..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

هرم های اکولوژیک(Ecological pyramids)

هرم های اکولوژیک تشکیل شده اند از مستطیل هایی که عرضشان یکسان بوده وطول آنها متغیرومبین میزان هر یک از پارامترهای مورد بررسیدریک زنجیره غذایی است.در واقع مقدار ماده یا انرژی موجوددرهرسطح غذایی رامی توان با استفاده از نمودارهرمی شکل نشان داد.

درواقع سه نوع هرم داریم:

1- هرم تعداد Pyramids of number
2- هرم بیوماس Pyramids of biomass
3- هرم انرژی Pyramids of energy

اهداف استفاده از هرم های اکولوژیکی:

1- به خاطراین است که بحث در موردسطوح غذایی از لحاظ کیفی خارج شودوما بتوانیم آنرا به صورت کمی بحث کنیم.

2- اگرما هرم ها را به صورت های استاندارد دربیاوریم می توانیم اکوسیستم های مختلف راباهم مقایسه کنیم .

هرم تعداد:
هرمی است که در آنطول مستطیل نشان دهنده تعداد افرادموجود در هرسطح غذایی است.بنابراین شکلی به دست می آیدکه هرچه زنجیره دارای تعدادبیشتری سطوح تغذیه ای باشد ارتفاع هرم هم بیشتر می شود.در این هرم تعداد افرادبه تدریج از سطح اول تغذیه ای به سمت بالا کم می شود.

نواقص هرم تعداد:
به همه افرادبه یک اندازه نگاه می کندمثلا"دربین گیاهان ارزش یک علف باارزش یک درخت مساوی است وبه خاطر عیوب این هرم هرم بیوماس را بوجود آوردند.

هرم بیوماس:
Biomass :وزن خشک تمام موجودات زندهدر هر سطح غذایی.

در این نوع هرم وزن موجودات حاضر درهرسطح غذایی مورد توجه قرار می گیرد.عموما"وزن تولید کنندگان بروزن علف خواران بروزن گوشتخواران غلبه دارد.بنابراین دراغلب اوقات هرم بیوماس به شکل مثلثی است که رأس آنرو به بالاست.موارد استثنائی هم وجود دارد که رأس هرم رو به پایین است:

1- زمانی که اندازه گیری در سطوح کوچک ومعدودی انجام شود.برای مثال:در اکوسیستم آبی بیوماس فیتوپلانکتون از زئوپلانکتون کمتروزئوپلانکتونها نیز از ماهی هاکمترمی باشد.ازآنجا که هرم بیوماس نشان دهنده مقدار ماده زندهدر هر سطح تغذیه ای است لذا نسبت به هرم تعدادمفیدتر استولی این هرم نیز ایراداتی دارد.
2- اندازه تولیدکنندگان کوچک اما میزان رشد سریع باشد.

نواقص هرم بیوماس:
1- کلیه اعضاءوبافت موجوددرهرسطح دارای اهمیت یکسان هستند.امادرحالی که هریک ازاین بافتها واعضاءدارای ترکیبات شیمیایی خاص خود بوده وقابلیت انرژی زایی متفاوت دارند.

2- چشم پوشی کردن از عامل زمان،زیرا بیوماس اندازه گیری شده ممکن است در طول چندین روزتولید وانباشته شده باشدوبا ممکن است در طی چندین ده سال این کار صورت گرفته باشدمثل درختان.

3- به نقش باکتری های تجزیه کنندهکمتر اهمیت می دهدچون این باکتریها وزنشان کم است اما متابولیسم بالایی دارند.بنابراین نواقص هرم انرژی را معرفی کردند.

هرم انرژی:
بهترین نوع ونحوه نمایش چگونگی کارکرد یک اکوسیستماست چون با توجه به اصل دوم ترمودینامیک انرژی در هر سطح تغذیه ای نسبت به سطح تغذیه ای بعدی خودش بیشتر است.مثلا"یک گیاه kj 1000 انرژی دارد که نسبت به سطح بعدی یعنی ملخ فقط 10% آن می رسد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد