..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

بسته های تجزیه پذیر چیست؟

پلاستیک های مشهور امروزی حاوی پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و پلی استیرن هستند. این پلیمر ها نسبت به محیط های بیو و میکروارگانیزم ها بی اثر هستند و بهمین دلیل زیست تخریب پذیر نیستند.
در نتیجه مشکلات فراوانی برای مححیط زیست ایجاد کرده اند.در واقع تجزیه این پلیمرها در طبیعت به زمان بسیار طولانی نیاز دارد، در نتیجه تجمع زباله های پلاستیکی حاصل از بسته بندی محصولات صنعتی، کشاورزی و بازرگانی مشکل اصلی محیط زیست است.
در چند دهه ی اخیر پیشرفت های زیادی درباره ی پلاستیک های زیست تخریب پذیربه دست آمده است که سبب شده تا تلاش جدی برای یافتن جایگزینی مناسب برای پلایتسک های تجزیه ناپذیر انجام بگیرد.منظوراز پلاستیک زیست تخریب پذیر ( تجزیه پذیر) چیست؟ پلاستیک ها یی که توسط باکتریها و تجزیه کننده ها ( میکرواورگانیز مها ی زنده) به آب و کربن دی اکسید تجزیه شده و در نهایت به صو رت کربن به بیوسفر طبیعی برگردند.
این پلاستیک ها از منابع غیر نفتی به دست می آیند و مبنای بسته بندی های تجاری جدید هستند. برای مثال پلاستیک های بسته بندی مبتنی بر سا ختمان نشاسته از سیب زمینی و ذرت تهیه می شوند.شکل روبرو چرخه ها یی را نشان میدهد که در آ نها پلاستیک های زیست تخریب پذیر از محصولات کشاورزی و به کمک مخمر ها به دست می آیند.
چند مثال از پلاستیک های زیست تخریب پذیر:1) پلی هیدروکسی آلکانوات : یک پلیمر زیست تخریب پذیر است که توسط باکتری ها تولید می شود. خواص این پلیمر شبیه پلی پروپیلن است. پلی هیدروکسی آلکانوات ها پلی استر های خطی هستند که در طبیعت توسط باکتری ها تخمیری از شکر و چربی تولید شده اند. بیش از 100 مونومر مختلف می توانند با این گروه ترکیب شده و موادی با خواص شدیدا" مختلف ایجاد کنند.
این مواد یا ترموپلاستیک ویا الاستومریک هستند که ، نقطه ی ذوب آن ها از 40 درجه تا 180 درجه تغییر می کند.معمول ترین نوع پلی هیدروکسی آلکانوات ها پلی بتا هیدروکسی بوتیرات است. این پلیمر خواصی شبیه پلی پروپیلن دارند، در حالی که انعطاف ناپذیر و بسیار شکننده است.
نوعی پلیمر بنام پلی هیدروکسی بوتیرات- والرات که انعطاف پذیرتر و نرم تر است برای بسته بندی مواد مورد استفاده قرار گرفته است.
برای نمونه از این پلیمر بطری های شامپو تهیه کرده اند.وقتی که پلی بتا هیدروکسی بوتیرات در شرایط هوازی قرار گیرد به طور عادی به کربن دی اکسید و آب شکسته می شود. در غیاب اکسیژن تجزیه سریع تر صورت گرفته و متان تولید می شود.
این پلیمر در محیط های غیر فعال بیولوژیکی مانند محیط کشت استریلیزه تجزیه نمی شود.2) پلی لاکتید: یک پلیمر زیست تخریب پذیردیگر است که از لاکتیک اسید مشتق شده است.این پلاستیک می تواند در بدن ما به اجزای ساده شکسته شده و تجزیه شود. لذا کاربردهای داروی ارزشمندی دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد