..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تداوم واپس نشینی یخها در قطب شمال

کارشناسان زیست محیطی در قطب شمال هشدار داده‌اند ذوب شدن یخ‌های قطبی که در تابستان سال جاری رکورد جدیدی بر جا گذاشته است، تاثیرات گسترده در پی خواهد داشت، از جمله اینکه نابودی کامل یخ‌های این منطقه را تسریع می‌کند.


کارشناسان نروژی گزارش داده‌اند که یخ سطح دریا در منطقه قطب شمال به طور قابل توجهی نازک و شکننده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ماه گذشته ضخامت یخ‌های شناور، طی فرآیند ذوب سالانه یخچال‌ها به پایین ترین سطح از زمان آغاز تصویر برداری‌های ماهواره‌ای طی 30 سال قبل، رسید.

به گزارش بی بی سی، تصور می‌شود که روند ذوب شدن یخ‌ها بر روی آب و هوای اروپا نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین گزارش، ذوب سالانه یخ‌ها دست کم تا یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت که معمولا در اواسط ماه جاری میلادی (سپتامبر) به اوج می‌رسد و دمای هوا همچنان بالای دمای انجماد خواهد بود.

کیم هولمن، رییس موسسه قطبی نروژ در گفت و گویی با شبکه بی بی سی اظهار داشت که امسال سرعت ذوب شدن یخ‌ها، سریعتر از آن‌ حدی بود که انتظار می‌رفت. هولمن اضافه کرد: تغییرات، بسیار بیشتر از حدی بود که 20 سال پیش و یا حتی 10 سال پیش تصور می‌کردیم. 

وی خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از دلایلی که به ذوب شدن یخ‌ها سرعت بخشیده، تابش نور خورشید به سطح تیره تر اقیانوس است و این امر ما را در پیش بینی صحیح سرعت ذوب یخ‌ها، غافلگیر کرده است. به همین دلیل برای دستیابی به پیش بینی‌های دقیقتر، باید درکمان را از این تغییرات، بهبود بخشیده و دانش خود را با شرایط طبیعی و واقعی موجود در اطرافمان تطبیق دهیم. این کارشناسان می‌گویند حتی محتاطانه ترین پیش بینی‌ها نیز حکایت از آن دارند که قطب شمال تا سالهای 2080 و 2090 میلادی خالی از یخ می‌شود.

در همین رابطه :

تداوم افزایش سطح آب دریاها به واسطه گرمایش جهانی

زمین و چالش افزایش دما (گزارش تصویری)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد