..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

مقاله : اهمیت طراحی فضای سبز در معماری و شهرسازی

 

اهمیت طراحی فضای سبز در معماری و شهرسازی


بابک خبازی

سایت اینترنتی شهرداری اصفهان


چکیده


همه مردم بازگشایی و افتتاح میدانی با فضای سبز و امکانات رفاهی را احیای دوباره شهری می دانند. محققان معتقدند که ایجاد فضاهای سبز شهری مردم را تشویق به پیاده روی می کند و ارزش اراضی را بالا می برد و همچنین به توسعه و رونق صنعت توریسم کمک می کند. در واقع به گفته رابرت پنتس 1، ساختن فضاهای سبز در شهر حس جامعه گرایی و داشتن زندگی مسالمت آمیز را در جامعه بالا می برد. امروزه شهرها از پوسته قبلی خود که مکانی کثیف و آلوده بودند و مردم سعی داشتند تا فرصتی پیش آید و از آنجا فرار کنند بیرون آمده است و اکنون می بینیم با استفاده از فضاهای آزاد شهری، پارک ها و فضاهای سبز ساخته می شود که چهره شهر را بسیار شاداب و جذاب می کند و سطح امید را در جامعه شهر نشین افزایش میدهد. ایجاد فضاهای سبز شهری چهره ناملایم و خشن شهر را بسیارلطیف و مسرت بخش می کند و کرانه افق شهر را شگفت انگیز و زیبا جلوه می دهد. در این مقاله سعی شده است تا اهمیت ایجاد فضاهای سبز در زیر ساخت های شهری و نقش آن در کاهش آلودگی هوا و بالابردن روحیه مردم و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود کیفیت آب شهرها به طور
مفصل تشریح شود.


واژگان کلیدی
فضای سبز، طراحی منظر، تجهیزات شهری، پالایش هوا، فرسایش خاک


این مقاله دارای متن کامل می باشد که شما می توانید ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده کنید .

 

توضیح : 

ادامه مقاله "" اهمیت طراحی فضای سبز در معماری و شهرسازی"" را در اینجا مشاهده نمائید .


لینک دانلود فایل pdf بزودی در همین پست آورده خواهد شد .


مقدمه:


بی شک نخستین بارقه های منظر سبز را باید در بین النهرین و باغ های ایران جست. که دراین میان باغ های معلق بابل و تپه های موسیان و علی کش در ایران از دیگر نمونه های اولیه تأثیرگذار در منظر شهری بوده اند. آن چه که از بررسی تاریخ کهن برمی آید مشخص می کند که تمامی نمونه های موفق منظر سبز شهری در گذشته از اثرات صاحبان قدرت و سلطنت در جامعه بوده است. بروز تأثیرات انقلاب صنعتی در سراسر دنیا باعث شد تا جوامع بشری بیش از پیش از طبیعت دور افتاده و رشد سریع شهرها و در نتیجه پراکندگی نامنظم جمعیت در آن، اغلب محیط زیستی با کیفیت نامطلوب آب و هوا، مشکلات سیل و نیازهای انرژی عظیم برای سکونت پذیر کردن آنها و.... را به وجود آورد. این مسائل زمانی با اهمیت تر جلوه می کنند که بدانیم فن آوری های مهندسی بسیارتخصصی، مانند تصفیه خانه های عظیم، شبکه های زهکشی بتنی، و دستگاههای پالایش هوا از لحاظ ساخت و نگهداری گران قیمت هستند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، امکانات و منبع لازم را برای این گونه فن آوری ها ندارند.
برای رویارویی با این معضل، نیاز به متخصصانی است که قادر به ایجاد نظم در ضرب آهنگتوسعه و حفظ منابع طبیعی باشند. تخصص طراحی منظر، در طراحی فضای سبز یکپارچه محیط های پویا و الهام بخش است که قادرند به نیازهای متغیر جامعه به طریقی پاسخ دهند.
این رویکرد، برنامه ریزی و استفاده کارآمد از منابع طبیعی را به حداکثررساند که در این راستا می توان ظرفیت فضای سبز را برای کار تولیدی اندازه گیری کرد و می توان منظر را به گونه ای برنامه ریزی نمود که استفاده و بهره وری کارآمد آن به حداکثر برسد.

بیان مسأله:


امروزه فضاهای شهری و به ویژه کلان شهرها با مشکلات متعددی مواجه هستند که از جملة آن می توان به آلودگی هوای این شهرها که موجب آلوده شدن ساختمان ها و تأسیسات شهری شده و به دنبال خود یک چشم انداز بسیار زشت شهری را ایجاد کرده است و انواع بیماری های ریوی و تنفس، برونشیت های مزمن، سرطان پوست، پوسیدگی تأسیسات شهری، پوسیدگی لباسها، از بین رفتن حیوانات و غیره را برای مردم شهری به ارمغان آورده است، آلودگی صوتی در شهرها که باعث انواع بیماری های عصبی و روانی و بالا رفتن درصد عصبانیت و تندخویی ها در ساکنین شهرها شده است. آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی در فضاهای شهری ناشی از فاضلاب های شهری و خانگی و فاضلاب کارخانه ها، فرسایش زیاد خاک و دارا بودن هوایی با گرد و غبار زیاد که به ویژه در شهرهای حاشیه کویر خود را بیشتر نشان می دهد و غیره اشاره کرد. که در اینجاست که اهمیت فضاهای سبز شهری و نقش آن ها در کاهش این مشکلات خود را به خوبی نشان می دهد.


وجود فضاهای سبز در شهرها به لطافت هوای شهر کمک می کند. در اغلب شهرهای بزرگ اروپاو آمریکا وجود فضای سبز کمک بزرگی به ساکنین نموده و با علم به اینکه میزان و مقدار نزولات آسمانی در این نقاط فراوان است، ولی به صورت کاملاً نظام مند به ایجاد فضای سبز در شهرها می پردازند.


بنابراین ایجاد فضاهای سبز مصنوعی درون شهری برای شهرهای عظیم کشور امری کاملاً ضروری به نظر می رسد. خشکی هوای داخل شهرها و عدم وجود پوشش گیاهی در روحیه مردم شهرنشین اثر می گذارد. در ساختن ساختمانهای چند طبقه و آسمان خراش هایی که امروزه ساخته می شوند باید عوامل متعددی را در نظر بگیرند و در اصول شهرسازی ایجاد فضای سبز شهری را در رأس امور قرار دهند.
نظارت بر اصول شهرسازی باید طوری عملی گردد که سطحی را به منظور فضای سبز در داخل شهرها تأمین کند و در ساختن آسمان خراش های بزرگ حتی الامکان از قطع درختان در داخل شهرها جلوگیری به عمل آید. در اکثر کشورهای پیشرفته جهان برای فضاهای سبز شهری در داخل شهرها اهمیت زیادی قایل هستند.


اجزای تشکیل دهنده فضای سبز شهری را می توان ترکیبی از فضاهای باز و بسته و آمیزه ای از زیستگاه طبیعی گیاهی در نظر گرفت. این مناطق شهری، منظر امن را در ذهن مجسم می کنند که مردم آن را اداره و از آن استفاده می کنند.
همچنین فضاهای سبز شهری می توانند از مردم و ساختمان ها محافظت کنند . می توان ارزش محافظتی منظر شهری را تحت عناوین زیر بررسی کرد:


-1 تبدیل شرایط سخت اقلیمی
-2 جذب آلودگی
-3 جلوگیری از سیل
-4 ایمنی
-5 نگهداری از سیمای تاریخی
-6 غربال عناصر غیر مطلوب
-7 تدارک چارچوبی برای ابتکارعمل های برنامه ریزی

فضاهای سبز شهری می توانند در پر کردن اوقات فراغت و نزدیک کردن مردم شهر به طبیعت نقش به سزایی را ایفا کنند و یک زندگی هدفمند و شیرینی را برای مردم شهر فراهم کنند. با توجه به مطالب ذکر شده سؤالی که مطرح می شود این است که فضاهای سبز شهری تا چه اندازه می توانند در رفع مشکلات شهرها مؤثر باشند؟


فرضیه ها


-1 به نظر می رسد فضاهای سبز شهری به تعدیل و بهبود کیفیت هوای شهرها کمک کند. فرض محقق بر این است که اجرای این طرح ها در شهرهای بزرگ و پر جمعیت کشور می تواند مؤثر باشد.


-2 به نظر می رسد فضاهای سبز شهری در بالا بردن روحیه و پر کردن اوقات فراغت شهروندان مؤثر باشد فرض محقق بر این است که ایجاد این فضاها در شهرهای دور از روستاها و محیط های طبیعی ضروری است.


-3 به نظر می رسد که فضاهای سبز شهری در جلوگیری از فرسایش خاک مؤثر باشند. فرض محقق بر این است که ایجاد این فضاها به ویژه در شهرهای جنوبی و حاشیه کویر کشور ضروری است.


-4 به نظر می رسد فضاهای سبز شهری در بهبود کیفیت آب شهرها مؤثر باشد. فرض محقق بر این است که این فضاها در تصفیه ارزان قیمت آب شهرها تأثیرگذار باشد.


-5 به نظر می رسد فضاهای سبز شهری در توسعه و رونق بخشیدن به صنعت توریسم مؤثر باشد فرض محقق بر این است که ایجاد مناظر و چشم اندازهای زیبای شهری در جلب توریست
تأثیرگذار است.


اهداف تحقیق


-1 تعدیل و بهبود کیفیت هوای شهرها به ویژه کلان شهرها و شهرهایی که هوای بسیار آلوده ای دارند.
-2 پر کردن اوقات فراغت و نزدیک کردن ساکنین شهر به محیط طبیعی و ایجاد یک چشم انداز زیبای شهری
-3 جلوگیری از فرسایش و از بین رفتن خاک در داخل شهرها
-4 بهبود کیفیت آب شهرها و جلوگیری از آلودگی آن
-5 توسعه و رونق بخشیدن به صنعت توریسم در شهرها


نوع روش تحقیق


نوع تحقیق از نظر کاربردی و از نظر روش و ماهیت جزو روش های تحقیق توصیفی و تحلیلی محسوب می گردد.


پیشینه مطالعات فضاهای سبز


مقالات متعدد و مختلفی در مورد اهمیت فضاهای سبز در کاهش آلودگی هوای شهرها و بهبود کیفیت آب و غیره به نگارش درآمده و در همایش ها و کنفرانس های مختلف ارائه شده است.


ایجاد فضای سبز در قالب تجهیزات شهری

چنان چه می دانیم اقامت در شهرهای بزرگ و آلودگی هوا امروزه مسئله روز بوده و وجود فضای سبزدر اطراف شهرها ضرورت خاصی پیدا نموده است. ایجاد فضای سبز برای زندگی مردم الزامی گردیده است و امروزه گسترش شهرها با سرعت سرسام آوری پیش می روند ولیباید قبل از گسترش نامتناسب به ایجاد فضای سبز شهری در مناطق مورد لزوم اقدام نمود.
بنابراین باید ضوابطی برای این هدف منظور گردد. علاوه بر آن امروزه تنها راهکارهایی که جهت جلوگیری از توسعه فیزیکی بی رویه و غیر متوازن فضاهای شهری پیشنهاد می گردد ایجاد فضاهای سبز (درختکاری و جنگل کاری) در حاشیة شهرهاست که با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی در عدم تغییر کاربری زراعی به کاربری مسکونی از ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه شهرها جلوگیری می کند و بدین ترتیب از توسعه فیزیکی نامتوازن فضاهای شهری جلوگیری می کند. چنانچه نظریه باغ شهرهای ابنزرها وارد 2 انگلیسی با توجه به این عامل ارائه شده است.
المستد 3 در طراحی پارک های شهری در حدود 140 سال پیش تأکید می کند که بشرنیاز روحی دارد که ارتباط نزدیک با طبیعت و آن هم طبیعت روستایی داشته باشد. پژوهش هایمختلف در تأثیر این نظریه ثابت می کند که اگر مردم در محیط زندگی شان بخش اعظمی از زمان را در ارتباط با منظر نرم با کیفیت روستایی باشند، در طول چند نسل، منافعی در رفتار
اجتماعی شان پدیدار می شود. محیط با کیفیت های طبیعی برای روح بشر بهترین مسکناست که جایگزینی برای آن یافت نمی شود.
امروزه در شهرهای بزرگ همانند نیویورک، لندن، پاریس، برلین، و توکیو به علت تراکمجمعیت و زندگی ماشینی ، مردم از کار روزانه فرسوده شده و اصولاً احتیاج به آرامش و آسایش در خارج از شهر دارند و احداث فضای سبز در سطح بزرگ برای تفریح مردم کمک شایانیخواهد بود. بنابراین و به دلایل فوق مردم شهرهای بزرگ از محیط ها و فضاهای سبز درون و بیرون شهرها استفاده می نمایند. لذا وظیفه سازمان های دولتی است که در مراکز و اطراف شهرها به ایجاد کمربند سبز اقدام نمایند زیرا ارزش های تفریحی هر ناحیه ای مانند ثروت طبیعی آن محسوب می شود.
پژوهش های انجام یافته در مورد رفتار بشر در زمینه اوقات فراغت، نشان دهنده فرار مردم از شهرها به منظور دستیابی به طبیعت است. رفتار بشر، در ارتباط با طبیعت به سبب تأثیر زندگی شهری تغییر کرده است و رفتار انسان در طبیعت محدود شده است و بسیاری از مواهب طبیعت را که در ارتباطی عمیق تر حاصل می آید محروم نموده است.
توسعه فضای سبز شهری به منظور تغییر آب و هوای محلی در هر منطقه، شرایط آب و (Microclimate) فضاهای سبز شهری با ایجاد خود اقلیم هایی هوایی آن را تحت تأثیر قرار داده و آنها را تغییر می دهد. اثرات مفید فضای سبز شهری در تعدیل آب و هوا کاملاً شناخته شده است و نقش آن به منظور تنظیم رژیم آب و لطافت هوا قابل توجه می باشد. امروزه ایجاد فضاهای سبز به ویژه در کلان شهرهای کشورمان که دارای آب و هوای بسیار آلوده ای می باشند بسیار ضروری است و مسئولین و دستگاههای زیربط از جمله شهرداری ها باید به این کار اهتمام بورزند. تخریب جنگل ها در نواحی خشک و نیمه خشک خطراتی به بار می آورد که فرسایش خاک یکی از آن خطرات محسوب می گردد. جنگلهای مناطق استپی و نیمه خشک نوجه همگان را به خود جلب نموده و سازمان کشاورزی جهانی فعالیت های گسترده ای را در این زمینه عرضه نموده است.
ایجاد فضای سبز به منظور بهبود کیفیت هواامروزه در شهرهای بزرگ جهان به علت تراکم جمعیت و وجود وسایل ماشینی و مکان یابی نامناسب کارخانه ها در نزدیکی شهرها مسأله آلودگی هوا بسیاربغرنج گردیده است. در کشور ما ایران به ویژه در شهرهای بزرگ این مسأله هر روزه مشکل سازترشده و با توجه به این نکته که اکثر شهرهای بزرگ کشور در مناطق خشک و روی شیب دامنه کوه ها قرار گرفته اند. نقش سایه باد، آلودگی هوا بسیار خطرناک و جدی تر می باشد.
بنابراین ایجاد فضای سبز در مبارزه با آلودگی، همچون زمین ای بازی، حیا مدارس و محل های نشستن و کلیه مکان هایی که احتیاج به هوای پاک دارند. و همجواری این فضاها با فضاهای سبز شهری الزامی است.


درختان شهری نقش بارزی در بهبود کیفیت هوای شهر بازی می کنند. درختان به دو طریقکیفیت هوا را تحت تأثیر قرار می دهند: با جذب مستقیم آلاینده ها و با تعدیل شرایط اقلیمیمنافع حاصل از کاهش آلودگی هوا که در اثر درختکاری و نگهداری انبوه درختان شهری حاصل می شود بسیار بیش از مجموع هزینه های آن است. این درختان شامل درختان کنار خیابان ها،، درون پارک ها و باغچه های خانه ها و معابر سبز شهری می باشند.
امروزه در کشور ما ایران آلودگی شهرها و به ویژه 7 کلان شهر کشورمان به یک معضل اساسی تبدیل شده است و دولت در جهت کاهش آلودگی هوای شهرها اقدامات متعددی از جمله اجرای طرح های مختلف ترافیکی،از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تردد اتومبیل ها باپلاک های زوج و فرد، تغییر ساعت بانک ها، تشویق و ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، مترو، تاکسی و غیره را انجام می دهد که ایجاد فضاهای سبزشهری در مناطق مناسب و به درد بخور شهر در کنار این اقدامات می تواند کمک بیشتری به رفع این مشکل بکند، چرا که امروزه متأسفانه فضاهای سبز شهری را به جای اینکه در مناطقپر تردد و شلوغ شهرها که دارای آلودگی هوای بیشتری می باشند ایجاد بکنند بیشتر درحاشیه شهرها و توسعه فضای سبز شهری به منظور بهبود کیفیت آب وقتی سرزمینی تبدیل به شهر می شود و جمعیت در حوزه های کوچک تمرکز می یابد امکان بالقوه برای آلودگی آب افزایش می یابد. آلودگی آب دو گونه است: آلودگی با منشأ موضعی (نقطه ای) که شامل کارخانه ها و شبکه فاضلاب آنها و آلودگی با منشأ غیر موضعی (غیر نقطه ای) که از نقطه معینی سر چشمه نمی گیرد بلکه بیشتر از خیابان ها و پارکینگ ها و سایر مناطق شهر گرد هم می آیند.

برای رفع این آلودگی ها به طور سنتی از تصفیه خانه ها با حوضچه های رسوب و مخازن آب وبسترهای صاف کننده استفاده می شود ولی روش بسیار گران و پرهزینه ای است و نیاز به نگهداری دارد و ممکن است نتواند به اندازه کافی کیفیت آب و سیستم های بوم شناختی وابسته به آب را حفظ کنند. بنابراین جایگزین سبز در شهرها برای تصفیه خانه ها، نوعی تالاب مصنوعی برای تصفیه مرز آب هاست. که در این تالاب ها گیاهان، آب را صاف، مواد غذایی را جذب و بسیاری از ترکیبات شیمیایی مضرّ را به عناصر بی خطر تبدیل می کنند و از بسیاری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از رطوبت زیاد در داخل شهرها جلوگیری می کنند.
تالاب های مصنوعی سیستم های زنده ای هستند و اگر گیاهان آن بمیرند سیستم کار نخواهدکرد و امتیاز برتر آن ازجنبه ارزش زیبا شناختی آنها و نیز ایجاد زیست بوم برای حیات شهری است.


فضاهای سبز شهری به منظور کنترل فرسایش خاک و تثبیت آن انسان باتوسعه ملی و پیشرفت خود، اکولوژی محیط زیست خود را بر هم زده و تأثیرات نامطلوبی بر جای گذاشته است. یکی از بارزترین این تغییرات فرسایش خاک است. منظور از  تا 30 25 سانتی متر خاک - فرسایش خاک، شسته شدن یا از دست رفتن خاک های روییه سطحی) توسط آب و باد است. وقتی خاک های خشک و عاری از پوشش گیاهی در معرض باد قرار می گیرند، خاک رویی به صورت گرد و خاک در جایی نامناسب می نشیند. فرسایش بادی بیشتر در مناطق خشک و نیمه خشک جهان صورت می گیرد و عامل عمده تخریب خاک هاست. در ایران شهرهای جنوبی و حاشیه کویر که بیشتر با مشکل بادهای شنی روبرو هستند.


برای رفع این مشکل درخچه های کوتاه و پرشاخ و برگ که با شریط اقلیمی منطقه سازگاری فراوانی دارند کشت می شود.آب معمول ترین عامل فرسایش خاک است. قطره های باران که بر سطح خاک عاری از پوششگیاهی برخورد کند با مقداری از خاک سطح مخلوط شده و به صورت آب جاری باعث شسته شدن و جابه جایی خاک بیشتری می گردند. گیاهان خزان پذیر به دلیل پهن بودن برگ ها بیشتر از گیاهان همیشه سبز (کاج ها و سوزنی برگ ها) از فرسایش آبی جلوگیری می کنند و بهترین گیاهان برای کنترل این نوع فرسایش، گیاهان با ریشه های کم عمق گسترده در خاک می باشند. بنابراین ملاحظه می کنیم که ایجاد فضاهای سبز شهری به ویژه در شهرهای حاشیه کویر که بیشتر در معرض بادهای شنی و توسعه کویر قرار دارند تا چه اندازه می تواند از فرسایش زیاد خاک جلوگیری کند و از توسعه کویر و همچنین از وارد آمدن خسارت های بیشتر ناشی ار توفان شن در این شهرها جلوگیری کند.


نقش فضاهای سبز شهری در جلب توریست


اصولاً زیبایی طبیعت یکی از مواهب بی نظیر به شمار می آیند. مردم در ساعات فراغت به آغوش طبیعت پناه می برند. فضای سبز جایگاهی برای استراحت مردم و سیاحان می باشد اغلب کشورهایی که جلب سیاح را با اهمیت تلقی می کنند در ایجاد فضای سبز برای جلب جهانگردان تأکید می نمایند و مؤلفه ها و ویژگی های لازم مبتنی بر جذب توریست را در نظر می گیرند. حتی برای جهانگردان در این مکان ها می توان امکانات زندگی موقت را بوجود آورد.
به طور معمول مناظر با کیفیت های بصری و زیبا شناختی شان در ذهن تداعی می شوند اما به ندرت کیفیت های دیگر آنها همچون حال و هوا و ویژگی، جذابیت حسی و تداعی فرهنگی و تحریک توان ذهنی و واکنش غریزی در ذهن تداعی می شوند. این کیفیات کانون اجتماعات و جذب افراد در درون یک شبکه منظر شهری است.
فضاهای سبز شهری می توانند در نگهداری و حفاظت از سیمای تاریخی مؤثر باشند. سیمای تاریخی تعاریف و مقیاس های متفاوت و متنوعی را در بر می گیرد. این نوع منظر به عنوان میراث فرهنگی-طبیعی با معیارهای متفاوت سنجیده می شود. این امر به منظور ایجاد تسهیلات و امکانات برای گردشگران پایدار با هدف آگاهی دادن به همگان نسبت به مناظرتاریخی است. امروزه از آن به عنوان گردشگری فرهنگی یاد می شود.. بنابراین فضاهای سبز شهری با نگهداری و محافظت از آثار تاریخی موجود در داخل شهرها می توانند نقش بسیار مؤثری در جلب توریست داشته باشند.که به دنبال خود می تواند باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شهر شود و تمدن و فرهنگ کشور را به جهانیان بشناسد.


نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات


باید شیوه تداوم پذیری را برای ساختار شهرهایافت تا میلیون ها انسان در سراسر جهان بتوانند به شرایط زندگی بدون خطر سیل، با آب پاکیزه و هوای تمیز دست یابند. فن آوری های سبز مبتنی بر سیستم های زنده هوشمند بزرگ ترین امکان را برای دست یابی به این هدف در اختیار ما می گذارند. بنابراین تأسیسات زیربنایی را که شهرها را حمایت می کنند، دوباره
طراحی گردند و با دیدگاهی جدید به آنها نگریسته شود. معماران منظر تبحر حرفه ای بی نظیری در حل مشکلات تأسیسات زیربنایی شهر دارند. آموخته های آنها درک بوم شناخت و سیستم های زنده، توسعه زمین و مهندسی سایت، برنامه ریزی کاربری زمین و توسعه شهری و رفتارشناسی انسانهاست. معماران منظر در همکاری با سایر متخصصان قادر به فراهم کردن
دانش فنی و بینش و خلاقیت لازم برای رسیدن به شهرهای سبز آینده است.
با نگاهی به نظریه باغ شهرهای ابنزرها وارد 2 انگلیسی درمی یابیم که این شخص در نظریه خود به طرز ماهرانه ای شهر را منطقه بندی کرده به طوری که برای هرکدام از اماکن و مؤسسات در داخل شهر منطقه خاصی را در نظر گرفته است. اماکن و مؤسسات عمومی در مرکز شهر و در داخل یک پارک بزرگ قرار می گیرند. خانه ها در میان پارکها ساخته میشوند، موسسات
صنعتی و کارخانجات نیز در آن سوی فضاهای سبز مستقر می شوند. بنابراین باید نتیجه گرفت که به منظور نتیجه گیری هرچه بهتر و بیشتر از فضاهای سبز شهری ابتدا باید شهر را منطقه بندی کرد و برای هر منطقه از شهر نوع خاصی از فضای سبز را در نظر گرفت به عنوان مثال نوع فضا های سبز شهری در مراکز شلوغ وپرتردد و شهرها متفاوت خواهد بود با مناطق کم تردد شهر . و علاوه بر آن با اختصاص مناطق خاص در داخل شهر برای هرکدام از اماکن و مؤسسات ، برای هر منطقه نیز فضای سبز خاص را در نظر بگیریم. به عنوان مثال فضاهای سبز مناطق مسکونی متفاوت خواهد بود با فضاهای سبز مناطق تجاری یا آموزشی یا صنعتی و ... علاوه بر آن به منظور استفاده هرچه بیشتر و بهتر از نتایج ایجاد فضاهای سبز شهری در کشور، ابتدا باید فضاهای شهری در کشور را طبقه بندی کرد و برای هر کدام از شهرها متناسب با شرایط خاص خود فضای سبز خاص را ایجاد کرد ، چرا که در کشورها هر کدام از شهرها شرایط متفاوت و خاص خود را دارند. به عنوان مثال شهرهای واقع در شمال و شمال غرب و غرب کشور که دارای آب و هوای مرطوب و نزولات جوی فراوانی هستند و متناسب با آن معماری و بافت خاص خود را دارند موقعیت و شرایط متفاوتی نسبت به شهرهای مرکزی و حاشیه کویر و یا شهرهای شرقی و جنوب شرقی کشور که دارای هوای گرم و خشک و نزولات جوی کمی دارند می باشند، بنابراین هرکدام ازاین شهرها فضای سبز خاص خود را می طلبند که در صورت عدم توجه به این امر نتایج ایجاد فضاهای سبز شهری رضایت بخش نخواهد بود.
به عنوان مثال استفاده از درختان همیشه سبز و سوزنی برگ مثل کاج یا درختانی با برگ های کوچک و ریشه های غیر مستحکم در ایجاد فضاهای سبز در شهرهای حاشیه کویر که مرتب در معرض توفان شن یا گردوغبار قرار دارند نتیجه بخش نخواهد بود ، چراکه این درختان نمی توانند در مقابل توفان های عظیم شن مقاوم باشند و شهر را در مقابل این توفان ها و گردوخاک محافظت کنند، در حالی که استفاده از درختان ذکر شده در ایجاد فضاهای سبز پپشهری در شهرهای شمال غرب یا غرب کشور که دارای نزولات جوی فراوانی می باشند می توانند در جذب رواناب ها ی سطحی در داخل شهر ها مو ثر باشند. 


منابع


-1 دکتر ملک شهمیرزادی- صادق- ایران در پیش از تاریخ- معاونت پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی- سازمان میراث فرهنگی چاپ دوم- 1382

-2 سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران- فضای سبز و آب مورد نیاز- شهر داری تهران
-3 رستم خانی- پروانه- اصول طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، وزارت مسکن و شهرسازی، نشریه شماره ک- 393 - چاپ اول 1383
، -4 ماتلاک، جان،ل 4- آشنایی با محیط و منظر- معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران، چاپ اول 1379 . جلد 1 و 2
-5 دکتر جزیره ای- محمد حسن- جنگل کاری در خشک بوم- مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران- تابستان چاپ دوم 1381
-6 لاکست آلن 5- سالانن رابرت 6- جغرافیای زیستی و بوم شناسی- ترجمه دکتر خاوری- شهریار- دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی- مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی شهید بهشتی- چاپ اول پاییز 1376
-7 دکتر صبری- سیروس- منظر شهری- فصلنامة معماری ایران- دوره سوم- شماره 12 و 13 - بهار و تابستان 1382
-8 ایرانی بهبهایی- هما- نگاهی به محافظت و باز زنده سازی مناظر باستان شناختی- فصلنامه معماری ایران- دوره سوم- شماره 12 و -13 بهار و تابستان 1382
-9 مهندسان مشاور و معماران منظر بتل مک کارتی-، منظر پایدار، فصلنامة معماری ایران، دوره سوم، شماره 12 و 13 ، بهار و تابستان 1382


منابع خارجی


1Rugare, steve, new urbanism Turn a shade of Ereem, Cleveland urban design collaborative Quarterly.
2- Whiston sprin, Anne, natural cities, Disigning cities in Harmony with Nature , spectrum Massachusetts institute of Technology.
3- Miller , Patrick A(FASLA), "Greening urban infrastructures" , Iranian Architecture Quarterly , Vol3 , no 12+13, spring & summer 2003.

4- Hough, Michael, "city from and Natural process", British Library , First published 1984 by croom Helm.






نظرات 2 + ارسال نظر
هدا سه‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 12:12 ب.ظ

عالیه خیلی به دردم خورد اجرتون با خدا

maryam سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 01:43 ب.ظ

سلام
نویسنده مقاله آقای بابک خبازی براب هستند. آخر فایل PDF نوشته.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد