..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش انگوران

منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش انگوران در شمال غرب کشور در ناحیه‌ای کوهستانی در رشته جبال زاگرس قرار گرفته است. این منطقه در جنوب غرب استان زنجان در مرز 3 استان آذربایجان شرقی و غربی و کردستان واقع گردیده و از نظر تقسیمات کشوری قسمت عمده ای از شمال، شرق و جنوب آن در دو بخش انگوران و ماهنشان (شهرستان ماهنشان) و قسمتی از جنوب غرب منطقه در بخش افشار شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده انگوران 90000 هکتار و پناهگاه حیات وحش انگوران 35000 هکتار مساحت دارد که جمعا مساحتی معادل 125000 هکتار را دربر می‌گیرد.

از نظر پوشش گیاهی، منطقه مورد نظر در سه گروه به شرح ذیل طبقه‌بندی گردیده است.

      1. بوته‌ها و درختچه‌ها

      2. فوربها و پهن برگان (علفی)

      3. گندمیان و شبه گندمیان

براساس مطالعات انجام شده تعداد 29 گونه بوته و درختچه و 96 مورد علفی‌های پهن برگ و 46 مورد گرامینه و شبه گرامینه در محدوده مورد مطالعه وجود دارد.

همچنین تعداد 33 گونه پستاندار، 107 گونه پرنده، 23 گونه خزنده، 8 گونه آبزی (ماهی)، 7 گونه دوزیست و 78 گونه حشرات هوازی و خاکزی حیات وحش منطقه را تشکیل می‌دهند که عبارتند از:

الف. پستانداران: عمده پستانداران منطقه عبارتند از قوچ و میش، کل و بز، خوک، خرس، سیاگوش، گرگ، روباه، شغال و خرگوش.

ب. پرندگان: بعضی از پرندگان آبزی بومی منطقه بوده و مهاجرت نمی‌کنند مانند آنقوت، تنجه و چنگر و بعضی از مرغابی‌ها، لک‌لک سیاه، فلامینگو، قو، درنا و پلیکان از پرندگان مهاجری هستند که در بین سایر پرندگان از اهمیت برخوردارند. سایر پرندگان منطقه عباتند از: کبک دری، کبک معمولی، کبک چیل، باقری‌قره- قمری و فاخته.

ج. خزندگان و دوزیستان: عبارتند از: مار، مار آبی (سواحل قزل‌اوزن و رودخانه انگوران)، آگاما و جکو (مارمولک) و یک گونه لاک پشت.

د. ماهیان: کپور، سس، سیاه کولی، زردپر (سرخ پر)، سیم، اسپله، ماشگ ماهی در رودخانه‌های قزل‌اوزن، انگوران چای و پری چای زندگی می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد