..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تحریف عبارات علمی در محیط زیست

دکتر اسماعیل کهرم- در فرهنگ دکتر معین در مقابل کلمه تحریف چنین آمده است: "گردانیدن، کژکردن، تبدیل وتغیر دادن کلام را از وضع وطراز و حالت اصلی..." شاید با خواندن این تعاریف، خواننده فکر می کند که اینگونه گردانیدن وکژکردن، در دنیای پرپیچ خم سیاست جایگاه دارد.سیاستی که نه پدر دارد و نه مادر و نه معرفت و رفاقت سرش می شود. ولی حقیقت آنستکه امروزه تحریف را در تمام شئون اجتماعی می توان یافت، از سطح خاندان که درآن عروس حرف مادر شوهرش را تحریف می کند تا سطح بالای اجتماعی وسیاسی که صحبت ها وقول های سیاست بازها به انواع گوناگون می گردند وکژمی شوند.
 

ما شاید تا بحال فکر کنید که دنیای علم از این تحریف مصون مانده بود که البته اینطور نبوده است. باور کنید که همین چندی قبل سازمان هوافضایی ناساNASAکه پیشروترین موسسه علمی عالم است که قراردادن انسان را روی کره ماه آنهم حدود شصت سال پیش در کارنامه دارد،مسئله گرمایش زمین را انکار می کرد! این سازمان با اعداد وارقام چنان بازی می کرد که گرم شدن درجه حرارت را امری عادی که تکرار شونده ودوره ای معرفی می کرد!این تحریف ها(تحریفات)به خواسته سیاستمداران آمریکایی انجام می گرفت تا جهانیان کشور آمریکا را که یک سوم گازهای گلخانه ای را تولید می کند در اثر گرمایش زمین سرزنش نکنند!
]
از ینگه دنیا به ایران عزیز خودمان بر گردیم به نظر می رسدکه در علم وعمل ما ایرانی ها به راستی نبوغ خود را باز هم به اثبات نرسانده ایم .اگرNASAبا اعدادوارقام بازیمی کندونعل وارونه می زند، ما اصل تعاریف ومضامین علمی را به دلخواه تعبیر،تفسیر،یا تحریف می کنیم در حالی که این تعاریف علمی هر کدام دارای معانی ثابت ومعینی هستند که در سراسر عالم کاربرد دارند کما آنکه کلماتی مانند فتوسنتز ویا گلبول قرمزویا اکوسیستم.... همگی دارای معانی ومفاهیم مشخص علمی وجهانی می باشند. در علم اکولوژی حیات وحش عباراتی مانند معرفی introduction ویا معرفی مجددre-introduction دارای مفاهیمی می باشند که در سراسر عالم آنان که با مدیریت حیات وحش سروکار دارند با آن آشنا هستند و این کلمات وعبارات، تحریف پذیر نیستند. طبق این تعاریف، هنگامی که یک جانور که در منطقه ای نبوده است برای اولین بار به منطقه جدید معرفی می کنیم تا به طور طبیعی زندگی کند، عمل معرفی را انجام داده ایم. به طور طبیعی یعنی جانور کلیه نیازهای خود را در طبیعت برآورده سازد، بدون نیاز به انسان. مثلاً ماهی آمور که به هامون معرفی شد از نظر علمی یک معرفی کامل بود چون این ماهی در هامون وجود نداشت و بعد از رها شدن نیز، نیاز به توجه ومراقبت انسان نداشت. کاری نداریم که این ماهی کلیه نیزارهای هامون را نابود کرد و کاری نسنجیده بود! بر طبق همین تعاریف اگر جانوری در گذشته در منطقه ای بوده وبه دلیلی از بین رفته، اگر آن جانور را مجدداًبه زیستگاه قدیمیش باز گرداینم باز هم بطور طبیعی زندگی کند، آنوقت معرفی جدید انجام داده ایم.بنابراین تعاریف علمی ثابت وتحریف ناپذیر، شما معرفی ببرسیبری را به یک منطقه محصور در میانکاله چگونه ارزیابی می فرمایید؟ با اندکی مداقه ملاحظه می کنید که اولاًاین کار قرار است یک معرفی جدید باشد،با دو اشکال ماهوی.اولاًاینکه عین جانور از بین رفته یعنی ببر مازندران به منطقه وارد نمی شود بلکه ببر سیبری به میانکاله وارد می شود، ثانیاًاینکه این ببرها تا روز آخر حیات خود وابسته به محیط بانهای میانکاله برای تغذیه آنان می باشند. راستی ورود شیرها را چطور ارزیابی می کنید؟ آنها را نیز بایددر یک محل محصور نگهداری وتغذیه وتیمار کرد!آنها هیچگاه زندگی طبیعی نخواهند داشت.در سراسر ایران منطقه ای وجود ندارد که یک جفت شیر ایرانی ویا ببر سیبری به طور طبیعی در آن زندگی کنند.ین جانوران زیبا را به باغ وحش نفس افتاده تهران تزریق کنید.به حقایق علمی باور داشته باشیم .این حقایق امتحان خود را پس داده اند. باور کنیم که پس از فروکش کردن تب وارد کردن ببروشیر....وپس از انقضای دوره مدیریت شما، آنچه از دوران شما بجا خواهد ماند دومحوطه محصور خواهد بود با چند قلاده ببر کسل وچند قلاده شیر ژیان که همه شکوه وجلال خود را به فراموشی سپرده اند.حیوانات اسیر ومحیط بانهایی که از علاقه آنان به طبیعت استفاده سوء شده است مفهوم محیط زیست طبیعی نیست، باور کنیم.


 منبع : ایرن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد