..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تلفیق تفرج و حفاظت از منظر شهری نمونه موردی: رود دره درکه تهران

تلفیق تفرج و حفاظت از منظر شهری نمونه موردی: رود دره درکه - تهران


نگین شعبانی


چکیده


برنامهریزی سبزراهها یکی از مهمترین ابزارهای برنامهریزی در ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان شهر است. فضاهای سبز و سبزراهها به علت دارا بودن نقشعمده در افزایشکیفیتهوا و ایجاد تغییرات مثبتدر اقلیم محیطهای شهری، برای نگهداری از کیفیت زیستمحیطی شهرها ضروری هستند و ارزشهای زیباییشناختی این محیطها را به نحو قابل توجهی افزایش میدهند.


حفاظت از سیستمهای طبیعی بوم شناختی، فراهم آوردن فرصتهای تفریحی گسترده برای مردم در درون مناطق شهری و نواحی روستایی، تأمین منافع اقتصادی و حفاظت از ارزشهای فرهنگی و میراث تاریخی از جمله مزایای برنامهریزی سبزراهها هستند. توسعه و گسترش شهر تهران به سوی رشته کوه البرز و دامنههای شمالی سبب از بین رفتن فضاهای باز و سبز، باغات، مناطق ارزشمند درهها و کوهپایه و ایجاد تغییر و تحولاتی جبران ناشدنی در این محدوده شده است. احداث ساختمانها، پلها، جادهها در حریم و حتی بستر درههای شمالی تهران در کنار استفادههای فراغتی روند طبیعی را در این نواحی دچار اختلال نموده و سببتغییر منظر در این مناطق باارزش بومشناختی گردیده است. در این میان برنامهریزی این درهها به عنوان سبزراه میتواند در بهبود وضعیت زیستمحیطی این نواحی در کنار ایجاد پتانسیلهای تفریحی برای ساکنان شهر موثر باشد.


بنابراین، این نوشتار درصدد استتا با مرور ادبیاتو پیشینه سبزراهها، به معرفی این ابزار برنامهریزی در جهتبهبود وضعیت درههای شمالی شهر تهران با تمرکز بر دره درکه بپردازد.


کلید واژهها: سبزراه، برنامهریزی سبزراه، درههای شمالی تهران، دره درکه.


منبع : نشریه غلوم محیطی ، بهار1385


دانلود متن کامل مقاله در ادامه مطلب....


تلفیق تفرج و حفاظت از منظر شهری نمونه موردی: رود دره درکه - تهران


نگین شعبانی


دانلود متن کامل مقاله





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد