی فهرست سرخ در سال ۲۰۰۸

در بین همسیاگان ایران می توان مشاهده نمود که ترکیه بیشترین گونه های در مرز بحرانی انقراض و در خطر انقراض را دارد و در این  رده متاسفانه کشورمان پس از ترکیه قرار گرفته است و در سه رده باقیمانده یعنی گونه های آسیب پذیر، در شرف تهدید و منقرض شده در رتبه اول قرار دارد (نمودار ۲).



نمودار ۲. مقایسه ایران و سه کشور همسایه از لحاظ مهره داران دسته بندی شده در برخی رده های فهرست سرخ
دو کشور عراق و افغانستان گرچه با توجه به شرایط سیاسی  حاکم بر این دو کشور شاید بررسی ها جامعی در مورد گونه های جانوری انجام نشده در نتیجه این آمار به شکلی دقیق نمی تواند موقعیت این دو همسایه را نسبت به ایران نشان دهد اما با این حال با توجه به نا امنی ها و مشکلات این کشورها جالب است که گونه های مهره دار آنها در تمامی رده ها نسبت به ایران کمتر بوده و یا به عبارت دیگر قابل مقایسه نیستند.

هر گونه استفاده از مطالب این تارنما (وبلاگ) منوط به ذکر منبع می باشد . لطفا امانت دار باشید .

دلم....

دلم را چون انارى کاش یک شب دانه مى کردم


به دریا مى زدم در باد و آتش خانه مى کردم


چه مى شد آه اى موساى من، من هم شبان بودم


تمام روز و شب زلف خدا را شانه مى کردم


نه از ترس خدا، از ترس این مردم به محرابم


اگر مى شد همه محراب را میخانه مى کردم


اگر مى شد به افسانه شبى رنگ حقیقت زد


حقیقت را اگر مى شد شبى افسانه مى کردم


چه مستى ها که هر شب در سر شوریده مى افتاد


چه بازى ها که هر شب با دل دیوانه مى کردم


یقین دارم سرانجام من از این خوبتر مى شد


اگر از مرگ هم چون زندگى پروا نمى کردم


سرم را مثل سیبى سرخ صبحى چیده بودم کاش


دلم را چون انارى کاش یک شب دانه مى کردم




البته ربطی به محتوای وبلاگ نداره و چون قشنگ بود گذاشتمش

سمندر لرستانی_Neurergus kaiseri

سمندر کوهستانی لرستان یا سمندر خالدار قیصری یا سمندر قمصری یا سمندر خالدار امپراتور (نام علمی: Neurergus kaiseri) گونه‌ای سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند.


مشخصات


سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها و یا نوارهایی زرد و یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده است.سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار در سال 1938 توسط کایسر (قیصر) از شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد. این گونه به عنوان یک گونه بومی منحصراً درمرزهای جنوبی استان لرستان در بخش پاپی و شمال استان خوزستان یافت می شود.


خطر انقراض


چنین تخمین زده می‌شود که کل جمعیت بالغ سمندر کوهستانی لرستان کمتر از ۱۰۰۰ عدد باشد. رنگ‌بندی متفاوت و زیبایی این جانور سبب شده تا سودجویان به منظور فروش آن با قیمتی بالا در بازارهای آسیایی و اروپایی اقدام به صید بی‌رویهٔ این دوزیست کرده و آن را در خطر انقراض نسل جدی قرار دهند. مردم محلی نیز که آنرا به جای سمندر، ««مارمولک رنگی» می‌نامند، سالیانه تعداد زیادی از آنها را برای فروش در جشن‌های سال نو شکار می‌کنند.

تغییر اقلیم و بروز خشکسالی در منطقه نیز در کنار عوامل انسانی یاد شده سبب گردیده است تا اندک جمعیت باقی‌مانده از سمندرهای کوهستانی لرستان به سن تولید مثل نرسیده و تعدادشان در طبیعت روزبروز کاهش یابد.


توضیحات کامل تر در سایت انگلیسی زبان Caudata culthure

لینک به این سایت



خطر انقراض سمندر لرستان+ویدیو

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، اسم صد گونه از حیوانها رو که در خطر انقراض هستند منتشر کرد، از جمله یک دوزیست ایرانی. بر اساس این گزارش، خرید فروش اینترنتی، نسل سمندر لرستانی را در خطر انقراض قرار داده.


توضیحات کامل در گزارشی از بی بی سی فارسی


برای دانلود ویدیو به ادامه مطلب بروید .


برای مشاهده توضیحات کامل از سمندر لرستانی کلیک نمائید .

ادامه مطلب ...

دنیای حشرات و ...

حشرات از جمله پرشمارترین موجودات زنده روی کره زمین بشمار می‌روند و بیش از 90 درصد موجودات زنده پرسلولی به این گروه اختصاص دارد. گرچه دوره زندگی حشرات کوتاه است اما در فصل زادآوری تولید مثل بسیار زیادی دارند. از جمله مهم‌ترین جنبه‌های زیستی حشرات نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. این ارتباط از طریق تولید بوهای مختلف انجام می‌شود. عکس‌های این آلبوم مربوط به یک برنامه تحقیقاتی برای شناسایی غدد بوساز خانواده‌ای از حشرات آفت است که در دانشگاه ایالتی کوئینزلند انجام می‌شود.



مشاهده آلبوم عکس و توضیحات مربوط


منبع : بی بی سی فارسی




وزارت بهداشت: پارازیت بد نیست

همه دنیا پارازیت دارند!
وزارت بهداشت: پارازیت بد نیست



رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت از بررسی اثرات پارازیتهای ماهواره ای خبر داد و گفت: براساس بررسیهای صورت گرفته تشعشعات و سیگنالهای ماهواره ای جدای از سایر پرتوها نیست و منطقی نیست که بخواهیم پارازیت را عاملی برای بروز برخی بیماریها عنوان کنیم.




تشعات و پرتوهای محیطی که روزانه بر انسان ساطع می‌شود، اظهار داشت: این سازمان بنا بر رسالتی دارد که در زمینه پرتوهای محیطی کاملا پاسخگوی افراد جامعه است.

وی با بیان اینکه به دلیل ورود ابزار تکنولوژیک و فناورانه به ابعاد مختلف زندگی بشر، روزانه انرژی های بسیاری از محیط و این ابزار به انسان ساطع می‌شود، گفت: به صورت کلی پرتوهایی که بر انسان تابیده می‌شود خطرناک است و باید راهکارهای پیشگیری و مقابله با این پرتوها در صورت امکان به کار گرفته شود و تا جایی که ممکن است از این تشعشعات دوری کرد.

گورانی در مورد ارسال پارازیتهای ماهواره ای و شائبه هایی که در زمینه تشعشعات آن وجود دارد، تصریح کرد: این پرتوها جدای از سایر پرتوها نیست و مقداری انرژی که از آن تابیده می‌شود تفاوتی با دیگر سیگنالهای الکترومغناطیسی ندارد.

رئیس اداره پرتوهای مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با تاکید بر بررسی هایی که روی پارازیتهای ماهواره ای صورت گرفته است به مهر گفت: این امواج در شعاع گیرنده و فرستنده های تلویزیونی ارسال می‌شود و مربوط به افراد نیست.

وی با بیان اینکه انسان امروزی با امواج همزیستی مسالمت آمیز را بکار گرفته است، گفت: مراقبت در این زمینه همیشه توصیه می‌شود با این حال منطقی نیست که بگوییم بیماریها تنها ناشی از پارازیتهای ماهواره ای است.

گورانی با اشاره به اظهاراتی که از بروز برخی بیماریها مانند ناباروری و یا سقط جنین به دلیل پارازیتهای ماهواره ای حکایت دارد تصریح کرد: بیماری صدها عامل می تواند داشته باشد و تاکنون ثابت نشده است که به طور خاص این سیگنالها باعث به وجود آمدن یک بیماری شده باشد.
وی گفت: اینکه در زمینه پارازیت ماهواره ای موضوع تا این حد پررنگ شده است ابعاد دیگری دارد و مربوط به مسائل بهداشتی نمی شود. چرا که سیگنالها و پارازیت ماهواره ای در همه جای دنیا وجود دارند و مختص ایران نبوده و تنها مربوط به کانالهای ماهواره ای نیست.


منبع : ایرن