..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

کاربرد نانو فناوری در کاهش آلودگی خاک

زباله مهمترین منبع آلوده سازی خاک و منابع آب
مدیرکل امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مهمترین منابع آلوده سازی خاک ها زباله ها هستند، همچنین شیرابه زباله می تواند به داخل زمین نفوذ کرده و منابع آبی را نیز آلوده کند."سروش مدبری" افزود: دفن، سوزندان و بازیافت، روش های دفع زباله ها هستند، هر چند که روش سوزاندن نامناسب ترین روش دفع زباله است چون ضمن ایجاد گازهای بسیار سمی و آلودگی هوا، خاکستر زباله و آلودگی بصری چشم انداز بدی را به دنبال دارد. وی با اشاره به اینکه بازیافت بهترین روش دفع زباله است، تصریح کرد: می توان با ذخیره برخی مواد زائد و استفاده مجدد از آنها به کاهش مقدار ضایعات کمک کرد.

وی فعالیت های کشاورزی، صنعتی و معدنی، نفتی و شهری را از دیگر منابع آلوده کننده خاک دانست و گفت: مصرف غیر بهینه کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی با تجمع فلزات سنگین و ترکیبات آلی پایدار، خاک را آلوده می کند.

مدبری با اشاره به اینکه عمده آلودگی های صنعتی تجمع فلزات سنگین در خاک است، تصریح کرد: آلاینده های صنعتی شامل همه آلاینده هایی است که توسط فعالیت کارخانجات به خاک وارد می شوند .

وی خاطر نشان کرد: مواد نفتی و مشتقات آنها در اثر حمل و نقل یا ذخیره سازی ممکن است موجب آلودگی خاک شود، هر قدر مواد نفتی به عمق بیشتری از خاک نفوذ کنند رفع آلودگی هم مشکل تر خواهد شد.

مدیرکل امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو شیوه پاکسازی خاک آلوده از طریق حفاری تا عمق مشخص و انتقال و ترمیم آن در خارج از منطقه و ترمیم خاک آلوده در محل اصلی برای این منظور مناسب است.

مدبری افزود: روش های ترمیم خاک شامل استفاده از آب برای خارج کردن آلاینده ها، استفاده از حلالهای شیمیایی، از بین بردن آلاینده ها به روش سوزاندن، کمک کردن به ارگانیسم های طبیعی برای شکستن مولکول آلاینده ها،اضافه کردن مواد به خاک برای محافظت و جلوگیری از انتشار آلودگی به سایر نقاط است.

وی با اشاره به اینکه یکی از تکنیک های مهم و به روز دنیا برای پاکسازی خاک های آلوده زیست پالایی است، گفت: در این روش به کمک تکثیر و تلقیح میکرو ارگانیسم های موثر در تجزیه یک نوع ویژه آلاینده خاک های آلوده را پاکسازی می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به تنوع متابولیکی میکرو ارگانیسم ها و توان استفاده آنها از آلاینده های محیطی با یک انتخاب درست می توان از آنها در جذب، کاهش و حذف کامل آلاینده های مختلف بهره گرفت.

مدبری گفت: گیاه پالایی یکی از روش های اصلاح آلودگی است که برای برداشت فلزات خطرناک خاک از گونه های گیاهی با قابلیت تحمل بالای فلزات استفاده می شود، این گیاهان قابلیت تجمع مقادیر زیادی از فلزات را در اندام های خود دارند.

به گفته وی، این فناوری شامل کشت مکرر محصولات جمع کننده رو به بالا برای جذب و انتقال فلزات توسط گیاه و در مرحله بعد برداشت و سوزاندن بافت های گیاهی و بازیافت فلزات از خاکستر است.

مدیرکل امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ، کاربرد نانو فناوری در کاهش آلودگی خاک را موثر دانست و افزود: نانو فناوری از تکنیک های جدید و به روز کاهش آلودگی خاک است که با استفاده از نانو مواد می توان آلاینده های خاک را جذب کرد.


کاربردهای نانو در محیط زیست

عماد احمدوند، مدیر پایگاه اطلاع رسانی ستاد ویژه نانو، در زمینه کاربردهای نانو در محیط زیست گفت: یکی از موارد استفاده اصلی و اساسی کاربرد نانو در جهان که در این زمینه کارهای تحقیقاتی زیادی انجام می شود کاربرد در محیط زیست است که موارد استفاده مختلفی دارد، از تصفیه آب تا حذف فلزات سنگین از پساب های کارخانجات صنعتی، تصفیه خاک های آلوده به فلزات سنگین و همین طور تصفیه گازهای آلاینده در هوا، نمونه ای از غشاهای نانو ذره ای و غشاهای نانو لوله ای برای حذف نمک از آب و حذف شوری آن است.

وی گفت: از نانو ذرات اکسید آهن برای حذف فلزاتی مثل جیوه و سرب از خاک های آلوده به آب های آلوده و از فتوکاتالیزهایی مثل اکسید تیتانیوم برای حذف گازهای آلوده استفاده می شود.

احمدوند تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی زیادی هستند که در زمینه کاربردهای نانو کارهای جدید انجام می دهند.

برای نمونه دانشگاه تبریز که به طور خاص روی فتوکاتالیزها کار می کنند، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهید چمران و بعضی واحدهای دانشگاه آزاد ودانشگاه صنعتی اصفهان، طرح های دکترا و مقالات isi در این زمینه دارند.

تثبیت‌‌کننده‌ خاک بااستفاده‌ از نانو

استفاده از خاک رس نانو مقیاس برای پوشش‌های ضد آتش

تثبیت کننده خاک با استفاده از فناوری نانو به همت محققان ایرانی ساخته شد.

سید علی هاشمی عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر با اشاره به این طرح تحقیقاتی که در این پژوهشگاه انجام شده است، گفت: این محلول بر پایه نانو فناوری ساخته شده است و با خاک رس مخلوط می‌شود و باعث می‌شود تا خاک محکم به هم بچسبد.

وی ادامه داد: این محلول را در جاده‌های خاکی و روستایی می‌توانیم به کار ببریم، با استفاده از این محلول دیگر جاده‌ها گل نمی‌شود و خاک آن تثبیت و محکم می‌شود، به نوعی همانند آسفالت عمل می‌کند.

مجری این طرح گفت: این محلول همانند محلولی که سیمان را سفت می‌کند، عمل می‌کند، با این تفاوت که در روش استفاده از سیمان برای یک کیلومتر جاده نیاز به 80 تن آهک وجود دارد، اما در این روش جدید تنها به 20 لیتر احتیاج است.

وی افزود: تاکنون از این تثبت کننده در برخی از جاده‌های روستایی و پروژه‌های نفتی استفاده شده است.

محققان گروه شیمی "دانشگاه وارویک"، روشی ابداع کرده‌اند که به کمک آن می‌توان از لاک‌هایی از خاک رس در مقیاس نانو برای پوشش‌های ضد آتش استفاده کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نانو، در این روش لاک‌هایی از خاک رس جایگزین صابون‌هایی می‌شوند که برای پایدار کردن رنگ‌های امولسیونی لاستیکی به کار می‌روند.این لاک‌ها بسیار سختند و از پایداری خوبی در برابر شعله برخوردارند.

دکتر "استفان بن" از دانشگاه وارویک که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت و همکارانش به وسیله انواعی از صفحات رسی نانو مقیاس به نام "لاپوینت" (‪ (Lapoint‬روش ساده‌ای را برای روکش دادن ذرات پلیمری مورد استفاده در چنین رنگ‌هایی ابداع کردند.

این صفحات به‌طور موثری لایه مقاومی را بر روی ذرات لاستیکی پلیمر موجود در رنگ، ایجاد می‌کنند.

این صفحات رسی ضخامتی حدود یک نانومتر و قطری حدود ‪۲۵‬نانومتر دارند نه تنها جایگزین مناسبی برای صابون به شمار می‌روند بلکه می‌توانند برای ساخت رنگی حاوی پوشش بسیار سخت‌تر و مقاوم‌تر در برابر شعله نیز استفاده شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد