..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

برخی از تعاریف زیست محیطی



آلودگی  (
pollution)  

منظور از آلوده ساختن  محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آن را بطوریکه زیان‌آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده  و یا گیاهان  و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد.

مجموعه قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست، جلد اول، صفحه 14، دفتر حقوقی و امور مجلس، بهمن


آلودگی آب:

طبق بند 2 ماده 10 آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب 24/9/1363 آلودگی آب عبارتست از تغییر مواد محلول یا معلق یا تغییر درجه حرارت و یا دیگر خواص فیزیکی و شیمیائی و بیولوژیکی آب در حدی که آنرا برای مصرفی که برای آن مقرر شده است مضر یا غیر مفید سازد.

 

در کنگره کارشناسان اروپائی در سال 1971 در ژنو آلودگی آب را اینگونه تعریف کرده اند: جریانی از آب را آلوده گویند که در نتیجه فعالیتهای انسانی، بطور مستقیم یا غیر مستقیم ، ترکیبات یا حالت آن بطوری تغییر یافته باشد که دیگر نتوان به آسانی در کلیه یا در برخی مصارف بعنوان آب طبیعی از آن استفاده کرد.

فتحی واجارگاه ،کوروش و محسن فرمهینی.1382.  دانش زیست محیطی برای توسعه پایدار.148ص.


ارزیابی چرخه حیات: 

این روش به عنوان یک ابزار تحلیلی برای ارزیابی اثرات یک محصول، فرایند، خدمات و یا فعالیت بکار می رود. این روش یک آزمایش نظام مند از شناخت اثرات زیست محیطی یک محصول در طی دوره حیات آن می باشد. تجهیزات هر بخش این سامانه از دریافت مواد خام تا فعالیتهای ساخت، مصرف مجدد، نگهداری، بازیافت و مدیریت زایدات را مورد بررسی قرار می دهد و هدف از کاربرد آن، کاهش اثرات زیست محیطی ناسازگار در کلیه مراحل انتخاب و نیز تاریخ موجودیت آن است. این نوع ارزیابی کلیه داده ها یا ورودی در هر مرحله از انرژی اولیه، مواد خام و تمام ستانده ها را در هر مرحله (خروجی به هوا، آب و خاک) را مشخص می نماید.

منوری، سید مسعود، ارزیابی اثرات زیست محیطی، ، انتشارات میترا،


آلودگی خاک:

زمانی که موادی به خاک اضافه گردند که منجر به تغییر کیفیت فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی خاک شوند به نحوی که برای سلامت انسان و سایر موجودات و کشاورزی مضر باشد، آلودگی خاک ایجاد می شود.


ارزیابی زیست محیطی استراتژیک:

فرایندی نظام مند (سیستماتیک) و پویا برای ارزیابی کیفیت زیست محیطی و پیامدهای زیست محیطی دورنماها و اهداف توسعه ای است که به کمک سیاست گذاری ها، برنامه ها و طر ح ها تحقق می یابند. هدف از انجام آن لحاظ نمودن یکپارچه ملاحظات بیو فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سیاست ها، برنامه ها و طرح های توسعه می باشد.

منوری، سید مسعود، ارزیابی اثرات زیست محیطی، ، انتشارات میترا،



استانداردهای اولیه و ثانویه :

آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) بمنظور کیفیت آب آشامیدنی مناسب استانداردهای مختلفی را بوجود آورده است. این استانداردها به 2 دسته تقسیم میشوند:

استانداردهای اولیه و استانداردهای ثانویه.

استانداردهای اولیه: در واقع تعیین کننده میزان مواد آلاینده موجود در آب بر مبنای معیارهای سلامتی انسان است.

استانداردهای ثانویه: در بر گیرنده برخی ویژگیهای ظاهری و فیزیکی آب نظیر بو، رنگ و برخی ویژگیهای غیر ظاهری آب ماند سختی است. این استانداردها از نظر اهمیت نسبت به استانداردهای اولیه در رده دوم قرار میگیرند.

فتحی واجارگاه ،کوروش و محسن فرمهینی.1382.  دانش زیست محیطی برای توسعه پایدار.148ص.



انرژی تجدیدپذیر(Renewable  Energy)

انرژی حاصله از منابعی که نامحدود بوده یا به سرعت جایگزین می شوند یا به طور طبیعی تجدیدپذیر بوده، و حاصل از احتراق سوختهای فسیلی نباشند، از قبیل خورشید، باد، آب، موج، ضایعات، ژئوترمال (گرمای زمین). بیوماس (از قبیل چوب) در صورتی تجدیدپذیر محسوب می شود که رشد و تولید آن با مصرف برابری کند.