..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

آیین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی

آیین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی



ماده ١ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:


الف- سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.


ب- طرح: طرحها و پروژه های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی موضوع پیوست شماره ( ١) مصوبه شماره ۴۵٨٨٠/١۴۴۴٧٩ مورخ٢٠ /١٣٩٠/٧.


ج- گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی: گزارش مطالعاتی که با هدف پیش بینی و شناسایی مجموعه آثار و پیامدهای زیست محیطی احتمالی یک طرح صورت می گیرد و در قالب گزارش ارزیابی اجمالی و گزارش ارزیابی تفصیلی تدوین می شود.


د- گزارش ارزیابی اجمالی: گزارشی آه بر اساس سرفصلهای تعیین شده در پیوست شماره (٢) مصوبه شماره ۴۵٨٨٠/١۴۴۴٧٩ مورخ٢٠ /١٣٩٠/٧، تهیه می شود و هدف عمده آن، پیش بینی اثرات مهم و ماندگار طرح مورد نظر در محیط زیست و کمک به انتخاب بهینه گزینه های طرح می باشد.


ه- گزارش ارزیابی تفصیلی: گزارشی تکمیلی و تا حد امکان آمّی و مدلل آه در آن جنبه ها و نکات مندرج در گزارش ارزیابی اجمالی به ویژه وضع موجود محیط زیست منطقه اجرای طرح، جنبه های زیست محیطی طرح و شعاع تأثیرگذاری آنها و نیز تمهیدات مربوط به طور دقیق تشریح و ارایه می شود. هدف عمده این گزارش تدقیق پیش بینی اثرات و تصمیمات متخذه و در نهایت ارتقای آیفی تمهیدات پیشنهادی می باشد که شرح خدمات آن بر اساس پیوست شماره ( ٢) مصوبه شماره ۴۵٨٨٠/١۴۴۴٧٩ مورخ٢٠ /١٣٩٠/٧در مقیاس دقیقتر توسط دستگاه اجرایی ذی ربط و با همکاری سازمان تهیه می شود.

و- مناطق تحت حفاظت: مناطق چهارگانه تحت حفاظت شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده موضوع بند (الف) ماده ( ٣) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست  مصوب ١٣۵٣ .


ز- تالاب بین المللی: تالابهایی که در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده اند.


ح-  مناطق حساس ساحلی  دریایی: شامل خورها، مصبها، خلیجها، تالابهای ساحلی، رویشگاههای حرا، بسترهای علفی، صخره های مرجانی، مناطق تخم گذاری لاک پشتهای دریایی و نظایر آن آه دارای منابع حساس ساحلی و دریایی و یا وابسته به دریا می باشند.


ماده ٢ مجریان طرحها موظفند در مرحله امکان سنجی و مکان یابی آنها گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی مربوط را تهیه و جهت بررسی و تأیید « کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی » به سازمان ارایه نمایند. 


ترکیب کارگروه به شرح زیر است:


الف  معاون محیط زیست انسانی سازمان (رییس آارگروه).
ب  مدیرآل بخشی یا نماینده تام الاختیار معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور.
ج  نماینده تام الاختیار رییس دستگاه اجرایی (حداقل در سطح مدیرآل).


تبصره ١ دبیرخانه آارگروه در دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان مستقر می باشد و مدیرآل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان، دبیر آارگروه می باشد.

تبصره ٢ جلسات آارگروه با حضور هر سه عضو یادشده رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رأی مثبت حداقل دو عضو، معتبر می باشد.
تبصره ٣ تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی صرفاً توسط مشاورین حقیقی و حقوقی ذی صلاح که صلاحیت آنها به تصویب مراجع قانونی رسیده باشد، (مطابق آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران موضوع تصویب نامه شماره ٢٠۶٣٧ /ت ٢٨۴٣٧ ه مورخ ١٣٨۴/۴/٢٣ ) مجاز است.


ماده ٣ مجریانی که گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحهای آنها به تأیید کارگروه ماده ( ٢) می رسد، موظفند از آغاز عملیاتی شدن و اجرای طرح از طریق واحد مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست خود بر اجرای صحیح مفاد گزارش یاد شده نظارت نمایند.
تبصره- دستگاههای دولتی فاقد واحد مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می توانند از مشاورین ذی صلاح جهت نظارت استفاده نمایند.


ماده ۴ گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی باید شامل هر دو دوره ساخت و بهره برداری طرح باشد و مسئولیت اجرا و زمان هر اقدام به منظور رفع یا کاهش آثار سوء زیست محیطی مشخص گردد.


ماده ۵  سازمان موظف است برای اطلاع مجریان طرحها، محدوده مناطق تحت حفاظت خود را مطابق مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست و همچنین تالابهای بین المللی و مناطق حساس ساحلی  دریایی را به صورت نقشه های رقومی تهیه و منتشر نماید. نقشه منتشر شده تا انتشار نقشه جدید، معتبر خواهد بود.


ماده ۶  آارگروه موضوع ماده ( ٢)، نظرات نهایی خود را در مورد گزارش ارزیابی اجمالی، ظرف ٢٠ روز و در مورد گزارش ارزیابی تفصیلی ظرف ۴۵ روز پس از دریافت گزارش از مجری طرح، از طریق سازمان به مجری اعلام می نماید. عدم ارسال پاسخ آارگروه توسط سازمان در موعد مقرر به معنی موافقت می باشد.


تبصره  رییس آارگروه می تواند در موارد خاص ضمن اطلاع به مجری طرح برای یک بار مهلت بررسی گزارش ارزیابی اجمالی را به مدت یک ماه و بررسی گزارش تفصیلی را به مدت دو ماه تمدید نماید.


ماده ٧ سازمان نظر آارگروه موضوع ماده ( ٢) در خصوص گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی را به یکی از سه شکل زیر به مجری طرح ابلاغ خواهد نمود:

الف  موافقت با اجرای طرح (تأیید گزارش)
ب  موافقت مشروط با اجرای طرح (براساس انجام گزینه های اصلاحی و یا راهکارهای بهسازی)
ج  مخالفت با اجرای طرح (عدم تأیید گزارش) و لزوم معرفی گزینه دیگر


ماده ٨  سازمان موظف است برای مجریانی آه مفاد مندرج در گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی را رعایت ننمایند، در دو نوبت با مهلت ٢٠ روزه اخطاریه صادر نماید و در صورت عدم توجه با مجری طرح برابر قوانین و مقررات از جمله ماده ( ۶٩٠ ) قانون مجازات اسلامی رفتار می شود.



نوشته مرتبط با این مطلب :


آیین نامه ( الگوی ) ارزیابی اثرات زیست محیطی ( مصوبه شماره 156 شورایعالی )

آیین نامه ( الگوی ) ارزیابی اثرات زیست محیطی


آیین نامه ( الگوی ) ارزیابی اثرات زیست محیطی
 ( مصوبه شماره 156 شورایعالی )


در اجرای مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست مورخ 23/1/73 الگوی تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی به شرح زیر تعیین می گردد.

ماده 1- مجریان شرح ها و پروژه های مندرج در ماده دو موظفند به همراه گزارش امکان سنجی و مکان یابی پروژه ها نسبت به تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی مطابق این الگو اقدام نمایند .

ماده 2- طرح ها و پروژه هایی که مشمول این الگو می شوند عبارتند از :

الف ) کارخانجات پترو شیمی در هر مقیاس
ب) پالایشگاه در هر مقیاس
ج) نیروگاهها با ظرفیت تولیدی بیش از یکصد مگاوات
د) صنایع فولاد در دو بخش زیر :
1- واحدهای تهیه کننده خوراک ذوب و ذوب با طرفیت تولیدی بیش از سیصد هزار تن در سال .
2- واحدهای نورد و شکل دهی با ظرفیت تولیدی بیش از صد هزار تن در سال .
ه) سدها و سازه های دیگر آبی در سه بخش زیر :
1- سدها با ارتفاع بیش از 15 متر و یا دارای ساختارهای جنبی بیش از چهل هکتار و یا مساحت دریاچه بیش از چهار صد هکتار

تبصره 1- سدهای باطله ( نگهداشت مواد آلوده ) در هر اندازه شامل ارزیابی زیست محیطی می باشند .

2- دریاچه های انسان ساخت در مساحت بیش از چهار صد هکتار
تبصره

3- اندازه دریاچه های پرورش آبزیان در مقیاس کوچکتر از صد هکتار با هماهنگی وزارت جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می شود:

و) طرحها و پروژه های آبیاری و زهکشی در وسعت بیش از یکصد هکتار .
ز) فرودگاههای با طول باند بیش از دو هزار متر .

ماده 3- طرحها و پروژه های هفت گانه فوق ( بدون در نظر گرفتن ابعاد آنها) در صورتیکه در فاصل تآثیر گذار و یا تآثیر پذیر از طرحها و پروژه های مندرج در ماده 2 قرار گیرند مشمول ارزیابی زیست محیطی می باشند .

ماده 4- طرحها و پروژه های هفت گانه فوق ( بدون در نظر گرفتن ابعاد آنها ) در صورتیکه در فاصل تاثیر گذار و یا درون مناطق ویژه زیستی قرار گیرند مشمول ارزیابی زیست محیطی می باشند.

تبصره 1- فهرست مناطق ویژه زیستی همراه با موقعیت و فاصله تاثیر پذیری آنها که به تصویب مراجع رسمی رسیده باشد توسط سازمان حفاظت محیط زیست بطور منظم منتشر می گردد .

تبصره 2 – فهرست ، موقعیت و فاصله تآثیر گذاری طرحها و پروژه های هفت گانه موجود در کشور ( مطابق تعاریف ماده 2 ) توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و منتشر می گردد .

ماده 5 – مجریان طرحها و پروژه هایی که مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی می شوند گزارش اجمالی به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه می نمایند و سازمان پس از بررسی حداکثر ظرف یکماه نکات حساسی را که باید در ارزیابی مورد توجه مجریان قرار گیرد اعلام می نماید .

تبصره – کلیه آیین نامه ها و مقررات زیست محیطی که به تصویب مراجع رسمی رسیده و رعایت آنها در ارزیابی اثرات زیست محیطی الزامی است توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و در اختیار مجریان قرار داده می شود .

ماده 6 _ مجریان طرحها و پروژه های مشمول این الگو موظفند با توجه به نکات اعلام شده و توسط سازمان حفاظت محیط زیست و آیین نامه های مربوط اقدام به تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی نمایند . گزارش های ارزیابی اثرات زیست محیطی بایستی توسط افراد متخصص ، مراکز علمی و شرکتهای تخصصی که صلاحیت آنها به تصویب مراجع ذیربط رسیده باشد تهیه شود .

تبصره – تا زمان شکل گیری شرکتهای تخصصی ، مراکز علمی و افراد متخصص، سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست فهرست مقدماتی منتشر می نمایند .

ماده 7 – ارزیابی اثرات زیست محیطی برای دو وضعیت دوره ساخت و دوره بهره برداری با تفکیک فعالیتهای اصلی تهیه کنندگان اقدامات اصلی برای کاهش اثرات منفی زیست محیطی و هزینه های آنرا نیز ارائه می نمایند .

ماده 8- تهیه کنندگان گزارش ارزیابی اثراتی زیست محیطی در پایان گزارش توصیه خود را به یکی از سه صورت زیر بیان می نمایند .

الف ) با توجه به ابعاد گسترده اثرات زیست محیطی اجرای طرح یا پروژه توصیه نمی شود .
ب ) اجرای طرح یا پروژه با تمهیدات لازم برای کاهش اثرات زیست محیطی قابل اجرا می باشد .
ج) طرح یا پروژه بدون تمهیدات گسترده برای کاهش اثرات زیست محیطی قابل اجرا می باشد .

ماده 9 – سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به ضوابط اعلام شده نظر نهایی خویش را حداکثر ظرف سه ماه اعلام می نماید .

تبصره 1- به منظور هماهنگی امور مربوط به ارزیابی زیست محیطی طرحها و پروژه ها ( کمیته علمی ارزیابی زیست محیطی ) متشکل از متخصصان و دانشگاهیان زیر نظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ترکیب زیر تشکیل گردیده و مسؤلیت امور علمی مربوط به ارزیابی ها را بعهده خواهد داشت :

- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان رئیس کمیته
- پنج نفر از متخصصان و دانشگاهیان به انتخاب رئیس سازمان
- نماینده سازمان برنامه و بودجه
- نماینده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
- نماینده وزارت یا سازمان مربوط به طرح ارزیابی شده

تبصره 2- هر گاه بر اساس ارزیابی زیست محیطی اجرای هر یک از طرحها و پروژه ها ی عمرانی و یا بهره برداری از آنها بر اساس نتایج ارزیابی و قانون و مقررات مربوط به حفاظت محیط زیست مغایرت داشته باشد ،
سازمان مورد را به وزارتخانه یا مؤ سسه اعلام خواهد نمود تا همکاری سازمانهای ذیربط به منظور رفع مشکل در طرح مزبور تجدید نظر به عمل آید .در صورت وجود اختلاف نظر طبق تصمیم رئیس جمهور عمل خواهد شد.

ماده 10- ابعاد مورد بررسی برای اثرات زیست محیطی در مورد همه طرحها و پروژه های هفت گانه پس از بررسی وضعیت زیست محیطی موجود در چهار بخش به شرح زیر صورت می پذیرد :

الف ) اثرات زیست محیطی بر محیط فیزیکی

1- اثرات بر خاک : مورفولوژی و کیفیتی
2- اثرات بر آب : کمیت آب و کیفیت آب
3- اثرات بر اقلیم : هوا و صوت : تغییرات هوا و بارش ها ، کیفیت هوا .
4- اثرات ثانویه بین خاک ، آب و هوا

ب) اثرات زیست محیطی بر محیط های طبیعی

1- اثرات بر گونه های گیاهی
2- اثرات بر گونه های جانوری
3- اثرات بر زیستگاهها ، چشم اندازها و مسیر مهاجرت پرندگان

ج) اثرات زیست محیطی بر محیط های اجتماعی و فرهنگی

1- اثر بر سلامت و محیط بهداشتی مردم
2- اثر بر محیط اجتماعی ، اشتغال ، مسکن ، آموزش
3- اثر بر محیط فر هنگی : اعتقادات فرهنگی و مذهبی مردم میراث فرهنگی

د) اثرات زیست محیطی بر طرحهای توسعه کشاورزی ، صنعتی ، خدماتی

1- اثر بر سایر طرحهای توسعه کشاورزی ، صنعتی ، خدماتی
2- اثر طرح آمایش منطقه
3- اثر بر کاربری اراضی منطقه

این الگو در ده ماه و هشت تبصره در جلسه مورخ دوم دی ماه هزار و سیصد و هفتاد و شش شورایعالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسید .
( مصوبه شماره 138 شورایعالی )

شورایعالی حفاظت محیط زیست در روز سه شنبه 23/1/1373 موارد زیر را تصویب نمود :

1- مجریان پروژه های زیر موظفند به همراه گزارش امکان سنجی و مکان یابی ، نسبت به تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه اقدام نمایند :

الف – کارخانجات پتروشیمی
ب _ پالایشگاهها
ج _ نیروگاهها
د_ صنایع فولاد
ه- سدها و دیگر سازه های آبی
و_ شهرکهای صنعتی
ز – فرودگاهها

تبصره 1- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است الگوی تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی را پس از تصویب شورایعالی حفاظت محیط زیست به مجریان پروژه ها اعلام نماید .

تبصره 2- شروع عملیات اجرائی پروژه های یاد شده پس از تصویب گزارش ارزیابی زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود .

تبصره 3- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است در مدت زمانی که در تبصره (1) تعیین خواهد شد ، نظر خود را د رمورد گزارش ارزیابی زیست محیطی به مسوول پروژه ابلاغ نماید .

تبصره 4- در صورت وجود اختلاف نظر طبق ماده 7 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست عمل می گردد .


نوشته مرتبط با این مطلب :

آیین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی