..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

افتاده درختی که به خود می بالید...


افتاده درختی که به خود می بالید


از داغ تبر به خاک غم می نالید


گفتم: چه کسی به ریشه ات زد !


گفت: آن کس که زیر سایه ام می خوابید !



افتاده درختی که به خود می بالید







حفاظت از تنوع زیستی در سیمای سرزمین های تولیدی

ده راهبرد کلیدی برای

حفاظت از تنوع زیستی در سیمای سرزمین های تولیدی

(کشاورزی و جنگلداری)



علی جعفری



چکیده
در سیماهای سرزمینی که بیشترین درصد آنها به کشاورزی یا جنگلداری تغییر یافته، مهمترین چالش فرا روی مدیران، برنامه ریزان، پژوهشگران و بهره برداران از اراضی، حفاظت از تنوع زیستی است. در این مقاله، مجموعه ای از راهبردها که دو جنبه مهم از سیمای سرزمین یعنی الگوها یا ساختار و فرایندها یا عملکرد را مدنظر قرار می دهند ارایه شده و براساس آنها، راهکارها و اقدامات مدیریتی به منظور پیشگیری یا رفع مشکلات احتمالی در یک سیمای تولیدی (کشاورزی) پیشنهاد شده است. به منظور درک بهتر اصول و راهکارها، به ویژه برای مدیران و بهره برداران از اراضی که ممکن است آشنایی کمتری با مبانی اکولوژی داشته باشند، و لذا در به کارگیری آنها دارای تردید باشند، مبانی نظری هر یک از راهبردها نیز ارایه شده است. همچنین، بر این نکته تاکید شده است که این راهبردها و راهکارهای مدیریتی جنبه کلی و عمومی دارند و براساس شرایط طبیعی و انسانی حاکم بر هر سیمای سرزمین باید جزئیات آنها مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد و سپس اقدامات مدیریتی پیشنهاد و به مرحله اجرا گذاشته شوند.


کلید واژه : تنوع زیستی، سیمای سرزمینی کشاورزی، الگو، فرایند، راهبردهای حفاظتی


منبع: نشریه محیط زیست و توسعه، سال 4، شماره 8، پاییز و زمستان 1392 ، از صفحه 5 تا 12


دانلود فایل pdf  متن کامل مقاله در ادامه مطلب


برای مشاهده سایر مقالات زیست محیطی این وب اینجا کلیک نمایید .


مشاهده لیست همه مقالات زیست محیطی این وبلاګ از اینجا

 

ادامه مطلب ...

مقاله : اکولوژِی

اکـــــــــولوژی
انسیه ملکیان

واژه Ecology از لغت یونانی oikos به‌معنای مسکن و پسوند Logos به‌معنای شناخت، اولین‌بار توسط ارنست هکل (Ernst Haeckel: 1834-1919) زیست­شناس آلمانی در سال 1869 بیان شد.[1]
اکولوژی به‌معنای "محیط‌شناسی" عبارت است از مطالعه زیست یا بوم که چگونگی اشغال زمین توسط موجودات زنده و همچنین، نحوه تنسیق آنان در اماکن و چگونگی کنش و واکنش بین این موجودات با یکدیگر را شامل می­شود. پس محیط‌شناسی، دانش شرایط هستی و تعامل یا کنش و واکنش بین موجودات زنده و محیط و یا دانش مرتبط با روابط موجود زنده و محیط می­باشد.[2] به‌عبارت کلی‌تر، بوم‌شناسی به مطالعه رابطه میان صور زندگی با محیط طبیعی اطلاق می‌شود.[3]
هر چند بوم‌شناسی در علوم طبیعی.....
ادامه مطلب ...

کیفیت محیط زیست شهری و نقش شهرداری ها



نقش مدیریت شهری در بهبود کیفیت محیط زیست شهری با تاکید بر مبلمان شهری


وظایف نظارتی شوراها از مهمترین وظایف این نهاد در عرصه مسائل زیست محیطی شهری است،چرا که بر طبق بسیاری از قوانین عادی، شهرداریها یکی از ارکان اصلی حفاظت از محیط می باشند.



وظایف نظارتی شوراها از مهمترین وظایف این نهاد در عرصه مسائل زیست محیطی شهری است،چرا که بر طبق بسیاری از قوانین عادی، شهرداریها یکی از ارکان اصلی حفاظت از محیط می باشند.


از آنجایی که شهرداری رکن اصلی اجرایی شورای شهر می باشد، بنابراین نظارت بر آن یکی از وظایف شوراهاست و وقتی که قوانین موضوعه وظیفه ای را برای شهرداری در نظر میگیرد به طور مشخص بحث نظارت هم مطرح میگردد و نهادی جز شوراها به ذهن نمی آید. شوراها وظیفه نظارتی خود را به طرق مختلف اعمال میکنند، از جمله اینکه آنها میتوانند در پی دریافت گزارش عملکرد از سوی شهرداری و نیز دریافت نظرات مردم بر کار شهرداری در قبال مسئولیت آنها در عرصه محیط زیست نظارت داشته باشند و چنانچه در این زمینه از سوی شهرداری کوتاهی صورت گرفته باشد، به شهرداری تذکر داده شود.اهمیت مسئله نظارت زمانی بیشتر خواهد شد که بدانیم سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲۰ قانون حفاظت و بهسازی محیط میتواند برخی از امتیازات خود را به شهردار یها تفویض کند. همچنین در موارد ۶و ۷ قانون ذکر شده است، نحوه جلوگیری از آلودگی هوا از طریق ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای منابع آلوده کننده از مسئولیت هایی می باشد که به شهرداریها داده شده است. پس شوراها باید به صورت همه جانبه برکار شهرداری ها در زمینه بهداشت عمومی، آسایش و محیط زیست، در مجموع بر بهبود کیفیت محیط زیست شهری نظارت کنند.

 

ادامه مطلب ...

روز زمین پاک-22 آوریل

روز جهانی زمین پارک گرامی باد

فراموش نکنیم آنهایی که الان باید به یاد بیاوریم
22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت ماه، روز زمین پاک است. بیش از 40 سال است که مردم و دولت‌ها این روز را گرامی می‌دارند. گرامی داشتی نمادین که می‌تواند توجه همگان را به سیاره‌ای که در آغوش آن زندگی می‌کنند، جلب کند. سیاره‌ای که 5 میلیارد سال عمر دارد و تنها در 200 هزار سال گذشته میزبان انسان هوشمند بوده است. انسان هوشمندی که دست کم در 150 سال اخیر تبدیل به میهمانی خفقان‌آور برای زمین شده و به سرعت در حال تخریب گهواره‌ی خود است. مسئولیت عمده‌ی تخریب بر عهده‌ی تولیدات صنعتی انسان است. تولیداتی صنعتی که در سطح کلان، منابع زمین را استثمار می‌کنند و سپس به صورت فراورده‌هایی ناخوانده دوباره به دامان زمین بازمی‌گردند. این فراورده‌های ناخوانده را، مواد آلاینده و مسئله‌ی مواجه شده با آن را آلودگی می‌خوانیم. مواد آلاینده می‌توانند حاصل سوزاندن حامل‌های انرژی و یا تولیداتی باشند که پس از مصرف بلااستفاده شده‌اند. زباله‌های الکترونیک از جمله آلاینده‌های مدرن هستند. محصولاتی کثیرالتولید مثل گوشی‌های همراه، باتری‌ها و کامپیوترها، در حجم بسیار زیاد تولید زباله می‌کنند. راه مبارزه با آلودگی الکترونیک استفاده از مواد قابل بازیافت و راحت در هضم برای زمین، یا به طور کلی استفاده از فن آوری هایی است که به هر شیوه‌ی ممکن مواد آلاینده‌ی کمتری تولید کنند. بعضی از سازندگان فعال در عرصه‌ی الکترونیک، چنین نهضتی را آغاز کرده‌اند، نهضتی برای ساختن محصولات سازگار با محیط‌ زیست. 



وب سایت دیجی کالا برای روز زمین پاک (2 اردیبهشت) یک ویدیو تهیه کرده که در ادامه همین مطلب قابل دانلود خواهد بود.


دانلود ویدیو در ادامه مطلب...
ادامه مطلب ...