..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

زباله مهمترین منبع آلوده سازی خاک و منابع آب

مدیرکل امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مهمترین منابع آلوده سازی خاک ها زبالها هستند، همچنین شیرابه زباله می تواند به داخل زمین نفوذ کرده و منابع آبی را نیز آلوده کند."سروش مدبری" روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: دفن ، سوزندان و بازیافت ، روش های دفع زباله ها هستند، هر چند که روش سوزاندن نامناسب ترین روش دفع زباله است چون ضمن ایجاد گازهای بسیار سمی و آلودگی هوا،


خاکستر زباله و آلودگی بصری چشم انداز بدی را به دنبال دارد. وی با اشاره به اینکه بازیافت بهترین روش دفع زباله است، تصریح کرد: می توان با ذخیره برخی مواد زائد و استفاده مجدد از آنها به کاهش مقدار ضایعات کمک کرد.
وی ، فعالیت های کشاورزی، صنعتی و معدنی، نفتی و شهری را از دیگر منابع آلوده کننده خاک دانست و گفت: مصرف غیر بهینه کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی با تجمع فلزات سنگین و ترکیبات آلی پایدار، خاک را آلوده می کند.
مدبری با اشاره به اینکه عمده آلودگی های صنعتی تجمع فلزات سنگین در خاک است، تصریح کرد: آلاینده های صنعتی شامل همه آلاینده هایی است که توسط فعالیت کارخانجات به خاک وارد می شوند .
وی خاطر نشان کرد: مواد نفتی و مشتقات آنها در اثر حمل و نقل یا ذخیره سازی ممکن است موجب آلودگی خاک شود، هر قدر مواد نفتی به عمق بیشتری از خاک نفوذ کنند رفع آلودگی هم مشکل تر خواهد شد.
مدیرکل امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو شیوه پاکسازی خاک آلوده از طریق حفاری تا عمق مشخص و انتقال و ترمیم آن در خارج از منطقه و ترمیم خاک آلوده در محل اصلی برای این منظور مناسب است.
مدبری افزود: روش های ترمیم خاک شامل استفاده از آب برای خارج کردن آلاینده ها، استفاده از حلالهای شیمیایی، از بین بردن آلاینده ها به روش سوزاندن، کمک کردن به ارگانیسم های طبیعی برای شکستن مولکول آلاینده ها،اضافه کردن مواد به خاک برای محافظت و جلوگیری از انتشار آلودگی به سایر نقاط است.
وی با اشاره به اینکه یکی از تکنیک های مهم و به روز دنیا برای پاکسازی خاک های آلوده زیست پالایی است، گفت: در این روش به کمک تکثیر و تلقیح میکرو ارگانیسم های موثر در تجزیه یک نوع ویژه آلاینده حاک های آلوده را پاکسازی می کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به تنوع متابولیکی میکرو ارگانیسم ها و توان استفاده آنها از آلاینده های محیطی با یک انتخاب درست می توان از آنها در جذب، کاهش و حذف کامل آلاینده های مختلف بهره گرفت.
مدبری گفت: گیاه پالایی یکی از روش های اصلاح آلودگی است که برای برداشت فلزات خطرناک خاک از گونه های گیاهی با قابلیت تحمل بالای فلزات استفاده می شود، این گیاهان قابلیت تجمع مقادیر زیادی از فلزات را در اندام های خود دارند.
به گفته وی، این فناوری شامل کشت مکرر محصولات جمع کننده رو به بالا برای جذب و انتقال فلزات توسط گیاه و در مرحله بعد برداشت و سوزاندن بافت های گیاهی و بازیافت فلزات از خاکستر است.
مدیرکل امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ، کاربرد نانو فناوری در کاهش آلودگی خاک را موثر دانست و افزود: نانو فناوری از تکنیک های جدید و به روز کاهش آلودگی خاک است که با استفاده از نانو مواد می توان آلاینده های خاک را جذب کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد