..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

سیستم وپس خور feed back

سیستم :
بخشی از کره زمین یا جهان که به قصد مشاهده ومطالعه از بقیه جداشده است.

بعضی از سیستم ها به لحاظ فیزیکی جدا شده اند.مثل مواد شیمیایی وبعضی در ذهن خودمان جدا شده اند.بنابراین سیستم را می توان مجموعه ای از عناصر یا اجزائی دانست که در ارتباط با هم به صورت یک کل عمل می کنند.

1_سیستم باز: سیستمی از نظریک عامل باز محسوب می شودکه آن عامل را با سیستم های دیگر مبادله کند. اقیانوس ازنظرآب سیستم باز است زیراآب با اتمسفر مبادله می شود.

2_سیستم بسته : سیستم بسته از نظریک عامل سیستمی است که آن عامل را نتواندبا سیستم های دیگر مبادله کند.زمین از نظر موادمعدنی سیستمی بسته است واز نظر انرژی باز است زیراباسیستم کرات دیگر تبادل انجام می دهد.

معمولا" سیستم بسته را انسان به صورت مصنوعی ایجاد می کند.هر سیستم طبیعی معمولا" یک سیستم بازاست یک ورودی ویک خروجی دارد وهرسیستم نسبت به ورودی واکنش نشان می دهد.

مثال: وقتی بایک حیوان درنده روبرومی شویم دیدن این حیوان ورودی است.بدن انسان نسبت به این ورودی واکنش نشان می دهد.مثلا" میزان آدرنالین بالا می رودوموهای بدن سیخ می شودضربان قلب زیاد می شود.عکس العمل ما که معمولا"به صورت فرارکردن است که خروجی محسوب می شود.

یکی از خصوصیات بسیارمهم سیستم های طبیعی باز این است که تمام آنها به طرف تعادل وپایداری نسبی حرکت می کنندبه عنوان مثال:تعدادجانورانی که دریک منطقه ممکن است حضور داشته باشندبه مقدارغذای موجوددرآن منطقه هم بستگی دارد.اگر بارندگی کاهش یابد،مقدارغذاهم کم می شودوبدیهی است که تعداد جانوران کاهش می یابدکه باید با کاهش یا مرگ ومیریا تحمل گرسنگی تعادل ایجاد شود که به این واکنش پس خورگفته می شود.پس خور به واکنشی که صورت گرفته گفته می شود.زمانی که خروجی یک سیستم مثل ورودی عمل کندپس خور می گویندیعنی خروجی هم یک واکنش داشته باشد.یعنی خروجی تأثیرگذاربوده وموجب تغییرمی شود.

انواع پس خور:

پس خور مثبت وپس خور منفی

1_پس خورمنفی:
در پس خور منفی واکنش سیستم درجهت عکس روندخروجی یا ورودی وخروجی عکس هم باشند.مثلا"درتنظیم درجه حرارت بدن اگردریک روزآفتابی بیرون رفته وگرم شویم افزایش دماموجب تحریک سیستم عصبی می شودیعنی یک ورودی انجام شده واگرهمچنان زیرآفتاب باشیم بدن واکنش فیزیولوژیکی انجام داده یعنی منافذپوست باز شده وعرق می کنیم واگربه برویم درنتیجه حرارت بدن به حالت اولیه بر می گردد.این بازگشت عکس واکنش گرمایی بدن است پس پس خورمنفی است.

2_پس خورمثبت:

افزایش خروجی منجربه افزایش بیشترآن می شود.مثلا"درآتش سوزی جنگل ابتدا چوب های گلی می سوزندبه خاطراینکه مرطوبند.سپس براثرافزایش شعله چوبهای مجاورخشک شده ودامنه آتش سوزی بیشتر می شود.درنتیجه هرچه آتش بزرگتر باشدچوبهای بیشتری خشک می شود وسرعت گسترش آتش بیشتر می شود.


  •  پس خور منفی مطلوب است چون باعث تعادل وثبات می شود.

  •  پس خور مثبت که گاهی به آن چرخه معیوب هم می گویندموجب نا پایداری می شود.در هر موردی که شیوه بهره برداری ماازمحیط به پس خور می انجامد،وضعیت بسیارنامناسب پیش می آید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد