..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

جدیدترین فهرست موجودات در خطر انقراض ۲۰۱۱ / گزارش تصویری

فهرست قرمز، مهمترین سیاهه وضعیت جانوران و گیاهان زمین، هر سال بازنگری میشود. به طبقه در معرض خطر امسال، موجودات زیادی اضافه شده که اگر نجاتشان ندهیم، شاید به زودی از روی زمین محو شوند.

 سازمان جهانی حفاظت از طبیعت، آی.یو.سی.ان، فهرست قرمز جدید حیوانات در معرض خطر سال 2011 را منتشرکرد.


فهرست قرمز (رد لیست) که مهمترین فهرست جهانی برای نشان دادن وضعیت حیوانات و گیاهان زمین است، گونه های مختلف را در 8 طبقه جای میدهد: از ارزیابی نشده تا منقرض شده.


طبقه در معرض خطر شدید، گونه هایی را شامل میشود که به طور جدی در معرض انقراض هستند. به فهرست امسال، در طبقه در معرض خطر شدید، چندین جانور جدید اضافه شده که ممکن است در آیندهای نه چندان دور برای همیشه از روی زمین محو شوند. چنان که خواهید دید، در اکثر موارد، انسان سهم مهمی در نابودی گونه های جانوری زمین دارد و البته کلید نجات این موجودات هم در دست انسان است. در این گزارش تصویری 5 نمونه از تغییرات جدید فهرست قرمز را به انتخاب نشنال جئوگرافیک میبینید.





چشم درشت اندونزی
میمون شبگرد هندی جزیره سیائو براثر آتشفشان و البته شکارچیها، به تازگی در لیست حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. این گونه تنها در یکی از جزایرکوچک اندونزی زندگی میکند که یک آتشفشان فعال دارد. همچنین بومیان در دهه گذشته 80 درصد آنها را شکار کرده اند.




سمندر کوتوله
 سمندر بالارونده چوج، از خانواده سمندرهای کوتوله و ساکن گوآتمالا است. این سمندرها در قسمتهای محدودی از جنگلهای منطقه یافت میشوند که بخش زیادی از آن بر اثر آتش سوزی یا تبدیل جنگل به مزرعه از بین رفته است. مسئولین منطقه در تلاشند آن چه از جنگل باقی مانده را برای نجات این موجودات نگه دارند.





لاک پشت باتلاق
این لاک پشت کوچک، لاکی به اندازه 7.9 تا 11.4 سانتیمتر دارد و بومی شرق آمریکا است. پیشروی تالابها و زه کشی، محل قابل سکونت برای این موجود را کاهش میدهد. البته این لاک پشتها در مقایسه با اقوام آسیایی خود در معرض خطر کمتری هستند، اما علاقه آسیایی به خوردن لاک پشت و نگهداری از آن به عنوان حیوان خانگی، میتواند برای همه لاک پشتها دردسر ساز شود.




وزغ دلقک
امسال 19 قورباغه، وزغ و سمندر جدید به لیست در معرض خطر اضافه شده اند، از جمله این وزغ دلقک اهل پرو. جستجوهای فراوان برای یافتن این موجود درسال گذشته، تنها به دو عدد رسید. یعنی به احتمال زیاد تنها 2 وزغ دلقک روی زمین باقی مانده است! چیزی تا انقراض باقی نمانده است، اگر فکری برایشان نکنیم.





غزال عربی
البته بازنگری سالانه لیست قرمز همیشه هم ناامیدکننده نیست. برای مثال، امسال غزال عربی از طبقه در معرض خطر، به طبقه آسیب پذیر منتقل شده است، چون طی سالهای گذشته با توجه فراوان محیط دوستان، تعداد آنها از تنها چند عدد، به حداقل یک هزار رسیده است. در نتیجه اگر بخواهیم، میتوانیم حیوانات در معرض خطر را نجات دهیم.



 منبع : خبر آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد