..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

قانون ملی شدن جنگل های کشور در بیست و هفتم دی ماه سال 1341 تصویب شد


ناحیه‌ای را که از درخت‌های انبوه پوشیده باشد، جنگل می‌نامند.
با توجه به مفهوم و کارکرد جنگل، باید گفت که این نعمت خدادادی، دارای فواید بی‌شماری است. غذای شمار زیادی  از انسان‌ها، از جنگل‌ها تأمین می‌شود.
همچنین نوع کارکرد این پدیده در قالب عملیات فتوسنتز، باعث جذب گاز دی اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن می‌شود. جنگل هوا را معتدل می‌کند، میزان بارندگی را افزایش می‌دهد، از آسیب بادهای سخت می‌کاهد، هوای پیرامون خود را پاک و آن را برای تنفس مناسب می‌سازد. از گرمای پیرامون خود می‌کاهد، از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و به دلیل ایجاد پیوستگی میان ذرات خاک، در حفظ این عنصر طبیعی تأثیرات مثبتی به جا می‌گذارد. 
بقیه در ادامه مطلب
برای مشاهده قوانین ملی شدن جنگل شدن جنگل های کشور+قوانین، مواد و تبصره ها به ادامه مطلب مراجعه نمائید .

 

دانشمندان علم جنگل‌بانی، صفات و خصوصیات بارزی برای جنگل‌ها قائل شده‌اند تا بتوان آن‌ها را از دیگر نباتات موجود و مورد استفاده‌ی بشر در روی زمین تمیز داد. آن‌ها معتقدند که درختان جنگلی از ابعاد زیست شناسی، اقتصادی و قضائی، دارای صفات مشخصی هستند که نباتات دیگر فاقد آن می‌باشند.
با توجه به این‌که جنگل خود به خود تشکیل یافته و بدون دخالت بشر به زندگی خود ادامه می‌دهد، مالکیت خصوصی در آن مصداق پیدا نمی‌کند و جزو ثروت عمومی هر کشوری به شمار می‌رود، به همین سبب، از بعد قضائی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
جنبه‌ی قضایی این پدیده‌ی طبیعی، عامل مهمی است که ملی شدن جنگل‌ها را در هر کشوری به دنبال داشته است.
سرزمین ایران، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، دارای جنگل‌های متنوعی بوده که با توجه به نوع آب و هوا و اقلیم کشور، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در کشوری که با اقلیمی خشک مواجه است، وجود چنین پدیده‌ای همچون گوهری است که می‌باید آن را حفظ کرد و در جهت گسترش آن، نهایت کوشش خود را به کار بست.
یکی از کوشش‌ها، ملی کردن این ثروت عمومی است که هیئت‌وزیران، در جلسه‌ی مورخ 27/10/1341 خود، مصوبه‌ای با عنوان «ملی کردن جنگل‌های کشور» از تصویب گذراند.
طبق ماده‌ی اول تصویب‌نامه‌ی مذکور، از تاریخ تصویب این مصوبه، عرصه و اعیانی کلیه‌ی جنگل‌ها و مراتع، بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور، جزو اموال عمومی محسوب می‌شود و متعلق به دولت است، هر چند قبل از این تاریخ افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند.
قانون ملی شدن این ثروت طبیعی، در قالب فصول متعددی ارائه شده که دربرگیرنده‌ی ماده‌های قانونی و تبصره‌های گوناگونی بوده که طی آن، مسائل مربوط به جنگل‌ها از همه‌ی جوانب مورد توجه واقع شده است؛ به طوری که در ابتدا تعاریفی از اصطلاحات مربوط به جنگل‌ها مطرح شد سپس قوانینی تصویب گردید که در آن، به چگونگی حفظ و بهره برداری از این ثروت ملی پرداخته شده است.

برای مشاهده متن قانون ملی شدن جنگل ها به همراه ماده ها و تبصره ها روی لینک پایین کلیک فرمائید .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد