..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

روز جهانی جمعیت (۲۰ تیر، ۱۱ جولای)+شعار سال 2014

روز جهانی جمعیت (۲۰ تیر)


World Population Day (11 July)





جمعیت جهان در لحظه نوشتن این متن 7٫245٫925٫190 نفر تخمین زده می­شود!  (منبع)




شعار امسال (سال 2014) روز جهانی جمعیت :

(این شعار توسط معاون دبیرکل ملل متحد و مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد منتشر گردیده است)


"سرمایه گذاری بر روی جوانان"


روز جهانی جمعیت مناسبتی سالانه است که هر سال در ۱۱ جولای برگزار میشود و راهی برای ارتقاء آگاهی از پیامدهای افزایش جمعیت جهانی است. این مناسبت بر اساس تصویب­ نامه­ ی شورای حکام برنامه توسعه­ ی ملل متحد در سال ۱۹۸۹ بنیان گذاری شد. روزی که از 11 جولای سال ۱۹۸۹ وارد تقویم شد. به نظر می­رسد، نامگذاری این روز الهام گرفته از روز پنج میلیاردی در ۱۱ جولای ۱۹۸۷ باشد؛ تاریخی که جمعیت جهانی تقریباً به ۵ میلیارد نفر رسید. 


۲۷ سال پیش (در سال ۱۹۸۷) در چنین روزی، جمعیت کره زمین از مرز ۵ میلیارد نفر گذشت و دو سال بعد از آن برنامه توسعه سازمان ملل متحد تصمیم گرفت این روز را “روز جهانی جمعیت” نامگذاری کند تا مردم و دولتها را نسبت به رشد جمعیت بی رویه و عوارض آن آگاه کند.


جمعیت جهان در بیستمین سالگرد روز پنج میلیاردی، یعنی ۱۱ جولای ۲۰۰۷ ، ۶٫۷۲۷٫۵۵۱٫۲۶۳ نفر تخمین زده شد. و اکنون در ۲۷ سالگی آن 7٫245٫925٫190 نفر جمعیت جهان می باشد.

 

سازمان ملل متحد جمعیت احتمالی کره زمین در سال ۲۰۵۰ را حدود ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر برآورد کرده است. با این حساب به نظر می رسد جمعیت کره زمین ۶ دهه پس از روز ۵ میلیاردی شدنش، تقریبا دو برابر خواهد شد، مساله ای که یک زنگ خطر را برای مردم و دولتها به صدا در می آورد. علاوه بر آن پیش بینی می شود در مناطقی مانند نیجریه و مالاوی که تقریبا هیچ برنامه ای برای کنترل جمعیت ندارندف جمعیت تا پایان سال ۲۱۰۰ پنج برابر مقدار فعلی آن خواهد شد.


  

کاهش بی سابقه مرگ و میر بخاطر پیشرفت شتابان در بخش­ های توسعه یافته­ ی جهان در قرن نوزدهم و فراگیر شدن آن در همه­ ی جهان در قرن بیستم از بزرگترین دستاوردهای بشر بوده است.  بر اساس برآوردها، امید به زندگی در زمان تولد بین سال­ های ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۵ از ۳۰ سال به ۶۷ سال افزایش یافته است و این موضوع عامل رشد بسیار سریع جمعیت، از یک میلیارد نفر در سال ۱۸۱۰ به نزدیک ۷ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ شده است.

انفجار جمعیت و ناهنجاری‌های ناشی از آن موجب نگرانی است. البته کارشناسان، رشد کنترل‌شده و ملایم جمعیت را منطقی می‌دانند که همگام با رشد امکانات، نه یک تهدید که یک فرصت به شمار می‌آید.


بیش از ۹۰ درصد رشد جمعیت در کشورهای درحال توسعه اتفاق می افتد. تنظیم خانواده حتی برای بسیاری از افراد جوان هم عبارتی بیگانه است. فقدان اطلاعات و عدم دسترسی به روش‌های جلوگیری از بارداری، از مشکلات بزرگ کشورهای در حال توسعه به‌شمار می‌روند.



در سال ۲۰۱۱، جمعیت جهان از مرز ۷ میلیارد نفر گذشت. به همین دلیل شعار روز جهانی جمعیت در این سال «۷ میلیارد نفر، ۷ میلیارد حرکت» انتخاب شد. این در حالی است که براساس گزارش­ ها و آمار سازمان ملل متحد، هم­اکنون حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان در فقر مطلق به سر می­برند و حتی از یک وعده غذای مناسب در روز نیز محروم هستند. بعلاوه، حدود ۴ میلیارد نفر دیگر به دلیل کمبود مواد غذایی، عدم دسترسی به بهداشت و نبود زیرساخت­های اجتماعی مناسب، در فقر نسبی به سرمی­برند.


سوال این است که: آینده جهان با این رشد جمعیت چه خواهد شد؟ آیا منابع غذایی پاسخگوی این رشد جهانی جمعیت هست؟ رشد جمعیت چه عواقب دیگری ممکن است در پی داشته باشد؟ بین رشد جمعیت و سطح زندگی مردم چه رابطه ای وجود دارد؟ و اینکه آیا منابع زمین پاسخگوی جمعیت کنونی همراه با رشدش خواهد بود؟ و …


بدیهی است افزایش غیرعادی و بی­ سابقه­ ی جمعیت جهان و متعاقب آن افزایش مصرف این جمعیت عواقب وخیمی بدنبال خواهد داشت. در صورتی که تولید محصولات کشاورزی و افزایش کیفیت این محصولات با رشد جمعیت جهان هماهنگ نباشد، کره زمین بسوی فاجعه­ ای انسانی و زیست­ محیطی حرکت می­کند. امروزه تامین خوراک انسان­های ساکن زمین چالشی جدی است. بخصوص در کشورهای پُر جمعیتِ درحال توسعه، کمبود مواد غذایی، ابعاد فاجعه آمیز تری به خود گرفته است.


رشد جمعیت و نیاز فزاینده به غذا و گسترش روز افزون فرهنگ مصرفی موجب شده است که منابع زمینی و دریایی بشدت مورد استفاده بشر قرار گیرند و به رغم همه این­ها بازهم آهنگ افزایش تولید غذا با سرعت افزایش جمعیت و افزایش تقاضا هم­خوانی ندارد. لذا با محدودیت­ های شدید زیست­محیطی روبرو شده ­ایم­. از این رو کارشناسان هشدار می­دهند که جنگ­ های آتی بر سر آب و مواد غذایی خواهد بود. غذای جمعیتی که هر سال بر آن افزوده می شود باید از سهم آنان که قبلاً ساکن کره زمین بوده­ اند تامین گردد.


البته ذکر این نکته ضروری است که مسائل و مشکلات مربوط به جمعیت در همه کشورهای جهان یکسان نیست. در شرایطی که کشورهای جهان سوم با بحران بیکاری و کمبود امکانات برای جمعیت جوان خود روبرو هستند، برخی از کشورها نظیر ژاپن با سالخوردگی جمعیت روبرو هستند . پیش‌بینی می‌شود به دلیل تعداد بسیار محدود زادِ ولد، جمعیت ۱۲۷ میلیونی امروزی ژاپن، تا سال ۲۰۵۰ به ۹۵ میلیون کاهش یابد.


«صندوق جمعیت ملل متحد»، کارگزاری و نمایندگی موضوع جمعیت در سازمان ملل متحد است. هدف این کارگزاری حمایت از حقوق هر زن، مرد و کودک است تا از فرصت زندگی سالم و برابر برخوردار شوند. صندوق جمعیت ملل متحد از کشورها در استفاده از داده­ها و اطلاعات مربوط به جمعیت برای سیاستگذاری­ ها و برنامه­ ریزی­ ها به منظور کاهش فقر و امور مربوط به جمعیت پشتیبانی می­کند.


برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جمعیت، روز جهانی جمعیت و شعارهای این روز طی سال­های گذشته می­توانید به وبگاه سازمان ملل متحد و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد مراجعه کنید. این وبگاه به زبان فارسی نیز قابل دسترسی است.


بخشی از پیام

1میلیارد و 800 میلیون  نفر جوان امروز دنیا، به صورت فردی و جمعی، یک نیروی قدرتمند هستند. آنها در حال شکل دادن به واقعیت های اجتماعی و اقتصادی، به چالش کشیدن هنجارها و ارزش و ایجاد پایه و اساس آینده جهان هستند.

دولت ها و جامعه بین المللی به طور فزاینده ای از اهمیت فراهم کردن منابع و فرصت ها برای همه افراد جوان برای رسیدن به توانمندی کامل خود، به عنوان افراد و شهروندان، آگاه هستند. آنها درک می کنند که سرمایه گذاری بر روی افراد جوان و قادر ساختن آنان به دریافت حقوق انسانی خود، نه تنها به نفع خود جوانان ، بلکه به نفع کشورشان در بدست آوردن فرصت جمعیتی است........

نظرات 1 + ارسال نظر
مطهر پنج‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:20 ق.ظ http://modara.blogfa.com

با سلام و سپاس

سلام !
مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد