..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

مقاله: بررسی عوامل مؤثر بر تثبیت خاک‌های ریزدانه در برابر باد به‌منظور جلوگیری از پیدایش ریزگردها


 بررسی عوامل مؤثر بر تثبیت خاک‌های ریزدانه در برابر باد به‌منظور جلوگیری از پیدایش ریزگردها


چکیده :


فرسایش بادی و معضلات مربوط به آن، هرساله خسارات سنگینی به بخش‌های محیط زیستی، اجتماعی و سلامت جامعه وارد می‌کند. در ایران نیز به‌دلیل وسعت مناطق خشک و گرد و غبارهایی که هر ساله بخش وسیعی از کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند، مقابله و هدایت بهینه این پدیده حائز اهمیت می‌باشد. در این پژوهش عوامل تأثیرگذار بر فرسایش بادی از جمله اثر اندازه ذرات، نوع مواد پلیمر، ارتفاع ریزش مواد و اثر زمان بر روی تثبیت ذرات خاک در برابر فرسایش‌پذیری و میزان عمق نفوذ محلول‌های پلیمری مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمون‌ها به‌صورت آزمایشگاهی و با استفاده از دستگاه تونل باد مدارباز تحت سرعت باد حدود 40 کیلومتربرساعت انجام شد. همچنین پدیده فرسایش موضعی و عمومی بر روی سطح خاک مرتبط با اندازه ذرات خاک و یک‌نواختی سطح پوشش نمونه‌ها بررسی شد. نتایج نشان داد که با افزایش ارتفاع ریزش محلول‌های پلیمری به‌دلیل افزایش میزان عمق نفوذ درخاک، میزان فرسایش‌پذیری خاک کاهش یافت و با گذشت زمان اثر تثبیت‌کنندگی این محلول‌ها بر روی خاک‌های درشت دانه‌تر بیشتر از خاک‌های ریزدانه بود. در این تحقیق، نتایج آزمایشگاهی با برخی از روابط تئوری ارائه‌شده در این زمینه مقایسه گردید، که تطابق مناسبی با نتایج آزمون‌های صورت گرفته در آزمایشگاه نشان داد.


فایل متن کامل مقاله در ادامه مطلب...


 منبع : نشریه علوم آب و خاک  (علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی)
ادامه مطلب ...

قوانین منابع طبیعی : قانون گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگل ها+ماده و تبصره ها

قوانین منابع طبیعی : قانون گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگل ها
قوانین منابع طبیعی مجموعه قوانینی هستند که جهت بازدارندگی از تخریب طبیعت تصویب گردیده اند. اما...
اهمیت منابع‌طبیعی در زندگی انسان و تمام موجودات زنده، زمین را جزو ثروت‌های عمومی می باشد و یکی از موضوعات مهم جهانی که هر ساله همایش های فروانی در سطح جهان در این زمینه برگزار می گردد و یکی از موضوعات مهم اهمیت حفظ زمین است که تاثیرات فراوانی در زندگی روزمره افراد و به طور تخصصی تاثیر فراوانی بر لایه اوزون و گرمایش جهانی دارد.

اما  ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه منابع‌طبیعی و همچنین  بازنگری در قوانین مربوط به تخریب منابع‌طبیعی امری اجتناب ناپذیر است و باید هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرد. و از وضع اسف بار کنونی خارج شویم. چرا که جرایم بازدارنده نمی باشد و جنگل های بکر ایران که سرآمد خاورمیانه بوده در حال نابودی می باشد . امید است هر چه سریعتر حداقل در این مورد از حالت جهان سومی خارج شده و به عرصع عای طبیعی و ملی خود اهمیتی بیش از پیش قائل شویم . به امید آن روز ....

در ادامه  قانون گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگل ها+ماده  و تبصره ها را مطالعه خواهید نمود .
نظرات شما نقطه امید ما خواد بود .

 در همین زمینه  :
ادامه مطلب ...

مقاله: ارزیابی کیفیت آب مخازن چاه نیمه زابل از نقطه نظر شرب و کشاورزی

 ارزیابی کیفیت آب مخازن چاه نیمة زابل از نقطه نظر شرب و کشاورزی

( با تکیه بر نمودارهای شولر و ویلکوکس)


ایمان همایون نژاد

پریا امیریان

عیسی پیری


مقاله پژوهشی






چکیده 


زمینه و هدف:مدیریت صحیح منابع آب بواسطه کمبود آن خصوصاً در مناطق شهری که نیاز آبی تعداد زیادی از مردم از منابع آبی محدود و با هزینه زیاد تصفیه سازی تامین می شود، از ضروریات است. مخازن چاه نیمه سه گودال طبیعی بزرگ در جنوب دشت سیستان، واقع در حوالی مصب هیرمند بوده که وسعتی معادل 50 میلیون متر مربع را اشغال کرده اند. از آب ذخیره شده در این مخازن که با آب باران و آب رودخانه سیستان پر می شوند، جهت آبیاری اراضی دشت سیستان، به ویژه در فصول کم آبی و تامین آب شرب شهرستان های زابل و زاهدان استفاده می شود. با توجه به بهره برداری آب آشامیدنی و کشاورزی از آب مخازن و در راستای ارزیابی کیفیت آب مخازن چاه نیمه به مدت 1 سال مطالعه ای با این هدف در مخازن چاه نیمه انجام پذیرفت.


روش بررسی: در این بررسی غلظت کاتیون های   Na+ ، Mg2+ ، Ca2+  و آنیون های Cl- ، SO42- و پارامترهای EC ، TDS و TH در 9 ایستگاه واقع در 3 دریاچه مورد نمونه برداری و سنجش قرار گرفت و در نهایت نتایج حاصل از آنالیز نمونه ها بر روی نمودارهای شولر و ویلکوکس منعکس گردید.


یافته ها:  بررسی ها حاکی از آن است که کیفیت آب مخازن به لحاظ شرب، بر طبق نمودار شولر در طبقه قابل قبول جای دارد و به لحاظ کشاورزی، بر طبق نمودار ویلکوکس در طبقه C3S1 که معرف کیفیت متوسط است، قرار می گیرد.  

بحث و نتیجه گیری: لذا در صورتی که خاک کشاورزی از نظر بافت سبک باشد، می توان از آب این مخازن جهت کشاورزی استفاده نمود.


دانلود فایل  pdf  مقاله در ادامه مطلب ...

 

ادامه مطلب ...

رریزگردها همچنان گریبانگیر خوزستان و امید به تدبیر دولت

آلودگی هوای خوزستان 16 برابر حد مجاز

رییس اداره پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار که از ساعاتی پیش آسمان استان را فرا گرفته است، گفت: منشا گرد و غبار امروز از جنوب شرق کشور عراق و جنوب اهواز است که این دو کانون فعالیت یکدیگر را تشدید کرده‌اند.

سیروس کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: میزان ریزگردها در هوای شهر اهواز در ساعت 13 امروز (24 فروردین ماه) به 1421 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که این میزان بیش از 9 برابر حد مجاز از استانداردها انحراف دارد.

وی افزود: همچنین میزان ریزگردها در هوای شهر آبادان در ساعت 13 امروز 2460 میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری شده که این میزان بیش از 16 برابر حد مجاز است. میزان ریزگردها در هوای سوسنگرد نیز 579 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

کریمی گفت: منشا برخاستن گرد و غبار امروز از جنوب شرق کشور عراق و جنوب اهواز است که این دو کانون فعالیت یکدیگر را تشدید کرده‌اند. همچنین سرعت باد بیش از 15 متر بر ثانیه است که موجب گسترش گردوغبار در سطح استان خوزستان شده است.

وی ادامه داد: بدین ترتیب گرد و غبار امروز خوزستان هم منشا داخلی و هم منشا خارجی دارد.

در ادامه مطلب خواهید خواند...

 در همین رابطه : تعطیلی مدارس و اما و اگر ها

ادامه مطلب ...

قانون ملی شدن جنگل های کشور در بیست و هفتم دی ماه سال 1341 تصویب شد


ناحیه‌ای را که از درخت‌های انبوه پوشیده باشد، جنگل می‌نامند.
با توجه به مفهوم و کارکرد جنگل، باید گفت که این نعمت خدادادی، دارای فواید بی‌شماری است. غذای شمار زیادی  از انسان‌ها، از جنگل‌ها تأمین می‌شود.
همچنین نوع کارکرد این پدیده در قالب عملیات فتوسنتز، باعث جذب گاز دی اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن می‌شود. جنگل هوا را معتدل می‌کند، میزان بارندگی را افزایش می‌دهد، از آسیب بادهای سخت می‌کاهد، هوای پیرامون خود را پاک و آن را برای تنفس مناسب می‌سازد. از گرمای پیرامون خود می‌کاهد، از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و به دلیل ایجاد پیوستگی میان ذرات خاک، در حفظ این عنصر طبیعی تأثیرات مثبتی به جا می‌گذارد. 
بقیه در ادامه مطلب
برای مشاهده قوانین ملی شدن جنگل شدن جنگل های کشور+قوانین، مواد و تبصره ها به ادامه مطلب مراجعه نمائید .

ادامه مطلب ...