..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

کاهش 30 تا 40 درصدی مصرف آب حوزه دریاچه ارومیه


مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: در زمان حاضر در بسیاری از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه جوئی 30 تا 40 درصدی را تجربه می کنیم

.


محسن سلیمانی روزبهانی در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره کمیته راهبری طرح حفاظت از تالاب های ایران با اعلام اینکه تعداد هشت هزار کشاورز ساکن در روستاهای اطراف دریاچه تحت پوشش 30 شرکت فنی و مهندسی بخش کشاورزی قرار دارند، افزود: در سه سال اخیر فعالیت های بسیار چشمگیر و موثری در زمینه تغییر لگوی کشت انجام شده که نقش شرکت های فنی و مهندسی در این زمینه بسیار مفید ، موثر و پررنگ بوده است.

  ...بقیه در ادامه مطلب
 

 وی اصلاح الگوهای کشت و رفتاری کشاورزان منطقه دریاچه ارومیه را یکی از آثار مفید و مثبت فعالیت های شرکت های مزبور عنوان و اظهارکرد: بر اثر همین تلاش ها امروز شاهد ایجاد یک جنبش اجتماعی برای صرفه جوئی در مصرف آب در اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه هستیم.

سلیمانی روزبهانی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه در زمان حاضر چندان خوب نیست، یادآور شد: اما باید توجه داشت که مسیر احیای این تالاب مهم و زیست محیطی کشور تنها از مسیر تغییر رفتارها و مدیریت های اراضی کشاورزی طی خواهد شد.

وی با اشاره به نقش مهم و محوری مردم در حفاظت از تالاب ها، گفت: اگر مردم پای کارآمده و در کنار نهادهای مسئول فعالیت های همسو و هماهنگی را انجام دهند، بدون تردید احیای تالاب ها از جمله دریاچه ارومیه دور از دسترس نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای مشارکت دادن مردم به حفاظت و احیای محیط زیست و تالاب ها باید نسبت به آگاهی دهی و اطلاع رسانی به موقع ، موثق و مناسب به آحاد مردم وارد عمل شده و در مقیاس های کوچک تر همکاری های دولت و مردم را تمرین کنیم.

این مقام مسئول اظهارکرد: اگر دریاچه ارومیه از شرایط کنونی نجات پیدا نکند، زندگی مردم منطقه و حتی کشور با خطرهای جدی مواجه می شود و برای جلوگیری از این خطرها ، باید نسبت به تغییر رفتارها گام های جدی برداشت.

سلیمانی روزبهانی با اشاره به وجود 12 کانون اصلی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: این کانون ها شامل 90روستاست که 63 روستای آن در آذربایجان غربی و 27 روستا در آذربایجان شرقی قرار دارد.

 احیای دریاچه ارومیه یکی از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید است و با برنامه های اجرا شده همچون تغییر الگوی کشت، لایروبی و آزادسازی حریم رودخانه های حوزه این دریاچه شاهد تثبیت وضعیت آن هستیم و در نشست هفته گذشته هیات دولت سه هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه های احیای این دریاچه اختصاص یافت.

.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟



نقل از : وب سایت نای قلم 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد